Zakończony właśnie rok 2016 można śmiało uznać za rok ofensywy aktywnych systemów nagłośnieniowych wyprodukowanych przez PreSonus. Seria urządzeń AIR jest kolejnym tego dowodem. Linia ta składa się z trzech modeli szerokopasmowych – AIR10, AIR12 i AIR15 oraz dwóch subwooferów – AIR15s i AIR18s. Oczywiście oznaczenia poszczególnych modeli odpowiadają średnicom głośników niskotonowych podanych w calach. Użytkownik może kompletować zestawy z dowolnie wybranych modeli, co jest znacznym udogodnieniem.
PreSonus AIR10
Do testu otrzymaliśmy system składający się z dwóch zestawów AIR10 oraz subwoofera AIR15s. PreSonus AIR10 to najmniejszy z aktywnych zestawów dwudrożnych tworzących serię AIR. Zastosowano w nim wzmacniacze dwóch różnych typów. Końcówka klasy D (podana przez producenta moc ciągła to 500 W) napędza dziesięciocalowy głośnik szerokopasmowy, a wzmacniacz klasy AB (moc ciągła 150 W) napędza jednocalowy głośnik wysokotonowy. Takie rozwiązanie ma zapewnić z jednej strony naturalne i przezroczyste brzmienie tonów wysokich (stąd nazwa serii AIR), przy zachowaniu selektywnego brzmienia w środkowym i niskim odcinku pasma, a z drugiej strony utrzymać końcową cenę produktu w przedziale… nazwijmy to „łatwo dostępnym dla większości użytkowników”. Biorąc pod uwagę kolejne parametry, takie jak skuteczność do 121 dB SPL i pasmo przenoszenia od 55 Hz do 20 kHz (-10 dB) otrzymujemy całkiem interesujący wynik.
W obudowie PreSonus AIR10 wykonanej z tworzywa sztucznego znajdują się otwory umożliwiające zawieszenie zestawu praktycznie w każdej żądanej pozycji. Oprócz tego zestaw może być umieszczony na statywie – w tym celu w dolnej ściance obudowy wykonano odpowiednie wgłębienie. Dodatkową zaletą AIR10 jest możliwość umieszczenia zestawu na statywie tak by był pochylony do przodu o 7.5°. Takie rozwiązanie poprawia jakość „pokrycia dźwiękiem” w wielu sytuacjach (na przykład w salach z płaską a nie pochyloną jak w amfiteatrach podłogą). Ponadto zestaw ten może pracować „na boku” jako monitor sceniczny.
PreSonus AIR10 umożliwia wprowadzenie dwóch różnych sygnałów oraz wysyłanie do urządzeń zewnętrznych ich zmiksowanej sumy. Sygnały wprowadzamy poprzez dwa wejścia typu combo (ten typ gniazda umożliwia podłączenie zarówno wtyczki typu XLR jak i typu jack 1/4”). Nad każdym z tych gniazd umieszczono potencjometr głośności. Dodatkowo w sekcji drugiego kanału umieszczono gniazdo typu jack 1/8” umożliwiające podłączenie zewnętrznego odtwarzacza, smartfona czy tabletu. Sumę sygnałów wprowadzanych do AIR10 możemy wysłać do innego urządzenia za pomocą dedykowanego gniazda typu XLR.
Urządzenie wyposażono w cyfrowy procesor DSP umożliwiający wybór ustawień parametrów pracy zestawu. Obsługa procesora jest niezwykle intuicyjna: do dyspozycji użytkownika jest wyświetlacz oraz wielofunkcyjny obrotowy enkoder z funkcją przycisku. Za pomocą procesora możemy wybrać tryb pracy urządzenia. Dostępne są tryby zaprojektowane zarówno pod kątem rodzaju odtwarzanego sygnału jak i względem montowania zestawu. Do tych pierwszych należą:
• DJ – ustawienie korekcji służące do odtwarzania muzyki mechanicznej (lekki kontur)
• FOH – tryb bez ingerencji w sygnał (najczęściej wykorzystywane w zestawach pracujących we frontowych systemach)
• ENHANCE – ustawienie oferujące cieplejsze brzmienie
• MONITOR – tryb ułatwiający używanie AIR10 jako odsłuchu scenicznego (delikatna redukcja niskich tonów)
• SPEECH – ustawienie uwypuklające mowę ludzką
Drugą grupę stanowią STAND, SUSPEND i BRACKET. Są to odpowiednio ustawienia wskazane gdy zestaw jest mocowany na statywie, podwieszany lub montowany na ścianie (albo ustawiany blisko ściany). Ostatni przypadek pozwala dodatkowo redukować powstające rezonujące tony niskie.
Oprócz tego procesor umożliwia korektę tonów niskich oraz wysokich w zakresie ±10 dB oraz edycję parametrów wyświetlacza takich jak: kontrast, jasność, resetowanie parametrów ostatnio używanych do ustawień fabrycznych oraz wygaszenie diody znajdującej się na przednim panelu.
PreSonus AIR 15S
PreSonus AIR15s to zestaw głośnikowy przeznaczony do odtwarzania tonów niskich czyli inaczej mówiąc subwoofer. W tym modelu użyto wzmacniacza klasy D (600 W mocy ciągłej, 1200 W szczytowej), którym jest napędzany piętnastocalowy głośnik niskotonowy. Sygnały wprowadzamy poprzez dwa gniazda typu combo (obsługujące zarówno wtyczki typu XLR jak i typu jack 1/4”). Sygnały do innych zestawów (na przykład AIR10) wysyłamy poprzez dedykowane gniazda typu XLR. Obudowa subwoofera została wykonana z 15-milimetrowej sklejki, a głośnik zabezpieczono stalowym grillem.
AIR15s również został wyposażony w procesor cyfrowy. Jego obsługa jest identyczna jak w przypadku DSP umieszczonego w AIR10. Jedynie dostępne w nim funkcje są nieco odmienne.
Użytkownik może wybrać tryb pracy: NORMAL lub MO’BASS oraz tryb w zależności od sposobu ustawienia zestawu: NORMAL, CARDIOID lub ENDFIRE. Dokładne zastosowania każdego z tych trybów, jak i inne informacje dotyczące konfigurowania systemów w oparciu o zestawy głośnikowe AIR, są opisane w dokumencie umieszczonym na stronie producenta. Dodatkowo w procesorze można odwrócić fazę sygnału, dodać opóźnienie czy zmienić jednostki miary (przy ustawianiu opóźnienia można mierzyć odległość w metrach lub stopach). Można też edytować częstotliwość podziału pasma przez zwrotnicę – filtr dolnoprzepustowy ustawiono fabrycznie na 100 Hz, a do dyspozycji mamy presety dla poszczególnych zestawów dwudrożnych AIR. Oprócz tego można wyłączyć diodę LED umieszczoną z przodu subwoofera oraz dostosować parametry wyświetlania.
WRAŻENIA
Testowany system jest bardzo skuteczny, a do tego łatwy w montażu i wygodny w transporcie. Brzmienie zarówno PreSonus AIR10 jak i całego systemu jest bardzo przejrzyste, dynamiczne. Bez przekłamań. Dodatkowe możliwości które daje ustawienie procesorów, zwiększają potencjał i uniwersalność zastosowania systemu. Możliwość ustawienia AIR10 na statywie pod kątem jest kolejna zaletą systemu.
PODSUMOWANIE
Dostarczone do testów zestawy głośnikowe uważam za produkt bardzo wysokiej klasy brzmieniowej o uniwersalnym zastosowaniu. Zarówno przy odtwarzaniu muzyki mechanicznej jak i przy nagłośnieniu instrumentów elektrycznych, akustycznych czy głosu ludzkiego (jak i różnych ich kombinacji) testowane zestawy sprawdziły się doskonale. Selektywne, dynamiczne i przestrzenne brzmienie AIR10 uzupełnione solidną podstawą AIR15s z pewnością zdobędzie uznanie wśród wykonawców oraz właścicieli klubów muzycznych i większych systemów nagłośnieniowych. Uważam że testowane zestawy są w pełni warte swej ceny.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
AIR10
Moc szczytowa: 1200 W
Zakres częstotliwości (-3 dB): 66 Hz – 20 kHz
Głośnik niskotonowy: 1 × 10” (cewka 2”)
Głośnik wysokotonowy: 1 × 1”
Kąt pokrycia dźwiękiem: 90˚ w poziomie, 60˚ w pionie
Wejścia/wyjścia: MIC/LINE IN [combo XLR/jack] × 2, AUX IN [jack 1/8”], MIX OUT [XLR]
Wymiary: 360 × 600 × 370 mm
Ciężar: 13 kg
AIR15s
Moc szczytowa: 1200 W
Zakres częstotliwości (-3 dB): 35 Hz – 160 kHz
Głośnik niskotonowy 1 × 15” (cewka 3”)
Wejścia/wyjścia: INPUT [combo XLR/jack] × 2, OUTPUT [XLR] × 2
Wymiary: 520 × 700 × 710 mm
Ciężar: 32 kg
Sugerowane ceny: 2300 PLN (PreSonus AIR10), 4150 PLN (PreSonus AIR15s)
Do testu dostarczył:
Audiostacja
ul. Kolejowa 93/95
05-092 Łomianki
tel. (22) 1225300
Internet: www.audiostacja.pl, www.presonus.com
Test ukazał się w numerze 1/2017 miesięcznika Muzyk.