Kilka lat temu niezbyt często widziałem na scenie muzyków grających na stage piano Kawai. Owszem była wąska, dobrze zorientowana w jakości instrumentów Kawai grupa pianistów, ale w porównaniu z konkurencją było ich rzeczywiście niewielu. Kawai postanowiło to zmienić. Pod udanym MP4 nadszedł MP8 chwalony przez profesjonalistów, ale dla muzyków ciągle przemieszczających się ważny jest (poza ceną) każdy kilogram wagi instrumentu i jego wymiary. W Kawai dobrze o tym wiedzą, dlatego rozpoczęto prace na instrumentem posiadającym cechy flagowego modelu MP8, ale o mniejszych gabarytach, a przede wszystkim mniejszej wadze. Tak powstał MP5. Czy spełni pokładane w nim nadzieje?
OPIS
Kółka Pitch i Modulation przeniesiono na płytę górną. Taki zabieg pozwolił na zmniejszenie wymiarów instrumentu. Wzorem MP8 metalowa obudowa wykończona drewnianymi bokami jest solidna. Jak w całej serii MP wyświetlacz umieszczono centralnie i otoczono go przyciskami, pokrętłami i suwakami do edycji. Wyświetlacz LCD 2 × 16 znaków nie jest duży, ale doskonale koresponduje z obudową i wystarcza do przeprowadzenia wszystkich operacji. Po prawej jego stronie znajduje się sekcja przycisków do wyboru barw, przycisk transpozycji, ustawień systemowych i metronomu. Po lewej 5 suwaków z czego jeden to regulator globalnej głośności, a pozostałe cztery służą do regulacji poziomu głośności każdej strefy oddzielnie. W pobliżu suwaków znajdują się przyciski do przełączania stref. Obok umieszczono cztery pokrętła mogące pracować w jednym z czterech trybów: Effect (regulują podstawowe parametry aktywnych efektów), EQ (regulacja 4-pasmowej korekcji), Tone Modify (zmiany podstawowych parametrów toru syntezy) i MIDI CC# (wysyłka zadanych komunikatów Control Change). Przypisanie komunikatów Control Change odbywa się w prosty sposób: wystarczy przytrzymać przez dłuższą chwilę dedykowany przycisk i na wyświetlaczu ukazuje się odpowiednie menu, które obsługujemy z pomocą ulokowanych po obu stronach wyświetlacza przycisków. Podobnie jest w przypadku trzech przycisków usytuowanych obok wspomnianych pokręteł. Pierwszy – SW – to przycisk programowalny, do którego można przypisać m.in.: blokadę panelu, wybór krzywej reakcji na dynamikę gry, sterowanie prędkością wirowania rotora w efekcie Rotary, blokadę pokręteł czy startowanie zewnętrznego sekwencera. Dwa pozostałe to przyciski aktywujące wewnętrzne bloki procesora efektów, które przy dłuższym przytrzymaniu pozwalają wybrać typ efektu.
KLAWIATURA
Advanced Hammer Action 4-E z technologi AR – to rozwiązanie jakie zastosowano w MP5 w celu uzyskania jak najwierniejszego efektu pracy fortepianowego mechanizmu młoteczkowego. Klawiatura MP5 jest zrobiona z dobrego materiału, przyjemna w dotyku, pracuje precyzyjnie, pewnie i reaguje z „naturalnym czuciem” na nacisk. Pozwala grającemu na zastosowanie praktycznie wszystkich środków wyrazu. System operacyjny udostępnia możliwość wyboru jednej z pięciu stałych, zapisanych w pamięci instrumentu krzywych reakcji na dynamikę gry: Heavy+, Heavy, Normal, Light, Light+, oraz dwóch ustawień programowanych przez użytkownika.
BARWY
MP5 ma na pokładzie 256 barw, które zorganizowane są w kategorie. Każda główna barwa ma cztery wariacje. Mamy tu w zasięgu ręki 32 barwy fortepianów akustycznych i elektrycznych. Podstawowa barwa fortepianu Concert Grand jest solidna choć nieskomplikowana pod względem składowych. Brzmi czysto (szczególnie powyżej C5), jest selektywna i podobnie jak w instrumentach akustycznych w zależności od rejestru różnie reaguje na podtrzymywanie pedałem sustain. Osobiście bardziej przypadła mi do gustu Concert Grand 2, moim zdaniem pełniejsza, bogatsza w składowe i bardziej nadająca się do grania solowego. Wysoką jakość prezentują również inne barwy fortepianów różniące się kolorytem, a więc i nasyceniem harmonicznym. Próbki fortepianowe zostały wzięte z topowego modelu fortepianu Kawai EX. To naprawdę ciężka waga wśród fortepianów. Aby zaimplementować barwy do MP5 zastosowano procedury technologii nazwanej przez Kawai jako Harmonic Imaging.
W pianach elektrycznych, mamy paletę barw Rhodes, Wurlitzer, Hohner oraz tzw. „mieszanki” składające się np. z piana + pad. Wybór wystarczający na scenę i do studia. Myślę, że większość barw MP5 powinna zadowolić użytkowników. Bardzo dobre wrażenie robi barwa klawinetu z fabrycznego zestawu Setup. To pokazuje możliwości kreowania barwy przez użytkownika. Idąc dalej znajdziemy w MP5 ograny, akordeony, pady, barwy wokalne, instrumenty smyczkowe i blaszane. Barwy organów są dobre, a ich brzmienie można jeszcze „podciągnąć” efektem Rotary. Do tworzenia, a raczej ulepszenia barwy organowej możemy zaangażować cztery suwaki, którym da się przypisać funkcje drawbarów – bardzo przydatne w kreowaniu barwy. Sekcje instrumentów smyczkowych i dętych należy – moim zdaniem – potraktować jako uzupełnienie potrzebne do mieszania barw, a nie grania solo. Dobrze brzmią barwy basów i gitar akustycznych.
USTAWIENIA SETUP
MP5 dysponuje szeregiem funkcji pozwalających wykorzystać go jako instrument wytwarzający wielowarstwowe barwy własne lub rozbudowaną klawiaturę sterującą. System operacyjny pozwala zapisać 256 takich ustawień wszystkich parametrów instrumentu i przywołanie żądanego ustawienia za dotknięciem jednego przycisku. Na MP5 można utworzyć cztery niezależne strefy wysyłające w jednym czasie informacje do własnego (wewnętrznego) modułu dźwiękowego, do zewnętrznych instrumentów lub sekwencera poprzez MIDI, albo do wszystkich źródeł jednocześnie. W przypadku wysyłania informacji do wewnętrznego modułu dźwiękowego można określić między innymi następujące parametry: barwę przypisaną do strefy, poziom głośności, obszar zajmowany na klawiaturze (w poziomie i pionie), transpozycję, położenie w panoramie, dostrojenie, sposób reakcji na kontrolery. Jeśli strefa skonfigurowana jest do sterowania instrumentami zewnętrznymi zapisać można następujące parametry: numer kanału MIDI, numer banku i barwy, zakres zajmowany na klawiaturze w poziomie i w pionie, transpozycję, poziom głośności, położenie w panoramie, sposób reakcji na kontrolery, itd. Obok suwaków regulujących głośność każdej strefy umieszczono kontrolki LED, informujące która strefa w danej chwili wysyła komunikaty.
PROCESOR EFEKTÓW
Procesor efektów wyposażono w trzy bloki efektów: Reverb, EFX i EQ. Reverb jest efektem globalnym i jego ustawienia obowiązują we wszystkich aktywnych strefach instrumentu. Istnieje możliwość jego niezależnej aktywacji dla każdej strefy. W sekcji EFX jest możliwość wyboru niezależnych efektów takich jak Chorus, Flanger, Celeste, Ensemble, Delay, Auto Pan, Tremolo, Phaser, Rotary, Auto Wah, Pedal Wah, Enhancer i Overdrive dla każdej strefy. Ostatni blok EQ to 4-pasmowa korekcja wspólna dla wszystkich aktywnych warstw. Parametry wszystkich bloków procesora efektów zmienia się na płycie czołowej dedykowanymi potencjometrami.
PODSUMOWANIE
MP5 to sprytne posunięcie Kawai i dobra wiadomość dla tych, którzy mieli do czynienia z MP8, ale ze względu na cenę i ciężar nie zostali jego posiadaczami. MP5 jest instrumentem na który czekali. Za cenę 5260 PLN otrzymają profesjonalny, dobrze brzmiący, ze znakomitą klawiaturą, niezbyt ciężki instrument, a zarazem bardzo dobry masterkeyboard.
DANE TECHNICZNE
Klawiatura: 88 doważonych klawiszy w oparciu o technologię Advanced Hammer Action 4-E + Acoustic Reaction
Metoda syntezy: Harmonic Imaging Sound Technology
Barwy: 256 (Piano × 32, E. Piano × 32, Drawbar × 32, Organ × 32, Strings/Vocal × 32, Brass/Wind × 32, Pad/Synth × 32, Bass/Guitar × 32)
Ustawienia SETUP: 256
Strefy: 4 wewnętrzne/zewnętrzne
Polifonia: 192-głosowa
Procesor efektów:
• Reverb (Hall 1, Hall 2, Stage 1, Stage 2, Room 1, Room 2, Plate)
• EFX (Chorus, Flanger, Celeste, Ensemble, Delay × 4, Auto Pan × 3, Tremolo × 3, Phaser × 2, Rotary × 2, Auto Wah, Pedal Wah, Enhancer, Overdrive)
Wyświetlacz: LCD (2 × 16 znaków)
Złącza: OUTPUT (L/MONO, R), słuchawkowe, MIDI (IN, OUT, THRU), DAMPER/SOFT, FOOTSWITCH, EXPRESSION, USB
Wymiary: 1356 × 340 × 172 mm
Ciężar: 20.5 kg
Cena: 5 260 PLN
Do testu dostarczył:
Silesia Music Center
ul. Partyzantów 6
32-650 Kęty
tel. (033) 8451780
Internet: www.silesiamusiccenter.pl, www.kawai-global.com
Test ukazał się w numerze 4/2008 miesięcznika Muzyk.