Rodzina procesorów gitarowych RP firmy DigiTech znowu powiększyła się o kilka nowych modeli. Do testów dostarczono najmniejszy i największy z nich – RP 355 oraz RP 55. Opis tych dwóch modeli powinien zatem odzwierciedlać właściwości pozostałych modeli serii. Zacznę od wyższego modelu.
RP 355
RP 355 zbudowano w oparciu o procesor sygnałowy AUDIO DNA2 DSP, opatentowany przez DigiTech. Jak wiadomo te procesory sygnałowe, stanowią podstawę wszystkich urządzeń serii RP. Konstrukcja wewnętrzna testowanego RP 355 nie różni się zbytnio od konstrukcji innych modeli tej serii. Procesor umieszczono w litej, metalowej obudowie. W dolnej ściance obudowy umieszczono podstawki gumowe zapobiegające przesuwaniu się urządzenia po powierzchni sceny. W górnej ściance obudowy umieszczono dwa wyświetlacze – sześcio- i dwupozycyjny oraz cała masę przycisków, potencjometrów i diod służących do precyzyjnej obsługi urządzenia. Oprócz tego RP 355 wyposażono w sterowany nogą potencjometr obrotowy umożliwiający płynna edycję wybranych parametrów podczas grania. Najbardziej powszechne zastosowania takowego to WAH PEDAL oraz VOLUME PEDAL. W tylnej ściance obudowy znajdziemy gniazdo wejściowe typu jack 1/4” służące do wprowadzania sygnału gitarowego do urządzenia. Obok umieszczono wyłącznik symulacji brzmienia zestawu głośnikowego (ta opcja umożliwia wykorzystanie RP 500 jako tradycyjnego przedwzmacniacza podłączonego do wzmacniacza gitarowego, jak i kompletnego symulatora służącego do nagrywania gitary poprzez bezpośrednie podłączenie urządzenia do systemu rejestrującego) oraz dwa gniazda wyjściowe typu jack 1/4”, oznaczone jako LEFT MONO i RIGHT. Oprócz tego RP 355 wyposażono w gniazdo słuchawkowe jack 1/8” oraz w gniazdo wejściowe AUX IN typu 1/8” służące do podłączenia zewnętrznego odtwarzacza muzyki mechanicznej. Dodatkowo RP 355 posiada dwa gniazda wyjściowe typu XLR, przy których znajduje się kolejny przełącznik przyciskowy AMP/MIX umożliwiający włączenie lub wyłączenie symulacji brzmienia zestawu głośnikowego.
RP 355 może być sterowany bezpośrednio z komputera, (lub służyć jako interfejs audio umożliwiający przesyłanie do komputera oraz przyjmowanie z komputera sygnałów stereofonicznych) w tym celu w tylnej ściance panelu umieszczono gniazdo USB. I na końcu musimy wspomnieć o umieszczeniu w panelu tylnym gniazda służącego do podłączenia zasilacza zewnętrznego. Sterowanie pracą RP 355 jest proste. Po włączeniu urządzenie znajduje się w trybie Performance. W tym trybie procesor zachowuje się tak, jak każdy inny procesor gitarowy: przyciskami UP i DOWN wybieramy kolejne presety (RP 355 umożliwia wybór z siedemdziesięciu fabrycznych programów lub z siedemdziesięciu programów użytkownika). Przełącznik AMP A-B umożliwia przełączanie kanałów w symulowanym wzmacniaczu w ramach wybranego presetu.
Edycja programów w trybie Performance jest również prosta. Za pomocą sześciu przełączników obrotowych i informacji na wyświetlaczu wybieramy po kolei:
• brzmienie wzmacniacza (według stylistyki muzycznej). Na brzmienie składają się ustawienia symulacji brzmień przetworników gitarowych, przedwzmacniacza, korektora barwy, procesorów dynamicznych oraz symulacji brzmienia zestawu głośnikowego,
• brzmienie efektów przestrzenno-modulacyjnych (efekty są pokatalogowane w bibliotece według typów odpowiadających kategoriom brzmień,
• poziom sygnału przetworzonego w bloku efektów,
• stopień nasycenia przesteruj,
• ogólny poziom głośności.
Po dokonaniu wyboru (ewentualnie bardziej szczegółowej edycji) możemy zapisać program jako jeden z siedemdziesięciu programów stworzonych przez użytkownika. Jednoczesne naciśniecie przełączników UP i AMP A-B, pozwala przełączyć RP 355 w tryb STOMP BOX. W tym trybie funkcje każdego z trzech przełączników przyciskowych są inne. Przełącznik DOWN zamienia się w przełącznik umożliwiający włączenie lub wyłączenie bloku odpowiadającego za przesterowanie sygnału. Przełącznik UP zamienia się w przełącznik umożliwiający włączenie lub wyłączenie bloku efektów modulacyjnych. Przełącznik AMP A- B zamienia się w przełącznik umożliwiający włączenie lub wyłączenie bloku efektów typu DELAY. Teraz kilka słów o efektach umieszczonych w testowanym urządzeniu. Ogólnie możemy korzystać z symulacji brzmień 126 urządzeń wśród których znajdziemy symulacje brzmień przetworników gitarowych, 34 typy wzmacniaczy gitarowych, 18 zestawów głośnikowych. Oprócz tego urządzenie wyposażono w dwudziestosekundowy looper, dzięki któremu możliwa jest funkcja learn-a-lick polegająca na zapamiętaniu fragmentu nagrania i odtworzeniu tegoż fragmentu z czterokrotnie mniejszą prędkością bez zmiany tonacji. Oczywiście RP 355 wyposażono w TUNER wykorzystujący tryb BYPASS. Dodatkowo RP 355 wyposażono w automat perkusyjny, wykorzystujący sześćdziesiąt figur rytmicznych, przy pięciu różnych ustawieniach metronomu.
Sygnał gitarowy przechodzi przez następujące bloki efektów: PICKUP SYMULATOR, WAH, kompresor, distortion (pomiędzy kompresorem a blokiem odpowiadającym za imitacje brzmień podłogowych efektów gitarowych przesterujących sygnał – distortion możemy włączyć blok efektów modulacyjnych). Następnie sygnał może trafić do bloku symulującego brzmienie wzmacniacza gitarowego, następnie korektora barwy i do bloku symulującego brzmienie zestawu głośnikowego, po czym trafia do bramki szumów skąd po ewentualnej korekcji poziomu jest wysyłany do bloku efektów modulacyjnych (o ile ten blok nie został ustawiony wcześniej przed blokiem distortion). Takie rozwiązanie ma wiele zalet ponieważ pozwala imitować pedalboard (gdzie blok efektów modulacyjnych naturalnie znajduje się przed wzmacniaczem). Z drugiej strony – jeżeli urządzenie jest używane do nagrań, blok modulacyjny może zostać włączony po symulacji brzmienia wzmacniacza, co daje bardzo dobry efekt brzmieniowy. Z bloku efektów modulacyjnych sygnał trafia do linii opóźniającej i następnie do bloku efektów typu reverb. Na końcu umieszczono regulację poziomu wyjściowego. Urządzenie może być obsługiwane z pomocą komputera przez łącze USB. Ułatwia to pracę podczas nagrywania partii gitarowych przy bezpośrednim podłączeniu RP 355 do komputera. W zestawie jest płyta DVD z niezbędnymi sterownikami oraz programem Cubase LE 4.
RP 55
RP 55 jest najniższym wśród nowych modeli. Mimo to wyposażono go w podobne funkcje jak pozostałe modele serii RP. Ponieważ RP 55 jest najmniejszym z nowo powstałych modeli w jego obudowie umieszczono tylko dwa przełączniki nożne – UP i DOWN, resztę opcji użytkownik może edytować za pomocą małych przełączników przyciskowych umieszczonych na panelu głównym. RP 55 nie wyposażono w PEDAL CONTROL , ale wyposażono w gniazdo służące do podłączenie zewnętrznego pedału umożliwiającego płynne sterowanie wartością wybranych parametrów. RP 55 umożliwia korzystanie z programów fabrycznych oraz użytkownika, tyle że ilość programów jest mniejsza niż w RP 355 (40 programów fabrycznych i 40 użytkownika). Ze względu na oszczędność miejsca RP 55 nie wyposażono w gniazda wyjściowe typu XLR, a tylko w gniazdo wejściowe jack 1/4”, gniazdo wyjściowe stereofoniczne typu jack 1/4”. Brak możliwości odłączenia do komputera. Poza tym funkcjonalnie RP 55 nie różni się od RP 355. Po prostu RP 55 ma wszystkiego ilościowo mniej : np. 30 schematów rytmicznych w automacie perkusyjnym, symulacje 11 modeli wzmacniaczy itp… Natomiast cechą wyróżniająca RP 55 jest możliwość zasilania urządzenia za pomocą 6 baterii AA.
WRAŻENIA
Możliwości opisywanych urządzeń są imponujące. Ilość symulacji przy wysokiej jakości brzmienia to rzeczywiście dobry wynik. RP 355 oferuje, rzecz jasna, więcej możliwości: tryb stompbox, złącze USB, większą ilość symulacji, gniazd. Natomiast RP 55 nie ustępuje jakością brzmienia, co pozwala przypuszczać że pozostałe modele tej serii również nie powinny odbiegać jakością od testowanych urządzeń. W warunkach scenicznych oba RP sprawdziły się doskonale. Diody są wystarczająco jaskrawe by bez trudu orientować się w aktualnie używanych ustawieniach. Przy nagrywaniu RP 355 oferuje naprawdę dużo. Wyposażono go w olbrzymią ilość symulacji większości popularnych efektów i wzmacniaczy gitarowych. Co do jakości symulacji – jest ona po prostu dobra.
PODSUMOWANIE
Testowane urządzenia to uniwersalne procesory, które można z powodzeniem stosować na „profesjonalnej” scenie oraz w domowym (i nie tylko domowym) studiu nagrań. Ilość i jakość symulacji w połączeniu z prostotą obsługi i niską ceną stanowią podstawowe atuty RP 55 i RP 355. Możliwość pracy w trybie PEDALBOARD – niezwykle przydatnym na scenie, czyni z RP 355 bardzo interesującą propozycję dla wielu gitarzystów. Możliwość zasilania bateriami powoduje, ze RP 55 staje się wyjątkowo poręczny w podróży.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Przetworniki A/D/A 24 bitowe
Częstotliwość próbkowania 44,1 kHz
Procesor AUDIODNA 2
RP 355
Ilość efektów używanych jednocześnie 10
Ilość programów 140 w tym 70 użytkownika
126 modeli efektów gitarowych, wzmacniaczy i zestawów głośnikowych
Złącze USB
Wymiary: 444.5 × 222,3 × 63.5 mm
Ciężar 2.82 kg
RP 55
Ilość efektów używanych jednocześnie 8
Ilość programów 80 w tym 40 użytkownika
Wymiary: 143.5 × 63.5 × 165 mm
Ciężar 0.454 kg
Zasilanie 6 × AA
Ceny: ok. 900 PLN (RP 355), ok. 280 PLN (RP 55)
Do testu dostarczył:
ESS Audio
ul. Graniczna 17
05-092 Łomianki-Dąbrowa
tel. (022) 7514246
Internet: www.essaudio.pl, www.digitech.com
Test ukazał się w numerze 7/2009 miesięcznika Muzyk.