Lampowe wzmacniacze Laney najczęściej kojarzymy z mocniejszym brzmieniem. Dlatego też testując wzmacniacz z serii GHR, w której najbardziej producent akcentuje możliwość uzyskania delikatnych przesterów o różnych zabarwieniach, nie powstrzymałem się i spędziłem sporo czasu używając „cięższych” ustawień. Dlaczego wspominam o tym na wstępie? Powód jest prosty: rzadko kiedy spotyka się wzmacniacz na tyle uniwersalny by przy tylko dwóch kanałach można było na nim uzyskiwać bardzo ciekawe brzmienia delikatne oraz naprawdę mocno przesterowane. Laney GH50R właśnie okazał się takowym być, ale zacznijmy od początku.
OPIS
Laney GH50R to dwukanałowy lampowy wzmacniacz o mocy 50 W RMS. Przedwzmacniacz zbudowano w oparciu o cztery lampy 12AX7, a końcowy stopień mocy wykorzystuje dwie lampy EL34. Podstawową cechą testowanego wzmacniacza jest możliwość regulacji stopnia nasycenia (przesterowania) sygnału zarówno w przedwzmacniaczu jak i w końcowym stopniu mocy. Ten swego rodzaju dualizm odzwierciedla dwukolorowy design obudowy. W samej obudowie nie dostrzeżemy większych innowacji, no może z wyjątkiem dwóch uchwytów do przenoszenia wzmacniacza. W przedniej części tradycyjnie znajdziemy gniazdo wejściowe oraz przełączniki i potencjometry służące do regulacji parametrów pracy wzmacniacza.
Blok kanału pierwszego składa się w sumie z jednego pokrętła DRIVE. Potencjometr ten, oprócz dedykowanej funkcji, umożliwia skokowe zwiększenie tonów wysokich w sygnale (wyciągnięcie gałki aktywuje układ BRIGHT). Obok tego pokrętła znajduje się przełącznik kanałów oraz dioda sygnalizująca to, który kanał jest w danym momencie aktywny. Zmiany kanału można dokonać „ręcznie” – za pomocą wspomnianego przełącznika oraz z wykorzystaniem przełącznika nożnego znajdującego się z komplecie ze wzmacniaczem. W sekcji kanału drugiego znajdziemy dwa potencjometry obrotowe: DRIVE i VOLUME. O ile funkcji pierwszego wyjaśniać nie trzeba, to potencjometr VOLUME jest w zasadzie czymś więcej niż tylko potencjometrem głośności. Regulujemy nim poziom sygnału opuszczającego przedwzmacniacz, tym samym wpływamy na to, czy i jak mocno ten sygnał będzie przesterowany w końcowym stopniu mocy.
Dalej na panelu przednim znajdziemy trzypasmowy pasywny korektor barwy, przy czym wyciągnięcie główki potencjometru MID powoduje skokowe przesunięcie odcinka pasma częstotliwości, który jest regulowany danym potencjometrem. Inaczej mówiąc konstruktorzy wzmacniacza wyposażyli go w dodatkowe narządzie do uzyskiwania zwartego i mocnego brzmienia poprzez przesunięcie obszaru na który wpływa ustawienie pokrętła MID. W sekcji MASTER znajdziemy z kolei potencjometry TONE i MASTER OUTPUT. Pokrętło TONE służy do dodatkowej regulacji barwy wpływając głównie na zawartość tonów wysokich. Natomiast potencjometr MASTER OUTPUT mimo nazwy określającej jego funkcję jednoznacznie, nie jest jednak typowym potencjometrem głośności, gdyż wraz z pokrętłami DRIVE i VOLUME w kanale drugim, oraz we współpracy z potencjometrem DRIVE w kanale pierwszym, pozwala kreować sposób przesterowania sygnału.
GH50R wyposażono w wysokiej klasy pogłos cyfrowy. Za pomocą dedykowanego potencjometru obrotowego regulujemy poziom efektu, a po wyciągnięciu główki, jego fokus. Z premedytacją użyłem tu określenia „Fokus” zaproponowanego przez producenta (FOCUS), gdyż po wyciągnięciu główki potencjometru możemy regulować jednym ruchem kilka parametrów, co pozwala „skupić” działanie efektu na brzmieniu gitary, a nie na odgłosach perkusyjnych wynikających z artykulacji. Obok potencjometru REVERB umieszczono przełączniki STANDBY i POWER.
Przyjrzyjmy się teraz tylnej części wzmacniacza. GH50R wyposażono dodatkowo w gniazdo AUX IN typu jack 1/8”, do którego można podłączyć np. zewnętrzny odtwarzacz audio (chociażby w celu wykorzystywania backing tracków). Sygnał z odtwarzacza jest kierowany bezpośrednio na stopień końcowy mocy. Testowany wzmacniacz wyposażono również w szeregową pętlę efektów. Pomiędzy gniazdami SEND i RETURN umieszczono trójpozycyjny przełącznik umożliwiający zarówno wyłączenie pętli efektów z toru sygnałowego (BYPASS) jak i dostosowanie impedancji do poziomu sygnału wyjściowego urządzenia zewnętrznego (pozycje 0 dBu oraz -10 dBu). Obok sekcji pętli efektów umieszczono gniazdo służące do podłączenia sterownika nożnego. Testowany wzmacniacz wyposażono także w wyjście DI typu XLR, za pomocą którego wysyłamy do urządzenia zewnętrznego sygnał wzbogacony o symulację brzmienia gitarowego zestawu głośnikowego. Symulację tę można wyłączyć, a pozom wysyłanego sygnału regulować za pomocą dedykowanego potencjometru. Testowany wzmacniacz wyposażono również w przełącznik GRND/LIFT. GH50R umożliwia podłączenie zewnętrznych zestawów głośnikowych o różnej impedancji (4, 8, 16 Ohm). Samo ich podłączenie nie powinno stanowić problemu ponieważ każde z pięciu przeznaczonych do tego gniazd wyjściowych jest szczegółowo opisane.
WRAŻENIA
Lampowy head Laney GH50R jest wzmacniaczem, który umożliwia kreowanie ogromnej ilości barw poprzez ustawienie balansu pomiędzy przesterowaniem sygnału w przedwzmacniaczu i w końcowym stopniu mocy. Mogłoby się wydawać że ten wzmacniacz zainteresuje przede wszystkim tych gitarzystów, którzy szukają niuansów w przesterowaniu sygnału (zazwyczaj dotyczy to takiej stylistyki muzycznej gdzie sygnał z gitary przesterowujemy delikatnie). Jednak GH50R oferuje znacznie więcej, ponieważ przy mocnym przesterowaniu sygnału różnorodność barw nadal jest duża. Oprócz tego warto wspomnieć o tym, że poszukiwania w delikatnych przesterach są… domeną współczesnych gitarzystów, gdyż jakieś trzydzieści może czterdzieści lat temu większość gitarzystów znalazła tego typu brzmienia łącząc na przykład kultowe modele wzmacniaczy Fender, Boogie, efekty typu Klon oraz wszelkiego rodzaju boostery.
GH50R nie naśladuje tamtych brzmień, lecz pozwala uzyskiwać porównywalne jeżeli chodzi o szlachetność i dynamikę brzmienia, tyle że w nieco bardziej współczesnym wydaniu. Jest to rzeczywiście ogromna zaleta testowanego wzmacniacza. Oprócz tego, „głowa” ta oferuje cięższe i zwarte współczesne sposoby przesterowania sygnału. Na stronie www.aandk.pl w zakładce Testy instrumentów oraz na kanale Muzyka na YouTube umieściłem krótki film, prezentujący niektóre z wybranych brzmień wzmacniacza.
PODSUMOWANIE
Laney GH50R jest nowocześnie brzmiącym, uniwersalnym wzmacniaczem. Do największych zalet można zaliczyć nie tylko wspomniane wyżej możliwości w kreowaniu przesterowanego brzmienia. Wśród plusów znajdziemy możliwość podłączenia zewnętrznego odtwarzacza czy wysokiej jakości pogłos cyfrowy. Miłym akcentem ze strony producenta jest fakt, że w komplecie ze wzmacniaczem dostajemy przełącznik nożny oraz pokrowiec. Testowany wzmacniacz można polecić każdemu, kto poszukuje współczesnego dobrego brzmienia.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Moc: 50 W RMS
Lampy: 4 × 12AX7, 2 × EL34
Kanały: 2
Korektor: 3-pasmowy + MID SHIFT, TONE
Efekty: REVERB, FOCUS
Wejścia/wyjścia: INPUT, AUX IN [jack 1/8″], DI OUT [XLR], FX LOOP (SEND, RETURN), REMOTE, SPEAKERS × 5
Wymiary: 675 × 285 × 250 mm
Ciężar: 17.5 kg
Cena Laney GH50R: 3090 PLN (PROMOCJA -20%)
Do testu dostarczył:
Audiostacja
ul. Kolejowa 93/95
05-092 Łomianki
tel. (22) 1225300
Internet: www.audiostacja.pl, www.laney.co.uk
Test ukazał się w numerze 4/2017 miesięcznika Muzyk.
Film prezentujący wybrane brzmienia wzmacniacza: