W ostatnich czasach wielu historyków i politologów uważa, że pod koniec XXI stulecia światem będzie rządzić supermocarstwo łączące w sobie tereny Azji Centralnej i Dalekiego Wschodu. Stanie się tak, ponieważ w tym samym czasie gdy w wielu krajach Zachodu toczą się spory o władzę, systemy gospodarki i problemy natury religijnej, na Dalekim Wschodzie trwają systematyczne prace nad wzmocnieniem gospodarki. Czy taka hipoteza jest słuszna? Któż to wie… Faktem natomiast jest, że korzystamy z coraz większej ilości wyrobów wyprodukowanych na Wschodzie. Faktem jest również to, że jakość tych wyrobów znacznie się polepszyła w ciągu ostatnich kilku lat. I coraz rzadziej niska cena jest głównym walorem takich wyrobów.
Urządzenia z logo Phonic jak najbardziej potwierdzają powyższe spostrzeżenie. Większość z nich jest niedroga, a oferuje naprawdę przyzwoitą jakość i możliwości zastosowania. Cała seria zestawów głośnikowych Performer składa się z wielu urządzeń, różniących się średnicą głośników, mocą i innymi parametrami. Łączy je jednak wspólna cecha – możliwość bezprzewodowej transmisji sygnału pomiędzy poszczególnymi zestawami głośnikowymi, oraz bezpośrednia transmisja z nadajnika mikrofonowego do aktywnego zestawu głośnikowego. Producent nie określa maksymalnej ilości aktywnych (bądź też pasywnych) zestawów głośnikowych mogących pracować w ramach jednego systemu nagłośnieniowego. Do testów dostarczono jedno urządzenie Performer A530 bez nadajników i odbiorników – te są w sprzedaży osobno.
WYGLĄD A530
Dostarczony do testu zestaw głośnikowy umieszczono w czarnej obudowie, która została odlana z tworzywa sztucznego. Obudowa jest dość uniwersalna – pozwala na umiejscowienie zestawu praktycznie w dowolnej pozycji. W dolnej ściance znajdują się trzy gumowe nóżki, a w górnej ściance umieszczono trzy wypusty pozwalające na bezpieczne ustawienie jednego zestawu na drugim. W górnej i bocznych ściankach znajdują się również specjalne gniazda i wgłębienia służące do zawieszenia całego zestawu na odpowiedniej konstrukcji. W dolnej ściance znajdziemy dodatkowo gniazdo o przekroju 35 mm służące do umieszczenia całego zestawu na statywie. Zabezpieczenie stabilnej pozycji zestawu na statywie umożliwia dodatkowa śruba zaciskająca statyw we wgłębieniu. W bocznych ściankach umieszczono również dwa uchwyty służące do przenoszenia dość lekkiego, bo ważącego około 20 kilogramów zestawu. Testowany zestaw jest dwudrożny, do odtwarzania niższego odcinka pasma częstotliwości służy 15-calowy głośnik niskotonowy. W celu zwiększenia efektywności zestawu w konstrukcji jego obudowy wykonano otwory typu bass reflex. Membrana głośnika została zabezpieczona przed przypadkowym uszkodzeniem mechanicznym czarną stalową siatką, przymocowaną do obudowy za pomocą śrub. Dookoła głośnika, w przedniej ściance obudowy, umieszczono cztery otwory rezonansowe o kształcie zbliżonym do trójkątnego. Do odtwarzania wyższego odcinka pasma częstotliwości nad głośnikiem niskotonowym w centralnej części ścianki przedniej umieszczono jednocalowy driver. Kształt tuby umożliwia kąt pokrycia dźwiękiem 90O (w poziomie) × 60O (w pionie). Tuba rezonansowa stanowi jednolitą całość z przednią ścianką obudowy, a jej szerokość jest prawie równa średnicy głośnika niskotonowego. Podział pasma następuje w punkcie znajdującym się około 2.5 kHz. W górnej ściance obudowy znajdują się dwa pojemniki na zamontowanie od biornika i nadajnika UHF. W tylnej ściance obudowy znajdziemy gniazdo sieciowe, wyłącznik prądowy oraz przełącznik napięć umożliwiający wykorzystanie zestawu w różnych regionach świata gdzie stosuje się prąd o różnych parametrach.
MIKSER A530
Sygnał sterujący pracą zestawu można wprowadzić do urządzenia zarówno tradycyjna drogą – poprzez przewód sygnałowy oraz drogą bezprzewodową. Do wprowadzenia sygnału do testowanego zestawu przewodem sygnałowym służą gniazda wejściowe umieszczone w tylnej ściance obudowy. Pierwsze z wejść to gniazdo typu jack 1/4”, które służy do wprowadzania sygnału o poziomie liniowym, natomiast drugie to gniazdo typu XLR pozwalające na podłączenie mikrofonu. Oba wejścia obsługują sygnały zarówno symetryczne jak i niesymetryczne. Poniżej umieszczono gniazdo wyjściowe typu XLR oznaczone LINK OUT, służące do wysyłania sygnału sterującego danym zestawem o takim samym poziomie do następnego zestawu. Przy dużej głośności pracy urządzenia poziom wysyłanego sygnału zostanie automatycznie zwiększony do +6 dB. Poziom głośności w tym przypadku regulujemy za pomocą potencjometru obrotowego znajdującego się obok gniazda wejściowego typu jack 1/4”. Tuż obok umieszczono przycisk MIC/ LINE umożliwiający dostosowanie impedancji do poziomu sygnału sterującego pracą zestawu. O wybranej impedancji odpowiadającej sygnałowi o poziomie mikrofonowym informuje zielona dioda MIC umieszczona obok przełącznika. O zbyt wysokim poziomie sygnału informuje z kolei dioda PEAK znajdująca się tuż nad potencjometrem głośności. Testowany zestaw wyposażono także w filtr górnoprzepustowy pozwalający redukować poziom sygnału o częstotliwościach niższych niż 75 Hz. Uaktywnienie tego filtru umożliwia dedykowany przełącznik. Oprócz tego w testowanym zestawie istnieje możliwość delikatnego wzmocnienia poziomu niskich i wysokich tonów. W tym celu za pomocą przycisku CONTOUR możemy uaktywnić taki tryb pracy urządzenia przy którym poziom sygnałów o częstotliwościach niższych niż 80 Hz oraz poziom sygnałów o częstotliwościach wyższych niż 10.5 kHz zostanie podwyższony o +5 dB.
W przypadku, gdy sygnał sterujący pracą testowanego zestawu jest przekazywany droga radiową, kontrolę pracy urządzenia dokonujemy na pomocą przełączników i potencjometrów znajdujących się w sekcji Wireless Channel.
Poziom głośności regulujemy w tym przypadku za pomocą potencjometru obrotowego znajdującego we wspomnianej sekcji. Tuż obok tego potencjometru umieszczono przełącznik WIRELESS/WIRELESS MIC umożliwiający dostosowanie impedancji do poziomu sygnału sterującego pracą zestawu. O wybranej impedancji odpowiadającej sygnałowi o poziomie mikrofonowym informuje zielona dioda MIC umieszczona obok przełącznika. Z kolei zbyt wysoki poziom sygnału sygnalizuje dioda PEAK znajdująca się tuż nad pokrętłem regulującym głośność. Trzecia dioda – RF, informuje o obecności sygnału radiowego. Producent gwarantuje poprawną pracę urządzeń gdy mikrofon znajduje się nie dalej niż 100 metrów od systemu, w którym zamontowano odbiornik. Natomiast stabilne przekazywanie sygnału z jednego zestawu do drugiego powinno odbywać się przy odległości do 30 m pomiędzy zestawami.
WRAŻENIA
Niewielki ciężar, obudowa pozwalająca na praktycznie dowolne umieszczenie zestawu, prostota w obsłudze i stabilność zabezpieczeń… to wszystko oczywiście robi wrażenie – wrażenie rzecz jasna pozytywne. Brzmienie testowanego zestawu Performer A530 jest dynamiczne i wyrównane, chociaż można zanotować nieznaczne wzmocnienie wybranych odcinków pasma w jego środkowym rejestrze. Z całą pewnością mogę stwierdzić, że zestaw doskonale nadaje się do pracy jako element systemów nagłośnieniowych w małych klubach, jako odsłuch sceniczny, a nawet element systemów nagłośnieniowych pracujących w trybie 5.1. W tych ostatnich, ze względu na delikatne wzmocnienie tonów środkowych, można zalecić wykorzystanie testowanego zestawu w pozycji centralnej.
PODSUMOWANIE
Performer A530 to godny polecenia aktywny zestaw głośnikowy, który można stosować w rozmaitych systemach nagłośnieniowych. Nie sądzę by przyszli użytkownicy tego urządzenia mieli powody do narzekań. Dynamiczne brzmienie jakim charakteryzuje się Performer A530, możliwość wprowadzania sygnałów o poziomie mikrofonowym i liniowym, możliwość łączenie ze sobą kilku zestawów poprzez złącze LINK OUT, a tym bardziej możliwość stworzenia bezprzewodowego systemu złożonego z kilku zestawów głośnikowych stanowią o potencjale testowanego zestawu. Pozytywnych wrażeń z użytkowania tego zestawu głośnikowego na pewno nie umniejszają drobne nieścisłości w danych technicznych, które w żadnym przecież stopniu nie ujmują zaletom samego urządzenia.
Tekst: Jan Marek
DANE TECHNICZNE
Moc: 275 W RMS (biamp: 225 W + 50 W)
Głośniki: 15” (LF), 1” (HF)
Pokrycie dźwiękiem (HF): 90° × 60°
Pasmo przenoszenia: 50 Hz – 20 kHz
Filtr górnoprzepustowy: 75 Hz, 18 dB/okt.
Punkt podziału pasma: 2.5 kHz
Zabezpieczenia: termiczne, limiter, przeciwzwarciowe
Inne funkcje: możliwość sterowania za pomocą systemu transmisji bezprzewodowej (2.4 GHz)
Wymiary: 693 × 442 × 342 mm
Ciężar: 21.5 kg
Cena: 1594 PLN
Do testu dostarczył:
Konsbud Audio
ul. Gajdy 24
02-878 Warszawa
tel. (022) 6443038
Internet: www.konsbud-audio.pl, www.phonic.com
Test ukazał się w numerze 9/2006 miesięcznika Muzyk.