Chociaż jestem zwolennikiem instrumentów sprzętowych muszę przyznać, że ich programowe odpowiedniki mają wiele zalet. Nierzadko brzmią równie dobrze jak sprzętowe a niekiedy nawet lepiej. W procesie nagrywania z ich pomocą nie potrzeba używać kabli, co gwarantuje tak pożądaną czystość zapisu, ponadto rejestracja zdarzeń MIDI zapewnia znakomitą edycję na naszym DAW, na dodatek w wersji pudełkowej z płytą ważą niewiele itd. Istotne jest również to, że często możemy kupić je nie wychodząc z domu, a nawet nie musimy kupować wersji pudełkowej tylko wystarczy ściągnąć bezpośrednio z serwera pliki instalacyjne. W takim przypadku jedynym ograniczeniem może być szybkość połączenia internetowego z którego korzystamy, bo dobre instrumenty potrzebują wielu gigabajtów pamięci. Oczywiście, potrzebny jeszcze jest komputer, który podoła temu wyzwaniu. Mimo wszystko udogodnień jest wiele. Na tyle wiele, że mimo wzmianki o instrumentach sprzętowych w pierwszym zdaniu, komputer mam zapełniony wirtualnymi.
Studio Drummer jest jednym z pierwszych instrumentów Native Instruments, który do odtwarzania próbek potrzebuje Kontakt 5 lub Kontakt 5 Player. W wersji pudełkowej Kontakt Player jest w komplecie na DVD, a ściągając program ze strony producenta należy się zaopatrzyć również w jego najnowszą wersję. Pliki instalacyjne Studio Drummera zajmują 7.4 GB, a po dekompresji około 17 GB. Studio Drummer składa się z trzech zestawów perkusyjnych: Garage Kit, Session Kit oraz Stadium Kit. W rzeczywistości jest sześć zestawów, ponieważ każdy z wymienionych występuje w dwóch wersjach – pełnej i „odchudzonej”. Pełna wersja zestawu zajmuje ponad 420 MB pamięci RAM komputera, a lżejsza około 100 MB. Próbki pochodzą z trzech czołowych kompletów akustycznych: Yamaha Maple Custom Absolute (Session Kit), Pearl Masters Premium Maple (Stadium Kit) oraz Sonor SQ2 Drum System (Garage Kit). W każdym zestawie są dwa werble do wyboru. Zestawy bębnów uzupełniono talerzami Paiste, Zildjian, Sabian i Masterworks. Dźwięk każdego instrumentu nagrano z 25 warstwami dynamiki i sześcioma alternatywnymi wariacjami uderzenia dla każdej z warstw. Ilość szczegółów jest imponująca i zapewne swoją wartość pokazuje tu nagrywania próbek z 24-bitową rozdzielczością. Stałymi dodatkami do wszystkich zestawów są tamburyn, pałki, handclaps i cowbell.
Stadium Kit ma mocny, mięsisty dźwięk i nadaje się np. do metalu oraz rocka. Z fabrycznymi ustawieniami zestaw ten brzmi szeroko i potężnie, znakomicie radząc sobie z agresywniejszym graniem. W skład zestawu wchodzą:
• Bęben basowy: 22” × 18” Pearl Masters Premium Maple Bass Drum
• Werbel 1: 14” × 7” Sonor Hilite Maple Snare
• Werbel 2: 14” × 8” Masshoff Drums Big Chief Steel Cast Snare
• Hi-hat: 15” Masterwork Jazz Master Hi-hat
• Tom-Tomy: Pearl Masters Premium Maple Toms
• Crash 1: 18” Masterwork Custom Crash
• Crash 2: 20” Masterwork Custom Crash
• Ride: 22” Masterwork Jazz Master Ride
• China: 18” Sabian HHX Chinese
• Splash: 10” Zildjian K Splash
Session Kit to, moim zdaniem, najbardziej uniwersalny komplet Studio Drummera. Praktycznie nadaje się do wszystkich gatunków muzycznych. To niesamowicie elastyczny i czysto brzmiący zestaw. W skład tego kompletu wchodzą:
• Bęben basowy: 22” × 16” Yamaha Maple Custom Absolute Bass Drum
• Werbel 1: 14” × 6.5” Masshoff Drums Avalon Steel Cast Snare
• Werbel 2: 13” × 5” Mapex Black Panther Maple Snare
• Hi-hat: 15” Masterwork Iris Hi-hat
• Tom-Tomy: Yamaha Maple Custom Absolute Toms
• Crash 1: 17” Masterwork Iris Crash
• Crash 2: 18” Masterwork Iris Crash
• Ride: 20” Masterwork Custom Pointer Ride
• China: 20” Masterwork Iris China
• Splash: 10” Masterwork Iris Splash
Garage Kit brzmi ciężej i bardziej szorstko od Session Kit. Doskonale sprawdza się w utworach bluesowych i rockowych. W sład zestawu wchodzą:
• Bęben basowy: 22” × 20” Sonor SQ2 Drum System Bass Drum
• Werbel 1: 14” × 5.5” Masshoff Drums Poinciana Steel Cast Snare
• Werbel 2: 14” × 6.5” Ludwig Classic Maple Snare
• Hi-hat: 16” Paiste Twenty Medium Light Hi-hat
• Tom-Tomy: Sonor SQ2 Drum System Toms
• Crash 1: 16” Paiste Dark Energy Crash
• Crash 2: 18” Paiste Dark Energy Crash
• Ride: 22” Masterwork Natural Ride
• China: 18” Masterwork Resonant China
• Splash: 9” Masterwork Resonant Splash
Chociaż zestawy brzmią dobrze na ustawieniach domyślnych, istnieje wiele możliwości modyfikacji ich brzmienia. Najprostszą metodą jest wybór z listy fabrycznych ustawień, które odpowiadają konkretnym stylom muzycznym. Lista zawiera 11 następujących zdefiniowanych ustawień: pop, funk, jazz, hard rock, metal, blues & country, blues rock, ballad, indie rock, indie disco, punk rock (i neutralne). Jak widać jest tego całkiem sporo. Każde z wyżej wymienionych ustawień zmienia diametralnie brzmienie zestawu. Ustawienia z tej listy nie są stałym elementem, różnią się w zależności od zestawu na którym gramy. Przykładowo – zupełnie inne są ustawienia parametrów miksera pod nazwą POP dla kompletu Garage Kit niż dla Session Kit czy Stadium Kit itd. Oczywiście, w zakładce MIXER użytkownik ma dostęp do zaawansowanych możliwości wpływania na brzmienie manipulując po prostu wirtualnymi gałkami, suwakami i przyciskami, a ponieważ większość bębnów ma własny mikrofon, zdolności dostosowawcze są niemałe. Każdy mikrofon ma nie tylko oddzielną regulację głośności, ale również panoramę, kompresor, EQ, TAPE oraz wtyczkę o nazwie Transient Master, która pozwala na manipulowanie atakiem dźwięku i jego czasem trwania. Istnieje również sporo różnorodnych i efektywnych pogłosów. Ogólnie biorąc, Studio Drummer jest instrumentem elastycznym z dużymi możliwościami dostosowania go do naszych potrzeb.
Mocnym punktem Studio Drummera są też pętle MIDI w jakie został on wyposażony. Pętle można przeciągać z panelu Kontakt Playera na ścieżkę naszego DAW i poddać w razie potrzeby edycji jak każdy inny materiał MIDI. Naturalnie, każdą pętlę można odsłuchać z poziomu Kontakt Playera. Wśród wirtualnych perkusji zdarza się, że pętle odtwarzane bezpośrednio z instrumentu brzmią inaczej niż odtwarzane ze ścieżki DAW. W tym przypadku nie ma między nimi różnicy. Pętle MIDI pogrupowano na 11 gatunków muzycznych, zgodnie z listą fabrycznych ustawień instrumentów zamieszczoną wyżej. W nazwie mają sugerowane tempo, chociaż można je odtwarzać w dowolnym. Ich zaletą jest to, że instrumenty brzmią poprawnie w skrajnie różnych tempach. Jest ich zawrotna ilość – ponad 3500, w tym niestety wiele podobnych do siebie. Pętle są jedno i dwutaktowe. W zbiorze są oczywiście jednotaktowe wypełnienia, ale chcąc z nich korzystać trzeba je dobierać „na czuja” bo są słabo opisane. Wszystkie pętle zostały nagrane przez prawdziwego perkusistę w czasie rzeczywistym, dlatego najlepiej odtwarzać je w zalecanym tempie. Mimo ogromnej ilości pętli może się zdarzyć, że komuś czegoś zabraknie, dlatego Studio Drummer może emulować inne wirtualne perkusje takie jak General MIDI, V-Drums (dwie opcje), DrumIt Five, EZdrummer, Superior Drummer, BFD, iMap i Addictive Drums. Osobiście zachęcam do tworzenia schematów czy wręcz całych utworów samemu. Studio Drummer brzmi inspirująco i własnoręcznie nagrane pętle mają swój, niepowtarzalny charakter.
PODSUMOWANIE
Studio Drummer to instrument (a właściwie instrumenty) bardzo dobrze brzmiący i elastyczny. Ma ogromną bibliotekę schematów rytmicznych, więc nagranie np. demo w krótkim czasie z dobrze brzmiącą perkusją nie stanowi problemu. Posiada również użyteczne pogłosy mające pozytywny wpływ na całokształt dobrego brzmienia Studio Drummera. To trzy bardzo solidne zestawy wirtualnych bębnów i talerzy.
Tekst: Wojciech Wichłacz
Cena: 649 PLN (instrument dostępny jest także jako element pakietów KOMPLETE 8 i KOMPLETE 8 ULTIMATE)
Do testu dostarczył:
Mega Music
ul. Leśna 15
81-876 Sopot
tel. (58) 5511882
Internet: www.megamusic.pl, www.native-instruments.com
Test ukazał się w numerze 1/2012 miesięcznika Muzyk.