Instrumenty marki Ibanez dość często goszczą na łamach naszego pisma. Ta prężna firma ciągle rozwija się i unowocześnia swoje produkty. Dotyczy to także gitar basowych. Seria BTB to również znana nam linia eleganckich instrumentów. Jednym z najnowszych jej przedstawicieli jest model BTB775PB, który stanowi przedmiot naszego testu. Instrument ten, wykonany ze szlachetnych gatunków drewna, prezentuje się okazale.
OPIS
Pięciostrunowy BTB775PB to bas wprowadzony do oferty w tym roku, zatem jest to produkt zupełnie „świeży”. Model ten firma Ibanez prezentowała podczas styczniowych targów Winter NAMM w Anaheim. Instrument wyróżnia się konstrukcją zwaną monolitem, co oznacza, że szyjka przechodzi przez korpus (neck trough body). Korpus instrumentu posiada estetyczny, raczej nowoczesny kształt. Jego skrzydła wykonane są z drewna mahoniowego, a płyta czołowa z drewna wzorzystej topoli (Poplar Burl). Drewno mahoniowe, cenione przez lutników, słynie z wyrównanego, ciepłego i raczej ciemnego brzmienia. Topola w tym przypadku ma niewielki wpływ na brzmienie, a raczej podnosi walory estetyczne i wizualne instrumentu. Korpus jest głęboko wycięty przy gryfie celem ułatwienia dostępu lewej ręki do wyższych rejestrów instrumentu. Wycięcia te na pewno podnoszą komfort gry. Pięcioczęściowa szyjka BTB5 zbudowana jest z trzech części drewna klonowego przedzielonych dwiema cienkimi warstwami egzotycznego drewna bubinga. Zgodnie z teorią wielu lutników taka konstrukcja jest bardziej stabilna, zapewnia lepszą sztywność gryfu oraz wpływa na wyrównanie brzmienia instrumentu. Dodatkowe wzmocnienie szyjki stanowią dwa regulowane od strony główki pręty. Podwójny pręt zmniejsza podatność gryfu w basach 5- i 6-strunowych na zniekształcenia spowodowane zmianą wilgotności i temperatury otoczenia, aczkolwiek podnosi ogólny ciężar instrumentu. Podstrunnica, wykonana z drewna palisandrowego, jest wyposażona 24 progi o średniej grubości. Ostatni próg przypada tylko na struny G i D. Menzura jest większa od standardowej i wynosi 35 cali (889 mm). Teoretycznie większa menzura powinna wpływać korzystnie na brzmienie dolnych rejestrów instrumentu. Znaczniki podstrunnicy mają standardowy kształt kropek i są umiejscowione w typowym miejscu. Szerokość gryfu na siodełku wynosi 47 mm, a na wysokości dwudziestego czwartego progu – 76 mm. Grubość gryfu na pierwszym progu wynosi 20 mm, a na dwunastym – 22 mm. Radius, czyli promień krzywizny podstrunnicy, według danych producenta wynosi 400 mm. Rozstaw strun na mostku jest szeroki i wynosi średnio 19 mm. Korpus i gryf jest wykończony przeźroczystym lakierem w kolorze wiśniowo-brązowym, określonym przez producenta jako Charcoal Brown (CN). Instrument ten wyprodukowano w Korei Południowej.
PRZETWORNIKI I ELEKTRONIKA
BTB775PB został wyposażony w dwa przetworniki pasywne MK2 amerykańskiej firmy Bartolini z poczwórną cewką. Przetwornik przy mostku jest nieco mocniejszy celem kompensacji brzmienia i równowagi z przetwornikiem przy gryfie. MK2 brzmią dynamicznie i raczej nowocześnie. Sygnał z przetworników jest wspomagany układem aktywnym także nazwanym Bartolini MK2. Przedwzmacniacz ten kontroluje następujące elementy: ogólną głośność, mieszanie sygnałów obu przetworników, a także tony niskie, średnie i wysokie. Układ aktywny jest zasilany dwoma bateriami 9V. Umieszczono je w osobnym schowku, do którego dostęp jest możliwy dopiero po odkręceniu dwóch śrubek. Jak już wielokrotnie wspominałem, nie jestem fanem takiego rozwiązania. Preferuję pudełka z błyskawicznym dostępem do baterii, co bardzo ułatwia i przyspiesza ich wymianę.
AKCESORIA
Testowany bas posiada typowy dla serii BTB mostek Mono-Rail (MR-2), który składa się z pięciu niezależnych segmentów zainstalowanych w korpusie. Każdy z tych elementów kontroluje indywidualnie zawieszenie jednej struny. Izolacja strun ma na celu zwiększenie ich swobodnej wibracji. Stroiki, w kształcie typowym dla basów budowanych w krajach azjatyckich, mostek oraz pozostałe akcesoria są w kolorze grafitowym, określonym przez producenta jako Cosmo Black. Bas BTB775PB zaopatrzono w struny Eliksir z oplotem nieszlifowanym. Dają one metaliczne, bardzo jasne brzmienie. Jak zwykle przy testach basów Ibaneza podziwiałem gniazdo wyjściowe jack 1/4” firmy Neutrik z blokadą, która skutecznie zabezpiecza kabel przed przypadkowym wyrwaniem.
WRAŻENIA Z TESTU
Model BTB775 testowałem w różnych warunkach akustycznych. Trzeba przyznać, że jest to bardzo oryginalny instrument o unikalnym brzmieniu. Możliwości kreowania różnych dźwięków i barw są znaczne. Dalsze walory brzmieniowe to przede wszystkim spora dynamika i czystość w każdym rejestrze. Instrument ten brzmi specyficznie i raczej nowocześnie. Nie do końca przekonują mnie jasno brzmiące struny Eliksir, ale to już kwestia indywidualnych preferencji. Na szczęście struny zawsze można zmienić. Mimo profesjonalnego wykonania instrumentu kilka szczegółów mi trochę przeszkadza. Są to te same szczegóły, o których wspominałem przy poprzednich testach basów BTB. W moim odczuciu do tych mankamentów należą – spory ciężar instrumentu oraz zbyt bliskie umiejscowienie przetwornika przy mostku. Jak już wcześniej pisałem, uwagi te mają subiektywny charakter i wynikają z moich indywidualnych preferencji brzmieniowych. Brakuje mi też możliwości rozłączania cewek przetworników, zwłaszcza tego przy mostku, na co zawsze zwracam uwagę przy testach podobnych instrumentów.
OGÓLNE KONKLUZJE
Ibanez BTB775PB jest instrumentem eleganckim i bardzo profesjonalnym. Posiada oryginalne i dobre brzmienie. Mimo sporych gabarytów i ciężaru komfort gry jest wysoki. Model ten mogę polecić basistom, poszukującym oryginalnego i dosyć uniwersalnego instrumentu w rozsądnej cenie.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Konstrukcja: neck-thru
Szyjka: 5-częściowa BTB5, klon/bubinga
Korpus: mahoń, płyta wierzchnia z topoli wzorzystej
Podstrunnica: palisander
Menzura: 35”
Przetworniki: 2 × Bartolini MK2-5
Elektronika: Bartolini MK2
Mostek: Mono-Rail (MR-2)
Wykończenie: Charcoal Brown
Cena: 632 Euro + VAT
Do testu dostarczył:
Interton
Al. Marsz. Piłsudskiego 1
81-406 Gdynia
tel. (058) 6609640
Internet: www.interton.com.pl, www.ibanez.com
Test ukazał się w numerze 2/2009 miesięcznika Muzyk.