Aktywnych zestawów głośnikowych z wbudowanymi mikserami, procesorami efektów jest już dość sporo na rynku. Jednak miejsce na nowe modele cały czas jest. Dostarczony do testów stereofoniczny zestaw BA-330 jest oprócz wymienionych wyżej cech zestawem przenośnym, co oznacza możliwość zasilania za pomocą baterii. Zobaczmy zatem jakie możliwości oferuje nam testowany model.
OPIS
BA-330 umieszczono w obudowie wykonanej z tworzywa sztucznego, co znacznie redukuje ciężar urządzenia (tylko 13.8 kg). W dolnej płycie obudowy umieszczono cztery podstawki z czarnego tworzywa sztucznego zapobiegające ślizganiu się obudowy po płaskiej powierzchni. Oprócz tego w dolnej ściance umieszczono składaną podpórkę umożliwiającą ustawienie zestawu pod kątem w kierunku wykonawcy. Dodatkowo w dolnej ściance znajdziemy standardowe gniazdo służące do umieszczanie zestawu na statywie. Jednym słowem, testowane urządzenie przygotowano na wszelakie okoliczności montażu. W górnej ściance obudowy zamontowano uchwyt służący do przenoszenia urządzenia. Przednia ścianka obudowy jest osłonięta czarną, stalową siatką, która chroni membrany czterech wyprodukowanych przez firmę Roland głośników szerokopasmowych o średnicy 6.5 cala oraz dwa głośniki wysokotonowe. BA-330 jest zestawem stereofonicznym. Oznacza to, że na każdy kanał panoramy stereofonicznej przeznaczono po dwa głośniki szerokopasmowe oraz jeden wysokotonowy. W tylnej ściance urządzenia umieszczono mikser, procesor efektów oraz pojemnik na baterie. Według producenta urządzenie powinno pracować od 8 do 12 godzin (w zależności od wybranego trybu pracy) na ośmiu bateriach alkalicznych typu AA.
Teraz mikser. Pierwsze dwa kanały w mikserze testowanego urządzenia są identyczne więc dla przykładu można opisać tylko jeden z nich. Do wprowadzenia sygnału służą następujące gniazda wejściowe: gniazdo typu XLR, oznaczone jako MIC – służy do wprowadzania sygnałów o poziomie mikrofonowym oraz gniazdo typu jack 1/4” oznaczone jako INSTR – służy do wprowadzania sygnałów o poziomie liniowym. Przełączenie impedancji właściwej do używanego gniazda wejściowego umożliwia dedykowany przełącznik, umieszczony nad wszystkimi potencjometrami i przełącznikami kanału. Istnieje możliwość regulowania barwy, ponieważ każdy kanał konsolety wyposażono w potencjometr obrotowy TONE. Wszystkie gałki potencjometrów TONE oznaczono czarnym kolorem. Sygnał ze wszystkich kanałów testowanego miksera można wysłać do wbudowanego procesora efektów. W tym celu każdy z kanałów miksera został wyposażony w przełącznik Oznaczony jako EFFECT ON/OFF. Do regulowania poziomu sygnału na kanale służy potencjometr obrotowy VOLUME, wszystkie potencjometry pełniące taką funkcję w testowanym urządzeniu oznaczono srebrnym kolorem nakładki na gałce. Oprócz tego pierwsze dwa kanały miksera wyposażono w opcję umożliwiającą redukcję sprzężenia zwrotnego. Uruchomienie tej opcji umożliwia dedykowany przełącznik. Producent nie podaje szczegółowych informacji na temat konstrukcji układu redukującego sprzężenia zwrotne. Możemy jedynie zadowolić się wzmianką o tym, że ten układ wykrywa i redukuje częstotliwości powodujące sprzężenie. Faktem jednak jest, że układ ten jest bardzo skuteczny – przy włączeniu układu sprzężenia ustępują bez powstawania wyraźnych braków w paśmie. Kolejne dwa kanały miksera w testowanym urządzeniu są stereofoniczne. Różnią się one od monofonicznych przede wszystkim gniazdami wejściowymi – w stereofonicznych kanałach znajdziemy po dwa gniazda wejściowe typu jack 1/4” oznaczone jako CH 3 R i CH 4 L/ MONO oraz CH 5 R i CH 6 L/MONO. Oprócz tego urządzenie wyposażono w parę gniazd typu cinch i stereofoniczne gniazdo AUX IN typu jack 1/8”. Poziom sygnału wprowadzanego poprzez te gniazda jest regulowany za pomocą dedykowanego potencjometru obrotowego. Kolejne dwa gniazda oznaczone jako LINE OUT służą do wysyłania sumy sygnałów z miksera do urządzenia zewnętrznego. Oczywiście są to gniazda typu jack 1/ 4”. Oprócz tego BA-330 wyposażono w gniazda umożliwiające szeregowe łączenie kilku urządzeń. Są to trzy gniazda typu jack 1/4” oznaczone jako IN, OUT R i OUT L. Następne gniazdo (znowu jest to gniazdo typu jack 1/4”) służy do podłączenia sterownika nożnego umożliwiającego natychmiastowe wyciszenie urządzenia oraz wyłączenie procesora efektów. Ostatnie gniazdo o którym należy wspomnieć jest gniazdem służącym do podłączenia zasilacza zewnętrznego.
Testowany mikser został wyposażony w procesor efektów. Procesor jest dość skromny ponieważ oferuje trzy efekty i ich bardzo prostą edycję. Dostępne efekty to REVERB, DELAY oraz WIDE. O ile pierwszych dwóch nie należy nikomu przedstawiać to trzeci powoduje akustyczne złudzenie „poszerzenia stereofonicznej panoramy dźwięku”. Ogólny poziom głośności regulujemy za pomocą dedykowanego potencjometru obrotowego MASTER. W sekcji MASTER umieszczono dwupasmowy korektor barwy. Zawartość tonów niskich i wysokich możemy regulować potencjometrami obrotowymi. Testowane urządzenie zostało wyposażono w układ sprawdzający stan baterii. Układ ten może być uruchomiony za pomocą dedykowanego przełącznika przyciskowego. Stan baterii jest wyświetlany poprzez trzy diody. Podczas sprawdzania stanu baterii sygnał sterujący końcowymi stopniami mocy jest wyciszany. Oprócz wszystkich wymienionych funkcji BA-330 wyposażono w dwa tryby pracy końcowych stopni mocy – MAX i ECO. Istotą tych trybów jest umożliwienie użytkownikowi dokonania wyboru pomiędzy czasem pracy urządzenia zasilanego bateriami oraz poziomem głośności.
WRAŻENIA
Testowane urządzenie można by określić jako zespół kompromisów. W gruncie rzeczy inaczej nie mogło być. Z jednej strony trzeba dać użytkownikowi jak najdłuższy czas pracy urządzenia zasilanego bateriami, z drugiej – uzyskać jak największą moc przy zachowaniu minimalnego ciężaru urządzenia (bo inaczej słowo „przenośne” przestanie mieć jakiekolwiek znaczenie). Wiele kompromisów jest zarówno w mikserze jak i w sposobie operowana procesorem efektów. Urządzenie cechuje bardzo konkretna stylizacja i znajomość potrzeb użytkowników. Brzmienie testowanego urządzenia jest wyjątkowo dobre. Czemu używam słowo „wyjątkowe”? Ponieważ nie spodziewałem się po tego typu urządzeniu tak dobrego brzmienia. Jest dynamika, prawie nie ma szumów, no i jest pełne pasmo. Słyszalne jest też delikatne uwypuklenie niskich częstotliwości w okolicach 100 Hz. Przypomina to brzmienie bardzo lubianych kiedyś zestawów BOSE.
PODSUMOWANIE
Testowany zestaw nagłośnieniowy jest niezastąpiony dla tych, którzy potrzebują własnego nagłośnienia tam gdzie nie ma możliwości zasilania za pomocą kabli – pielgrzymki, wszelkiego typu imprezy gdzie zestaw nagłośnieniowy musi być mobilny. BA-330 jest na tyle uniwersalny, że nadaje się na wszelakie „eventy” – wszędzie tam, gdzie 15 W RMS wystarczy. Co do ceny – może i mogłaby być niższa… ale za to brzmienie warto dać nawet i więcej.
Tekst: Jan Marek
DANE TECHNICZNE
Moc wyjściowa RMS: 2 × 15 W
Ilość monofonicznych kanałów: 2
Ilość stereofonicznych kanałów: 2
Poziomy wejściowe: MIC – 50 dBu, INSTR – 20 dBu
Wbudowane efekty: REVERB, DELAY, WIDE
Zasilanie: 8 baterii AA lub zasilacz zewnętrzny
Wymiary: 414.6 × 322.5 × 508.6 mm
Ciężar: 13.8 kg
Cena: 2149 PLN
Do testu dostarczył:
Roland Polska
ul. Kąty Grodziskie 16B
03-289 Warszawa
tel. (22) 6789512
Internet: www.rolandpolska.pl
Test ukazał się w numerze 10/2010 miesięcznika Muzyk.