Roland FP-50 to mobilne, 128-głosowe pianino cyfrowe posiadające poza barwą fortepianu również inne niemniej przydatne. Właśnie ta całkiem spora paleta barw sprawia, że FP-50 może być pianinem domowym w zastępstwie fortepianu akustycznego, ale również instrumentem scenicznym. Podkreślić należy, że jak na instrument z klawiaturą fortepianową waży tylko 16.5 kg, co jest poważnym atutem podczas transportu.
OPIS
FP-50 wygląda skromnie, ale jednocześnie nowocześnie. Wiadomo, że tego typu instrumenty z założenia mają uporządkowany panel obsługi z niewielką ilością przycisków i przeważnie mały wyświetlacz. No może nie wszystkie tak mają, ale na szczęście w przypadku tego Rolanda tak jest, dlatego jego obsługa jest banalnie prosta. Wszystkie złącza umieszczono na panelu tylnym. Jak na początku napisałem, sam FP-50 jest instrumentem lekkim, jednak jeśli dokupimy dedykowany statyw, waga zestawu wzrasta do ponad 28 kg. Należy pamiętać, że w tych 16.5 kg wagi samego instrumentu uwzględniony jest również własny system audio 2 × 12 W. W warunkach domowych i do ćwiczenia taka moc całkowicie wystarcza, a na scenie nikt z niego i tak nie korzysta. Jak w każdym pianinie cyfrowym kluczowymi elementami FP-50 są: barwa fortepianu i klawiatura. Istotne jest, by grający miał poczucie, że gra na fortepianie akustycznym. W przypadku FP-50 jest to ważne dlatego, że jest (moim zdaniem) instrumentem adresowanym dla wymagającego użytkownika. Oczywiście, może służyć również jako instrument do nauczania czy ćwiczenia, niemniej jakość generowanego dźwięku fortepianu w połączeniu z pracą klawiatury oraz wagą predysponują FP-50 przede wszystkim jako instrument sceniczny. Barwy fortepianów i pianin akustycznych (14 programów) brzmią autentycznie. Są bogate w alikwoty i wszelkie odgłosy towarzyszące dźwiękom akustycznych instrumentów. Nic dziwnego ponieważ w ich odtwarzaniu bierze udział zaawansowana i znana technologia Rolanda o nazwie SuperNATURAL. Dźwięk oddzielnie spróbkowanego każdego klawisza składa się z wielowarstwowej multipróbki. Wszystkie szczegóły artykulacyjne instrumentów akustycznych zostały zachowane. Aby użytkownik mógł dostosować barwy fortepianów i pianin akustycznych FP-50 do swoich oczekiwań, ma do dyspozycji funkcje z możliwością ich modyfikacji jak: napięcie płyty rezonansowej, rezonans pudła, odgłosy towarzyszące pracy pedału Sustain, rezonans sympatyczny oraz odgłosy pracy mechaniki młoteczkowej. Jeśli do tak rozbudowanych możliwości kreowania dźwięku dołożymy bardzo dobrą klawiaturę Ivory Feel-G z wymykiem, mamy niemal doskonały zamiennik fortepianów i pianin akustycznych. W dotyku klawiatura do złudzenia przypomina klawisze pokryte kością słoniową.
FP-50 to nie tylko barwy fortepianów i pianin akustycznych. Instrument zaopatrzono w szereg innych, w tym w ciekawy zestaw pianin elektrycznych (25 programów), sekcję instrumentów smyczkowych (18 programów) oraz zbiór 315 barw General MIDI, w tym osiem zestawów perkusyjnych i jeden SFX, zgodnych z formatami GM2, GS oraz XGlite. Jakość barw General MIDI jest na dobrym poziomie i z pewnością do wykorzystania w wielu sytuacjach.
Poza barwami FP-50 ma szereg funkcji zwiększających potencjał instrumentu takich jak 90 rytmów i automatycznych akompaniamentów, możliwość nagrywania audio WAV i MIDI SMF (format 0), odtwarzania plików WAV z opcją przyśpieszania i zwalniania (75% – 125%) bez zmiany wysokości dźwięku oraz możność odtwarzania przez wbudowany moduł GM2 plików MIDI SMF.
PODSUMOWANIE
Mimo wielu funkcji (2-ścieżkowy rejestrator MIDI SMF, podkłady rytmiczne, akompaniamenty, odtwarzacz/rejestrator audio, efekty, własne nagłośnienie 2 × 12 W), FP-50 ma być i jest przede wszystkim zamiennikiem fortepianu. W tej roli radzi sobie znakomicie. Jest instrumentem, który urzekł mnie prostotą obsługi i dobrym brzmieniem barw fortepianów, pianin akustycznych i elektrycznych. Te trzy sekcje instrumentów brzmią wiarygodnie. Pozostałe barwy nie są złe, ale ich rola z założenia jest drugoplanowa. Z pewnością przydadzą się w akompaniamentach (jeśli ktoś FP-50 zechce wykorzystać w ten sposób) i do łączenia barw. Klawiatura jest również dobra. Gra się na niej z „fortepianowym czuciem”. Połączenie dwóch najistotniejszych elementów FP-50, czyli źródła dźwięku i klawiatury umożliwia wydobycie wszystkich niuansów jak w instrumentach akustycznych. Dlatego FP-50 można również rekomendować jako instrument do nauki w szkołach muzycznych. Grając na nim żaden uczeń czy student nie nabędzie złych nawyków. Chociaż FP-50 jest urządzeniem w pełni cyfrowym, nawet dla wykształconego i wymagającego pianisty będzie instrumentem wiarygodnym.
Tekst: Jan Piotrowski
DANE TECHNICZNE
Klawiatura: dynamiczna, doważona z mechanizmem młoteczkowym Ivory Feel-G z wymykiem (88 klawiszy)
Funkcje klawiatury: WHOLE, DUAL, SPLIT
Polifonia: maks. 128-głosowa
Programy barw: Grand Piano × 14, E.Piano × 25, Strings × 18, OTHER × 315 (w tym 8 zestawów perkusyjnych i 1 SFX)
Efekty: AMBIENCE, EQ, SOUNDBOARD BEHAVIOR, CABINET RESONANCE, DAMPER RESONANCE, STRING RESONANCE, KEY OFF RESONANCE, ROTARY
Podkłady rytmiczne: 90 typów × 2 wariacje
Rejestrator SMF: 2-ścieżkowy, pamięć 30,000 znaków
Rejestrator/odtwarzacz audio: WAV (16-bit/44.1 kHz)
Inne funkcje: metronom, 30 gotowych utworów, pamięć Registration (20 komórek pamięci), V-LINK, MIDI Visual Control
Wyświetlacz: LCD
Wejścia/wyjścia: INPUT STEREO [jack 1/8”], OUTPUT (L/MONO, R), słuchawkowe, MIDI (IN, OUT), PEDAL (DAMPER, SOSTENUTO, SOFT), USB MEMORY
Nagłośnienie: 2 × 12 W
Wymiary: 1343 × 313 × 125 mm
Ciężar: 16.5 kg
Cena: 5990 PLN
Do testu dostarczył:
Roland Polska
ul. Kąty Grodziskie 16B
03-289 Warszawa
tel. (22) 6789512
Internet: www.rolandpolska.pl
Test ukazał się w numerze 6/2013 miesięcznika Muzyk.