Produkowane od wielu lat gitary basowe serii BB firmy Yamaha są nadal bardzo popularnymi instrumentami na wszystkich kontynentach. Ich ogólny charakter, wygląd, brzmienie nie zmieniają się zbytnio, aczkolwiek firma przy współpracy takich artystów, jak na przykład Billy Sheehan czy Nathan East, wprowadza ciągle drobne innowacje, dotyczące zarówno przetworników, jak i pewnych rozwiązań konstrukcyjnych instrumentu. Modyfikacje te w dużej mierze dostosowują nowe basy serii BB do potrzeb współczesnego muzyka. Do testu trafił jeden z najnowszych modeli wchodzących w skład tej linii instrumentów – BB1024.
OPIS
Przysłany do testu model BB1024 jest instrumentem 4-strunowym, bardzo podobnym do swoich poprzedników. Bas ten charakteryzuje się konstrukcją bolt-on – gryf jest przytwierdzony czterema śrubami do korpusu. Jest to klasyczny sposób łączenia szyjki z korpusem, który sprzyja osiągnięciu tradycyjnego brzmienia z szybkim atakiem i nieco krótszym wybrzmieniem w porównaniu z monolitami. Korpus ma klasyczny kształt o sporych rozmiarach i jest wykonany z trzech kawałków drewna olchy, sklejonych klinowo ze sobą. Pięcioczęściowa szyjka zbudowana jest z trzech części drewna klonowego, przedzielonych dwoma pasmami drewna mahoniowego. Taka konstrukcja gryfu wpływa korzystnie na jego stabilność, a także wyrównuje brzmienie i zwiększa sustain. Myślę, że także względy oszczędnościowe dotyczące drewna wysokogatunkowego są tutaj istotne, dzięki czemu globalny drzewostan mniej cierpi. Gryf jest dodatkowo wzmocniony standardowo regulowanym od strony korpusu metalowym prętem. Na wykonanej z palisandru podstrunnicy umieszczono 21 progów o średniej grubości. Promień krzywizny łuku – radius – wynosi 10 cali (250 mm). Na podstrunnicy są umiejscowione duże i czytelne znaczniki o charakterystycznym dla tej firmy owalnym kształcie. Typowy dla modeli serii BB kształt gryfu zapewnia wysoki komfort grania. Jedynym drobnym mankamentem, na co zwracałem uwagę przy wcześniejszych testach podobnych basów firmy Yamaha, jest niezbyt wygodny dostęp lewej ręki do najwyższych progów. Szerokość gryfu na siodełku wynosi 40 mm, a na wysokości 21 progu 63 mm. Rozstaw strun na mostku jest standardowy i wynosi średnio 19 mm. Menzura jest także typowa i wynosi 34 cale (863.6 mm). Gryf jest zabezpieczony bezbarwnym lakierem z lekkim połyskiem, co stanowi przyjazne wykończenie dla lewej ręki. W przypadku testowanego egzemplarza korpus jest wykończony lakierem poliuretanowym – białym w odcieniu kości słoniowej, określonym przez producenta jako Vintage White. Bas oferowany jest ponadto w trzech innych wersjach wykończenia (Black, Tobacco Brown Sunburst i Caramel Brown).
Oprócz modelu BB1024 dostępny jest także bas BB1024X, który różni się od testowanego płytką ochronną zamontowaną na wierzchu korpusu. W ofercie firmy znajdują się również 5-strunowe modele BB1025 i BB1025X.
PRZETWORNIKI I ELEKTRONIKA
BB1024 jest wyposażony w dwa przetworniki pasywne w układzie P-J. Od strony gryfu znajduje się podwójny przetwornik jednocewkowy typu P z magnesami Alnico V (split blade), a przy mostku przetwornik jednocewkowy ceramiczny typ J (single blade). Przetworniki dają bardzo wyrównane i dynamiczne, aczkolwiek ciepłe brzmienie. Wspomagane są układem pasywnym, w skład którego wchodzą następujące elementy: trzypozycyjny przełącznik przetworników, ogólna kontrola głośności oraz kontrola (obcięcie) tonów wysokich.
AKCESORIA
Akcesoria są raczej standardowe, wykończone chromem z połyskiem. Kształt mostka i kluczy przypomina odpowiednie akcesoria basów Fendera, z wyjątkiem mostka określonego przez producenta nazwą Vintage Plus. Umożliwia on zarówno zaczep strun w sposób tradycyjny (taki otrzymaliśmy do testu), jak i przez korpus. Nie jest to nowe rozwiązanie, aczkolwiek Yamaha wprowadziła tutaj pewne innowacje, zmieniając kąt ustawienia strun przechodzących przez korpus. Otwory do mocowania strun tym sposobem umieszczone są na tylnej krawędzi korpusu, co łagodzi napięcie strun.
WRAŻENIA Z TESTU
Bas BB1024 testowałem przez kilkanaście dni w różnych warunkach akustycznych. Ponieważ znałem już wcześniejsze instrumenty tej serii, byłem przygotowany na dobre, solidne brzmienie i wygodę podczas grania. Nie myliłem się. Bas ten zachowuje się podobnie, jak jego poprzednicy. Mimo drobnych zmian i udoskonaleń technicznych przetworników oraz mostka, klasyczne cechy instrumentu zostały zachowane: prostota konstrukcji, estetyczny wygląd i klasyczna koncepcja brzmienia. Model BB1024 posiada swoje oryginalne, dynamiczne i ciepłe brzmienie, różniące się od podobnych instrumentów innych firm. Układ przetworników PJ jest na tyle skuteczny, że trzy podstawowe brzmienia testowanego instrumentu gwarantują jego przydatność w różnych stylach muzycznych.
PODSUMOWANIE
Mówiąc krótko, testowany bas jest instrumentem dosyć uniwersalnym. Komfort gry jest wysoki, zarówno przy stosowaniu tradycyjnych technik, jak i techniki kciukowej. Wyjątek stanowi nie najlepszy dostęp do najwyższych rejestrów instrumentu. Yamaha BB1024 jest profesjonalnym, jednocześnie dosyć przystępnym cenowo instrumentem, który może usatysfakcjonować wielu muzyków.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Konstrukcja: bolt-on
Korpus: olcha (trzy części łączone na pióro/wpust)
Szyjka: 5-częściowa, klon i mahoń
Podstrunnica: palisander
Menzura: 34”
Przetworniki: Split Blade (Alnico V), Single Blade (ceramiczny)
Elektronika: VOLUME, TONE, 3-pozycyjny przełącznik
Mostek: Vintage Plus z możliwością przekładania strun przez korpus
Ceny: 4315 PLN (BB1024), 4568 PLN (BB1024X)
Do testu dostarczył:
Yamaha Music Europe GmbH
Sp. z o.o. Oddział w Polsce
ul. 17 Stycznia 56
02-146 Warszawa
tel. (22) 5002926
Internet: pl.yamaha.com
Test ukazał się w numerze 10/2010 miesięcznika Muzyk.