Urządzenia z logo Line 6 należą do najbardziej popularnych w kategorii symulatorów. Znajdziemy wśród nich symulacje brzmienia wzmacniaczy gitarowych, zestawów głośnikowych, samych gitar no i oczywiście efektów gitarowych. Ilość możliwości, które oferuje większość z tych urządzeń jest naprawdę imponująca, a gabaryty i cena maleją z modelu na model. Nie należy się zatem dziwić, że w pewnym momencie obsługa niektórych urządzeń stała się dość skomplikowana. Jako propozycja alternatywna powstały wtedy urządzenia, gdzie prostota obsługi jest głównym atutem. Do testów dostarczono najnowsze z nich.
OPIS
M9 Stompbox Modeler to urządzenie pozwalające zastąpić panel pełen efektów podłogowych, a dokładniej mówiąc, kilka takich paneli. Samo urządzenie umieszczono w solidnej, metalowej obudowie, której zadaniem jest przetrwać ekstremalne sceniczne warunki pod nogą gitarzysty. W górnej części urządzenia umieszczono siedem przełączników przyciskowych, pięć potencjometrów obrotowych, jeden przełącznik obrotowy i kolorowy wyświetlacz. Każdy z przełączników jest podświetlany kolorową diodą, co ułatwia rozróżnianie w warunkach scenicznych. W tylnej ściance obudowy znajdziemy wszystkie gniazda: gniazdo zasilacza, gniazda MIDI IN i OUT, dwa gniazda typu jack 1/4” służące do podłączenia opcjonalnych kontrolerów nożnych typu PEDAL EXPRESSION, dwa gniazda wejściowe typu jack 1/4” oraz dwa gniazda wyjściowe, też jack 1/4”. Jednym słowem wszystko wygląda nieskomplikowanie.
Samo urządzenie składa się z trzech modułów nazwanych FX UNIT. Każdy moduł wyposażono w dwa ustawienia pamięci A i B. Każde z tych ustawień przywołujemy dedykowanym przyciskiem nożnym. Istotną rzeczą w obsłudze M9 jest automatyczne zapisywanie (i przywoływanie nawet po odłączeniu zasilania i ponownym włączeniu) ostatnio używanych ustawień. Każdy model FX UNIT może używać jednego efektu w trybie aktywnym, natomiast rodzaj efektu może zostać wybrany dowolnie – w tym celu wystarczy przycisnąć przełącznik obrotowy MODEL SELECT. Dużym ułatwieniem w obsłudze jest przypisanie każdemu rodzajowi efektów własnego koloru (na wyświetlaczu, oraz w diodzie przy dedykowanym przełączniku). W M9 dostępnych jest 5 rodzajów efektów. Są to efekty typu DISTORTION (COMPRESOR), którym przypisano kolor żółty; efekty typu DELAY (ECHO) – kolor zielony; filtry – kolor fioletowy; efekty modulacyjne – kolor granatowy oraz efekty typu REVERB – kolor pomarańczowy. Taka konstrukcja testowanego urządzenia pozwala na przełączanie w jednym bloku pomiędzy dwoma wybranymi wcześniej efektami lub przełączenie tegoż bloku w tryb BYPASS.
Edycji pięciu wybranych parametrów w każdym z efektów możemy dokonać za pomocą dedykowanych potencjometrów obrotowych, znajdujących się przy kolorowym wyświetlaczu. Obsługa tych potencjometrów jest intuicyjna, ponieważ wyświetlacz ukazuje ustawienia każdego z nich dla wybranego efektu. Dodatkowo M9 wyposażono w tuner (to chyba już standardowa opcja w każdym współczesnym gitarowym urządzeniu). W zależności od ustawień użytkownika, tuner po uaktywnieniu może wyciszać sygnał wyjściowy albo przełączać M9 w tryb BYPASS.
M9 wyposażono w dwudziestoośmiosekundowy LOOPER oferujący szereg ciekawych możliwości nagrywania i odtwarzania sygnału monofonicznego. Jedną z nich jest opcja HALF SPEED umożliwiająca wydłużenie czasu odtwarzanego fragmentu do 56 sekund. Kolejna opcja to filtry górno- i dolnoprzepustowe, pozwalające edytować barwę odtwarzanego sygnału. Następną, przydatną opcją jest możliwość wyboru jaki sygnał ma zostać nagrany – czysty sygnał gitarowy, czy sygnał po obróbce w M9. Oprócz tego, użytkownik może regulować poziom odtwarzanego sygnału oraz stopień, w którym nowy sygnał będzie zastępował stary (poprzednio nagrany) w czasie odtwarzania i grania jednocześnie. Dodatkowo użytkownik może zdecydować czy nagrany fragment ma być odtworzony tylko raz, czy ma być odtwarzany ciągle. Istnieje możliwość odtworzenia nagranego sygnału „od tyłu” – REVERSE PLAY. Ostatnią i niemniej ważną opcją jest możliwość skasowania nagranego sygnału jeżeli użytkownik stwierdzi, że nagrał niewłaściwy dźwięk.
Oprócz tego M9 umożliwia odwrócenie kolejności modułów w ścieżce sygnałowej oraz kopiowanie efektów z jednego modułu do drugiego. Testowane urządzenie oferuje symulacje brzmień ponad siedemdziesięciu efektów podłogowych. Zatem samo wymienianie prototypów zajęłoby pół strony, albo i więcej. Nadmienię tylko, że wśród prototypów znajdziemy większość najbardziej popularnych, gitarowych efektów podłogowych, zaczynając od efektów przesterujących, modulujących i opóźniających sygnał po rzadziej stosowane typu VOICE BOX, SYNTH STRING, RING MODULATOR i inne.
WRAŻENIA
Przede wszystkim należy podkreślić, że M9 to solidnie wykonane i dobrze przemyślane urządzenie. Mimo dużych możliwości, obsługa tego symulatora jest naprawdę prosta. Dodatkowym ułatwieniem jest zastosowanie kolorowej sygnalizacji. Co do brzmienia M9, trudno je określić jednoznacznie. Rzecz w tym, że trudno nawet wybrać kryteria według których brzmienie należy ocenić. Jeżeli mają to być ogólne kryteria takie jak poziom szumów własnych, zniekształcenia sygnału w trybie BYPASS itp., to ocena brzmienia będzie bardzo pozytywna. M9 nie zniekształca sygnału w sposób niezamierzony, a wręcz przeciwnie, uważam, że straty w sygnale mogą być mniejsze niż w przypadku tradycyjnego zestawu efektów podłogowych chociażby ze względu na sumę długości kabli łączeniowych. Co do brzmienia poszczególnych symulacji… jest ich dużo…. to plus, większość z nich brzmi bardzo wiarygodnie i pozwala kreować własne brzmienia. Niektóre symulacje brzmią nie zbyt zróżnicowanie… ale to jest cechą właściwą dla większości symulacji.
PODSUMOWANIE
Testowane urządzenie jest ciekawą propozycją dla początkujących i średnio zaawansowanych gitarzystów. Oczywiście, powyższe stwierdzenie nie wyklucza faktu, że profesjonalni gitarzyści mogą wzbogacić swój arsenał o M9. Podstawową cechą M9 jest prostota obsługi i duże możliwości (szczególnie wyróżniam tu LOOPER).
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Ilość bloków efektowych: 3
Ilość efektów: 73
Jednocześnie dostępne efekty: 3
Inne funkcje: LOOPER, tuner, pamięć scen (24)
Przełączniki nożne: 7
Złącza: INPUT (L/MONO, R), OUTPUT (L/MONO, R), EXPRESSION PEDAL × 2, MIDI (IN, OUT)
Wymiary: 266 × 60.9 × 165 mm
Ciężar: 1.4 kg
Cena: 1650 PLN
Do testu dostarczył:
Lauda Audio
ul. Leśna 15A/1
81-876 Sopot
tel. (058) 5550660
Internet: www.lauda-audio.pl, www.line6.com
Test ukazał się w numerze 1/2010 miesięcznika Muzyk.