Już sam wygląd Kawai CS6 robi wrażenie. Ciemna, polerowana obudowa sygnalizuje grającemu przed zajęciem miejsca przy klawiaturze, że ma do czynienia z nietuzinkowym instrumentem. Nic w tym dziwnego, ponieważ Kawai jest od ponad 80 lat światowym producentem znakomitych fortepianów oraz pianin i nie ustaje w poszukiwaniu doskonalenia w ręcznej sztuce ich budowy.
Seria cyfrowych instrumentów CS (Classic Series) budowana jest według tych samych zasad, co instrumenty akustyczne Kawai. Kontakt grającego z instrumentami tej serii ma być czymś wyjątkowym. I chodzi tu nie tylko – co oczywiste – o osiągnięcie jak najlepszych walorów brzmieniowych, ale wiele uwagi poświęcono również estetyce ich wykończenia. Kawai CS6 wygląda dostojnie w każdym otoczeniu, a pomieszczona w jego eleganckiej obudowie technologia reprodukcji dźwięku skutecznie dba o najwyższą jakość brzmienia. To najwyższej próby brzmienie CS6 ma stanowić swego rodzaju inspirację dla grającego. Dlatego barwa fortepianu CS6 jest szczegółowa, wyrazista, potrafiąca przekazać w pełni moc uczuć i emocji zasiadającego do tego instrumentu pianisty. „Dawcą” barwy fortepianu dla CS6 jest Kawai EX Concert Grand Piano, uważany powszechnie przez profesjonalistów za jeden z najlepszych instrumentów na świecie w swojej klasie. Oczywiście, produkowany jest ręcznie i zanim znajdzie się w najbardziej prestiżowych instytucjach muzycznych i salach koncertowych, przechodzi niebywale rygorystyczną kontrolę jakości. Zatem nic dziwnego, że brzmi dobrze. Tak więc nabywca CS6 tak naprawdę ma do czynienia z jakością brzmienia akustycznego EXa. Za prawidłową symulację brzmienia barwy fortepianu w CS6 odpowiedzialna jest technologia UPHI (Ultra Progressive Harmonic Imaging). Każdy z 88 dźwięków został nagrany oddzielnie z zachowaniem całego bogactwa składowych harmonicznych akustycznego wzorca. Utrzymany został również charakter tonalny i kompletny zakres dynamiki. Ale do płynnego wydobycia dźwięków od najcichszego do najgłośniejszego potrzebna jest również dobra klawiatura.
W pianinach cyfrowych poza jakością źródła dźwięku niemniej ważnym elementem jest klawiatura dobrze z nim współpracująca. CS6 został wyposażony w klawiaturę RM3 Grand z mechanizmem Let-Off. Wszystkie klawisze wykonane są w całości z długich kawałków drewna, a wykończone zostały sztuczną kością słoniową pochłaniającą wilgoć i zapewniającą komfortowy, bezpoślizgowy kontakt palców z klawiszami. Stopniowanie siły nacisku na klawisze od najniższego rejestru do najwyższego jest identyczne jak w instrumentach akustycznych. Ponadto dostępnych jest sześć fabrycznie zaprogramowanych krzywych reakcji klawiatury na siłę nacisku palców grającego oraz miejsce na dwa ustawienia użytkownika. Możliwości Wirtualnego Technika zawierającego w sobie wiele funkcji (np. rezonans strun i pedału sustain, efekt key-off czy temperament), który zawsze jest do dyspozycji użytkownika, pozwalają naciśnięciem jednego przycisku na personalizację tonalnego charakteru instrumentu.
Ogółem CS6 ma sześćdziesiąt programów barw. Poza fortepianem zawiera szereg dodatkowych jak: pianina elektryczne, organy, gitary, instrumenty smyczkowe, chóry, pady, które nadają się do wykorzystania w wielu stylach muzycznych. Poza barwami dodatkowymi CS6 posiada również efekty przestrzenne i modulacyjne, dwuścieżkowy rejestrator zdolny zapamiętać około 90 tysięcy informacji MIDI i 10 utworów, możliwość nagrywania/odtwarzania plików audio MP3/WAV, funkcję Concert Magic z biblioteką 176 utworów, trzy tryby wykorzystania klawiatury (Dual, Split, Four Hands). Oczywiście instrument ma gniazda USB (A, B), MIDI (IN, OUT, THRU) oraz wszystkie niezbędne wejścia i wyjścia audio. Ze względu na wagę (80 kg) jest zdecydowanie instrumentem stacjonarnym. Jego wewnętrzne nagłośnienie 2 × 50 W zapewnia brzmienie bez zniekształceń np. w domu, sali szkolnej, teatrze. Ma 192-głosową polifonię.
Cena: 11966.85 PLN
Producent: Kawai, www.kawai.co.jp
Dystrybutor: Silesia Music Center, www.silesiamusiccenter.pl
Test ukazał się w numerze 8/2012 miesięcznika Muzyk.