Mimo, że mająca siedzibę w Wiedniu firma Lewitt jest stosunkowo młoda jak na przedsiębiorstwo produkujące mikrofony, jej oferta jest dość bogata w propozycje dla muzyków oraz właścicieli studiów czy systemów nagłaśniających. Produkty znajdujące się w ofercie tej firmy są podzielone na cztery serie: AUTHENTICA – mikrofony studyjne, MTP – mikrofony na scenę, DTP – mikrofony do zestawów perkusyjnych oraz LTS – mikrofony bezprzewodowe. Do testów dostarczono mikrofon wokalny z serii MTP. Zobaczmy jak model MTP 540 DMs sprawuje się w warunkach scenicznych.
OPIS
MTP 540 DMs – najwyższy model z tej serii – przeznaczono do nagłaśniania głosu ludzkiego w sytuacjach gdy poziom głośności na scenie jest dość wysoki. To dynamiczny mikrofon wokalny o charakterystyce kardioidalnej. Umieszczono go w litej, metalowej obudowie, której powierzchnia została pokryta cienką warstwą czarnego, sztucznego tworzywa zapobiegającego wyślizgiwaniu się mikrofonu z dłoni oraz amortyzującego skutki delikatnych uderzeń. Głowicę mikrofonu osłonięto dwiema metalowymi siatkami, wewnątrz których umieszczono filtr wytłumiający niepożądane efekty powstające na skutek ruchu powietrza. Głowicę mikrofonu zamontowano tak, by zredukować skutki przypadkowych wstrząsów i uderzeń w obudowę. Mikrofon wyposażono w standardowe gniazdo wyjściowe typu XLR. W testowanym egzemplarzu umieszczono także włącznik (dostępny jest też mikrofon MTP 540 DM pozbawiony tego przełącznika).
WRAŻENIA
MTP 540 DMs produkuje poziom sygnału wyjściowego, który można nazwać jako średni – nie za wysoki i nie za niski. Brzmienie tego mikrofonu jest specyficzne – mimo, że wykres charakterystyki wskazuje na wyraźne podbicie częstotliwości od 2 do 10 kHz to jednak wrażenie akustyczne jest inne. Owszem, częstotliwości środkowe są uwypuklone, lecz raczej w nieco niższym przedziale, co powoduje iluzję większej donośności i selektywności głosu ludzkiego jako instrumentu muzycznego. Takie zjawisko jest szczególnie przydatne podczas nagłaśniania zespołów grających ciężką, rockową muzykę. Mikrofon jest rzeczywiście odporny na sprzężenia zwrotne na scenie, co zwiększa komfort zarówno wykonawców jak i realizatorów dźwięku. Zauważalne jest redukowanie zawartości tonów niskich, co jak wiadomo w wielu przypadkach jest przydatne, lecz wokaliści lubujący się w aksamitnych basach i barytonach raczej nie będą zadowoleni z testowanego modelu.
PODSUMOWANIE
Testowany mikrofon jest bardzo ciekawą propozycją dla tych, którzy poszukują dobrze działających mikrofonów za niewielkie pieniądze. Jego brzmienie jest zbliżone do brzmienia mikrofonów nieco droższych, a jakość wykonania (biorąc pod uwagę pięcioletnia gwarancję producenta) staje się niewątpliwym atutem MTP 540 DMs.
Tekst: Jan Marek
DANE TECHNICZNE
Typ: dynamiczny
Charakterystyka: kardioidalna
Pasmo przenoszenia: 60 Hz – 16 kHz
Czułość: 2 mV/Pa
Impedancja: <300 Ohm
Wymiary: 49 × 175 mm
Ciężar: 0.325 Kg
Cena: 240 PLN
Do testu dostarczył:
Amtec
ul. Chełmońskiego 12
51-630 Wrocław
tel. (71) 3728468
Internet: www.amtec.pl, www.lewitt-audio.com
Test ukazał się w numerze 8/2011 miesięcznika Muzyk.