Każdy model instrumentu, wzmacniacza lub efektu prędzej czy później wychodzi z mody. Nawet modele, które są uważane za legendarne po pewnym czasie stają się mniej popularne. Niektórzy muzycy nie kupują ich tylko dlatego, że „wszyscy na tym grają”. Oczywiście są ortodoksyjni zwolennicy określonych modeli, ale takich zwolenników jest co raz mniej. Niektóre z popularnych niegdyś modeli przestają być nawet produkowane, gdyż większym popytem cieszą się nowsze urządzenia. W takiej sytuacji wiele firm próbuje przypomnieć klientom o istnieniu i walorach „klasycznych” modeli. Zazwyczaj odbywa się to na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest reedycja polegającą na wypuszczeniu serii limitowanej lub rocznicowej. Urządzenia powstające w ten sposób z pewnością mają wartość kolekcjonerską lub zaskakują „ulepszeniami” i nowym designie. Lecz większość ortodoksów nawet nie dopuszcza do siebie myśli, że te nowe urządzenia mogą dorównać starym, klasycznym z „odpowiedniego rocznika”. Drugim sposobem na odświeżenie image starych modeli jest wyprodukowanie nowych, lecz w oparciu o wygląd i możliwości starych, tylko z użyciem nowych podzespołów o szerszym zakresie możliwości. Ten drugi sposób często bywa skuteczniejszy, ponieważ w oczach ortodoksów jest to nowy model „nie walczący o palmę pierwszeństwa ze starym”. A w oczach nowych użytkowników jest to nowoczesne urządzenia o jakości porównywalnej do starych legend. W ten sposób powstały dostarczone do testów efekty gitarowe MXR.
M159 Stereo Tremolo
Ten efekt podłogowy powstał na bazie legendarnego efektu gitarowego Dunlop TS 1. Kolorystyka i wygląd zewnętrzny M159 są podobne do efektu wzorcowego. Z tym, że obudowa jest mniejsza co ułatwia ustawienie tego efektu w szeregu efektów podłogowych. Jak sama nazwa wskazuje M159 jest efektem TREMOLO, zatem jego działanie polega na cyklicznej redukcji poziomu sygnału gitarowego. Przełącznik EFFECT umieszczony w górnej części obudowy umożliwia przełączenie pomiędzy dwoma trybami: tryb ON – efekt jest włączony, oraz tryb BYPASS – efekt jest wyłączony. W trybie BYPASS wpływ efektu na sygnał jest nie wykrywalny, co jest niewątpliwą zaletą urządzenia. Gdy efekt jest aktywny (co sygnalizuje dedykowana czerwona dioda) użytkownik może edytować trzy podstawowe parametry:
• wartość, o którą poziom sygnału jest redukowany. Ten parametr jest potocznie zwany głębokością modulacji. A jego regulację umożliwia potencjometr obrotowy DEPTH umieszczony na górnej ściance obudowy.
• czas, w którym poziom sygnału przechodzi pełny cykl zaczynając od obniżania poziomu kończąc na jego powrocie do wartości początkowej. Regulację tego parametru umożliwia potencjometr obrotowy SPEED umieszczony na górnej ściance obudowy.
• charakter każdego pojedynczego cyklu. Płynne regulowanie tego parametru pozwala uzyskiwać cykle modulacyjne o kształtach od sinusoidalnego, poprzez trapezoidalny do kwadratowego. Regulację tego parametru umożliwia potencjometr obrotowy SHAPE umieszczony na górnej ściance obudowy.
M159 może pracować zarówno w trybach MONO jak i STEREO. Uruchomienie trybu STEREO umożliwia przełącznik PAN. O aktualnie wybranym trybie sygnalizuje dedykowana dioda (w trybie MONO miga w kolorze zielonym, a w trybie STEREO w dwóch kolorach: czerwonym i zielonym). Praca urządzenia w trybie STEREO polega na redukcji poziomu w każdym z kanałów naprzemiennie, co powoduje efekt „przemieszczania” się sygnału pomiędzy kanałami lewym a prawym w panoramie stereofonicznej. M159 umożliwia wprowadzenie sygnału monofonicznego oraz stereofonicznego poprzez jedno albo obydwa gniazda wejściowe typu jack 1/4”. M159 umożliwia wysyłanie sygnału monofonicznego oraz stereofonicznego poprzez jedno albo obydwa gniazda wyjściowe typu jack 1/4”. W ten sposób używając M159 możemy zamieniać sygnały monofoniczne w stereofoniczne oraz stereofoniczne w monofoniczne, albo nie zmieniać postaci sygnałów. Urządzenie jest zasilane dwoma bateriami 9V, albo za pomocą zewnętrznego zasilacza (18V). Gniazdo zasilacza umieszczono w bocznej ściance obudowy.
M 159 (tak jak i jego poprzednik TS-1) pozwala tworzyć dużą ilość efektów brzmieniowych. Generuje znikomy poziom szumów, co w przypadku efektu typu tremolo jest ważne. Jakość brzmienia jest bardzo dobra, a możliwości regulacji imponujące (tak jak w przypadku TS 1).
M169 Carbon Copy Analog Delay
W cynkowej, niewielkich rozmiarów obudowie umieszczono analogowy monofoniczny efekt typu DELAY. Sygnał do M169 wprowadzamy poprzez dedykowane gniazdo wejściowe typu jack 1/4” umieszczone na jednej z bocznych ścianek obudowy (gniazdo wyjściowe identycznego typu umieszczono na przeciwległej ściance). Przycisk umieszczony w centralnej części górnej ścianki obudowy umożliwia przełączenie pomiędzy dwoma trybami: tryb ON – efekt jest włączony, oraz tryb BYPASS – efekt jest wyłączony. W trybie BYPASS M169 praktycznie nie wpływa na omijający go sygnał. Gdy efekt jest aktywny (o czym informuje niebieska dioda) użytkownik może edytować trzy podstawowe parametry:
• ilość powtórzeń (regulujemy za pomocą potencjometru obrotowego REGEN)
• szybkość powtórzeń w zakresie od 20 ms do 600 ms (regulujemy za pomocą potencjometru obrotowego DELAY)
• proporcje pomiędzy poziomami czystego sygnału oraz poziomami powtórzeń (regulujemy za pomocą potencjometru obrotowego REGEN)
Oprócz tego M169 umożliwia delikatne odstrajanie powtórzonego sygnału. Uaktywnienie tego trybu umożliwią przełącznik przyciskowy MOD, a o aktywnym trybie modulacji sygnalizuje dedykowana niebieska dioda. Istnieje również możliwość regulacji głębokości i szybkości odstrajania. W tym celu wewnątrz obudowy M169 umieszczono dwa dedykowane mini potencjometry obrotowe. Urządzenie jest zasilane jedną baterią 9V, albo zewnętrznym zasilaczem (9V). Gniazdo zasilacza umieszczono na bocznej ściance obudowy.
M169 jest klasycznym analogowym urządzeniem. Brzmienie efektu jest ciepłe, nieco ciemne i rozmazane jak na prawdziwy „analog” przystało. Pozwala to uzyskiwać pożądaną przestrzeń bez rozjaśniania brzmienia. Partie solowe zagrane z użyciem M169 brzmią klarownie, a instrument jakby „nabiera masy”. Dodatkową zaletą M169 jest możliwość kreowania efektów niemożliwych do uzyskania poprzez cyfrowe urządzenia. Mam tu na myśli wszelkiego typu efekty z kategorii „psychodelicznych”, przypominających start helikoptera, albo efekt przyśpieszenia lub zwolnienia taśmy magnetofonowej. Oczywiście, takowe efekty możemy uzyskiwać „ręcznie”, zmieniając ustawienia potencjometru DELAY w trakcie grania. Opcja modulacji działa również bez zarzutu. Jedynym mankamentem testowanego egzemplarza był delikatny trzask powstający w momencie włączenia efektu.
KFK Q-Zone
KFK Q-Zone jest efektem, który powstał na bazie efektu CRYBABY Q ZONE, który przez lata był jednym z ulubionych efektów legendarnego gitarzysty zespołu Slayer – Kerry’ego King’a. KFK Q ZONE jest modelem z limitowanej serii, ozdobionej specjalnym znakiem graficznym. Istotą działania tego efektu jest wzmocnienie wybranego odcinka pasma częstotliwości. W odróżnieniu od klasycznych efektów typu WAH użytkownik KFK Q-Zone zazwyczaj nie zmienia zakresu działania efektu w trakcie grania, ale wybiera swój ulubiony (najczęściej do grania partii solowych) i korzysta z niego. KFK Q-Zone umożliwia regulacje trzech podstawowych parametrów:
• stopień zwiększenia poziomu sygnału (do + 18 dB) regulujemy za pomocą potencjometru obrotowego VOLUME.
• wybór odcinka pasma częstotliwości, który ulega wzmocnieniu. Ten parametr odpowiada wyborowi modelu efektu WAH w innych podobnych urządzeniach. Regulację umożliwia potencjometr obrotowy Q ZONE.
• wybór częstotliwości w ramach aktualnie wybranego odcinka w paśmie, dla której to wzmocnienie będzie miało największą wartość. Ten parametr jest odpowiednikiem ustawienia pedału w wybranym modelu efektu typu WAH. Regulację tego parametru umożliwia potencjometr obrotowy PEAK.
Uaktywnienie efektu następuje po wciśnięciu przełącznika znajdującego się na centralnej części obudowy. O aktywnym efekcie sygnalizuje czerwona dioda. Sygnał wprowadzamy poprzez dedykowane gniazdo wejściowe typu jack 1/4” umieszczone na jednej z bocznych ścianek obudowy (gniazdo wyjściowe identycznego typu umieszczono na przeciwległej ściance). Urządzenie jest zasilane jedną baterią 9V, albo zewnętrznym zasilaczem (9V). Gniazdo zasilacza umieszczono na bocznej ściance obudowy.
KFK Q-Zone oferuje ogromną ilość brzmień. Każde z nich może znaleźć zastosowanie podczas występów „na żywo”, oraz w studiu nagraniowym. Jakość brzmienia testowanego efektu jest rewelacyjna, a poziom szumów znikomy nawet jak na cyfrowe urządzenie (a nie zapominajmy że KFK Q-Zone jest efektem analogowym).
PODSUMOWANIE
Testowane efekty marki MXR zaliczam do urządzeń bardzo dobrej klasy brzmieniowej. Do podstawowych zalet tych urządzeń należy praktycznie brak wpływu na brzmienie podczas ustawienia w trybie BYPASS, oraz wyjątkowo niski poziom szumów. Możliwości edycji parametrów pracy są dobre (jak na analogowe urządzenia, oczywiście – nikt przecież nie spodziewa się po analogach możliwości dokładnej edycji tempa, i innych wartości – zaletą tych urządzeń jest coś innego: ciepłe, niepowtarzalne brzmienie). Każdy z tych efektów może okazać się przydatnym zarówno dla gitarzystów gustujących w ortodoksyjnych brzmieniach, i dla poszukujących brzmień eksperymentalnych. Stosowanie testowanych urządzeń pozwala stworzyć swoje unikalne brzmienie (chociażby poprzez brak możliwości cyfrowej edycji i zapamiętywania ustawień). Co uczyni każdy koncert, każdą sesję nagraniową niepowtarzalną brzmieniowo.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
M159 Stereo Tremolo
Impedancja wejściowa: 1 MOhm
Impedancja wyjściowa: <10 kOhm
Złącza: INPUT, OUTPUT (MONO, STEREO)
Zasilanie: dwie baterie 9V lub zasilacz 18V
M169 Carbon Copy Analog Delay
Impedancja wejściowa: 1 MOhm
Impedancja wyjściowa: maks. 1 kOhm
Złącza: INPUT, OUTPUT
Zasilanie: bateria 9V lub zasilacz 9V
KFK Q-Zone
Złącza: INPUT, OUTPUT
Zasilanie: bateria 9V lub zasilacz 9V
Ceny: 707 PLN (M159 Stereo Tremolo), 603 PLN (M169 Carbon Copy Analog Delay), 392 PLN (KFK Q-Zone)
Do testu dostarczył:
Music Dealer
ul. Gospodarcza 7
20-213 Lublin
tel. (081) 7450604
Internet: www.musicdealer.pl, www.jimdunlop.com
Test ukazał się w numerze 12/2008 miesięcznika Muzyk.