W czasach gdy producenci instrumentów ścigają się w wymyślaniu rozmaitych dodatków, które mogą wyróżniać ich wyrób, wyprodukowanie kolejnego modelu „zwykłej” gitary elektrycznej, która nie jest wyposażona w stereofoniczny układ elektroniczny, nie posiada wbudowanych przetworników piezo, ma normalne progi, normalne drewno i brzmi jak normalna gitara elektryczna jest… również potrzebne. Statystyka sprzedaży różnych modeli również to potwierdza. Zobaczmy zatem co oferuje „zwykła” gitara PRS. Dostarczony do testu instrument to jedna z kilku dostępnych w ofercie firmy odmian gitary o korpusie z jednym wcięciem – Singlecut. Oprócz modeli produkowanych w USA, firma oferuje także gitary z tym kształtem korpusu wytwarzane w zakładach na terenie Azji. Są to m.in. SE Singlecut wyposażony w stały mostek zintegrowany ze strunociągiem oraz właśnie SE Singlecut Trem, który różni się od poprzednika zastosowaniem mostka tremolo.
OPIS
Konstrukcję testowanej gitary SE Singlecut Trem można uznać za tradycyjną: korpus wykonano z mahoniu, na wierzchnią jego płaszczyznę naklejono klonową płytkę, krawędzie tej płytki ozdobiono paskiem z klonu falistego. Mahoniową szyjkę wklejono do korpusu tak, że gitarzysta ma swobodny dostęp do każdego progu na każdej strunie w najwyższych pozycjach. Szyjka gryfu jest określana przez PRS jako Wide Fat. Podstrunnica modelu SE Singlecut Trem została wykonana z palisandru. Umieszczono w niej dwadzieścia dwa progi, a menzura testowanej gitary wynosi 25 cali. Progi oznaczono tak, jak w większości modeli gitar – kropkami z tworzywa o wyglądzie masy perłowej. Dodatkowo kropki zostały ozdobione wklejkami w kształcie księżyca. Szyjka jest łączona z korpusem na wysokości szesnastego progu struny E6 oraz dwudziestego progu struny E1. Siodełko zostało wykonane z grafitu. Gryf testowanej gitary jest bardzo wygodny – na instrumencie można grać pasaże techniką legato nie obniżając specjalnie akcji strun. W każdym szczególe da się zauważyć precyzję wykonania instrumentu. Główka ma typowy dla gitar PRS kształt. Na przedniej jej części tuż przy siodełku znajduje się płytka z czarnego tworzywa sztucznego chroniącą śrubę regulującą prawidłowe ustawienie gryfu. Na główce umieszczono sześć kluczy PRS – tradycyjnie po trzy z każdej strony. W dostarczonym do testów instrumencie zamontowano ruchomy mostek tremolo, zaprojektowany przez PRS. Rączka mostku nie jest wkręcana jak to często ma miejsce, lecz wkładana do odpowiedniego otworu. Pomiędzy rączką a samym mostkiem puste przestrzenie są niewielkie, co umożliwia wykonywanie wszystkich technik artykulacyjnych bez większego wysiłku. Zazwyczaj w gitarach z mostkiem ruchomym obustronnym montuje się blokadę strun na siodełku. W testowanym instrumencie takowej nie zamontowano. Z jednej strony zwiększa to możliwości stosowania technik gry (na przykład podciąganie i wibrato uzyskiwane poprzez naciskanie strun na odcinku pomiędzy siodełkiem i kluczem), z drugiej strony ogranicza – przy ekspresywnym używaniu mostka gitara może się rozstroić. W tylnej ściance korpusu gitary tradycyjnie znajdują się płytki osłaniające złącza potencjometrów, gniazda wyjściowego oraz sprężyny i wewnętrzna części ruchomego mostka. Dwa zaczepy na pasek oraz gniazdo wyjściowe typu jack 1//4” umieszczono – także tradycyjnie – w bocznej ściance. W korpusie gitary, umieszczono dwa pasywne przetworniki typu humbucker. Każdy z nich umieszczono w ramce z tworzywa sztucznego w kolorze kości słoniowej, przykręconej do korpusu za pomocą sześciu śrubek. Oba przetworniki (Treble i Bass) zostały zaprojektowane w firmie PRS. W dolnej części korpusu znajdują się dwa potencjometry obrotowe. Jeden z nich reguluje poziom sygnału wyjściowego z przetworników gitary, a drugi służy do regulowania zawartości tonów wysokich. Trójpozycyjny przełącznik umożliwia korzystanie z każdego z przetworników osobno, jak i z obu jednocześnie. Dostarczony do testu egzemplarz wykończono w kolorze Tobacco Sunburst.
WRAŻENIA
Testowany model można zaliczyć do gitar średniej klasy. Jest starannie wykonany, a wygoda gry dorównuje instrumentom z wysokiej półki cenowej. Brzmienie modelu SE Singlecut Trem jest bardzo ciekawe. Już przy graniu bez podłączenia do wzmacniacza, czyli „na sucho” gitara brzmi „vintage’owo” (jest wyraźnie słyszalny charakterystyczny przydźwięk „ataku” wszystkich strun właściwy dla drogich instrumentów). Mimo dużej ilości mahoniu w korpusie, gitara brzmi dość jasno. Układ elektroniczny pozwala uzyskać trzy rodzaje brzmień:
• Uaktywniamy humbucker znajdujący się przy mostku (skrajnie prawa pozycja przełącznika). Otrzymujemy wyrównane jasne brzmienie zdominowane przez częstotliwości ze środkowego odcinku pasma. Zazwyczaj na czystym kanale rzadko używa się brzmienia gitary z uaktywnionym humbuckerem przy mostku. W testowanym modelu to brzmienie jest dość ciekawe i wystarczająco ciepłe, by móc śmiało używać go w różnych stylistykach muzycznych. Na kanale przesterowanym brzmienie jest klarowne, bardzo dynamiczne, chociaż może trochę „płaskie” jak na mahoniowy instrument.
• Następne ustawienie przełącznika uaktywnia obydwa przetworniki. Na czystym kanale wzmacniacza uzyskujemy śpiewną, nieco przezroczystą, uniwersalną barwę stosowaną w balladach, utworach jazzowych, fusion… Na kanale przesterowanym możemy uzyskiwać różne odcienie w zależności od nasycenia przesteru. Ich wspólną cechą będzie bogate w środkowe częstotliwości, raczej nie za jasne i nie za ciemne brzmienie.
• Kolejny typ brzmienia uzyskujemy uaktywniając przetwornik znajdujący się przy gryfie. Na kanale czystym brzmienie jest podobne do poprzedniego ustawienia, lecz znacznie twardsze. O ile przy graniu akordów to nie zawsze jest zaletą, to przy graniu partii solowych uzyskiwane w ten sposób brzmienie jest dynamiczne, klarowne i ciepłe. Na kanale przesterowanym uzyskujemy śpiewne, nieco przybrudzone brzmienie idealne dla partii solowych granych w wysokich pozycjach na gryfie. Oczywiście, podane powyżej przykłady są jedynie próbą opisu brzmienia testowanej gitary, a nie narzuceniem sposobów jej zastosowania.
PODSUMOWANIE
Testowana gitara SE Singlecut Trem jest instrumentem, który można śmiało polecić wielu gitarzystom. Łączy bardzo ciekawe brzmienie z wygodą gry. Gitara jest sprzedawana z miękkim pokrowcem PRS.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Korpus: mahoń z nakładką z klonu falistego
Szyjka: mahoń
Podstrunnica: palisander
Progi: 22
Menzura: 25”
Mostek: PRS Tremolo
Przetworniki: PRS Designed Treble Humbucker (przy szyjce), PRS Designed Bass Humbucker (przy mostku)
Potencjometry: Volume, Tone
Wykończenie: Tobacco Sunburst
Cena: 3300 PLN
Do testu dostarczył:
FX Music Group
BIURO HANDLOWE
ul. Kopernika 10/12
42-200 Częstochowa
tel./fax (034) 3740646
SIEDZIBA FIRMY
ul. Piłsudskiego 53
22-400 Zamość
tel. (084) 6393965
Internet: www.fxmusic.pl, www.prsguitars.com
Test ukazał się w numerze 2/2009 miesięcznika Muzyk.