Jackson to jedna z najpopularniejszych marek wśród gitarzystów rockowych. W ofercie znajdują się modele przeznaczone dla profesjonalnych gitarzystów jak i dla tych, którzy stoją na początku swojej rock’and’rollowej kariery. Charakterystyczne kształty gitar Jackson oparte są zarówno na modelach innych producentów (jak Explorer, Flying V) oraz na własnych opracowaniach. Bardzo znanym modelem jest Rhoads z charakterystycznym korpusem w kształcie niesymetrycznego V. Model, który trafił do testu to jeden z najpopularniejszych kształtów wśród producentów gitar, często określany jako „superstrat”.
OPIS
Gitarę wykonano w technologii bolt-on (szyjka przykręcona jest do korpusu czterema wkrętami). Korpus gitary zrobiony jest z drewna olchowego, szyjka z twardego klonu, a podstrunnica z palisandru. Nabito na nią 24 wysokie (ok.1.4 mm) i szerokie (ok. 2.9 mm) progi. Szerokość szyjki przy blokadzie wynosi 43 mm, a przy 24 progu 57 mm. Główka jest doklejona na wysokości I – II progu pod kątem. Gryf razem z główką obindowano kremowym tworzywem, markery w charakterystycznych miejscach podstrunnicy wykonano z masy perłowej. Cały osprzęt jest w kolorze czarnym – podobnie jak główka i korpus.
Należy wspomnieć, że podstrunnica ma zmienny promień. Oznacza to, że na swojej długości płynnie przechodzi od 14” przy główce do 16” przy korpusie. Zabieg ten ma na celu zwiększenie komfortu gry. W uproszczeniu chodzi o to, że wygodniejsze do gry akordowej są podstrunnice o mniejszych promieniach, a do gry solowej te o większych. Kolejnym plusem takiego rozwiązania jest ograniczenie bzyczenia strun w wyższych pozycjach przy ich podciąganiu – można więc trochę bardziej obniżyć wysokość strun (w porównaniu do instrumentów ze stałym, małym promieniem podstrunnicy). Długość czynna strun wynosi 648 mm (25.5”), co odpowiada np. gitarom typu Fender Stratocaster.
Gitara wyposażona jest w dwa przetworniki firmy Seymour Duncan: JB przy mostku i STK-1 w pozycji środkowej. Przy szyjce umieszczono przetwornik Sustainiac. Zaglądając na stronę producenta tego urządzenia można wywnioskować, że jest to model Stealth-Plus. Wersja ta po wyłączeniu standardowej funkcji Sustainiaca pracuje jako aktywny przetwornik. Do sterowania elektroniką w modelu DK2S użyto potencjometru głośności, barwy tonu, wzmocnienia sygnału Sustainiaca, pięciopozycyjnego przełącznika przetworników i dwóch mini przełączników. Pierwszy – dwupozycyjny włącza układ Sustainiac, a drugi trzypozycyjny włącza jeden z trzech trybów jego pracy. Układ zasilany jest baterią 9 V. Mechaniczne części gitary to niski mostek Jackson na licencji Floyd Rose w komplecie z blokadą przy główce oraz klucze z zakrytym mechanizmem przekładni.
WRAŻENIA
Instrument jest solidnie wykonany i wszystkie elementy zamontowano dokładnie. Zdarza się, że plastikowe pokrywki układu elektrycznego znajdujące się na tylnej ścianie korpusu i sprężyny mostka zawibrują przy pewnych częstotliwościach. W takim przypadku należy o ile to możliwe dokręcić wkręty, ewentualnie zastosować podkładki (np. silikonowe) pod pokrywką lub zmienić układ sprężyn. Fabryczne ustawienie gitary, szczególnie akcja strun jest dla mnie zdecydowanie za wysoka. Ponieważ szyjka była ustawiona dobrze, wystarczyło nieco obniżyć mostek i skorygować wysokość przetworników. Ogólne wrażenie „bez prądu” jest bardzo dobre. Włączmy więc wzmacniacz. W tym momencie istotna uwaga: włożenie wtyczki kabla w gniazdo gitary powoduje przejście układu Sustainiac w stan gotowości (nawet jeśli wyłącznik układu jest w pozycji OFF) co wiąże się z poborem prądu z baterii.
Sprawdźmy gitarę z wyłączonym układem Sustainiac. W takim przypadku mamy do dyspozycji klasyczny układ przetworników: H-S-S. Przetwornik przy mostku to JB, często wybierany zarówno przez producentów jak i samych muzyków. Jest to przetwornik o bardzo uniwersalnych właściwościach i jak na dzisiejsze możliwości o nie za dużym poziomie sygnału. Dzięki temu sprawdza się w każdym stylu. Sygnał tego przetwornika zamontowanego w gitarze DK2S przy mostku jest bardzo równy i w brzmieniu nie podkreśla znacząco środkowego pasma, co często zdarza się w takim przypadku. Dzięki temu zarówno czyste jak i przesterowane brzmienie jest użyteczne i uniwersalne. JB to sprawdzona konstrukcja i laureat wielu nagród, w testowanym modelu potwierdza swoją klasę dobrą dynamiką brzmienia. Poziom szumów jest niezauważalnie mały.
W środkowej pozycji mamy również konstrukcję Seymour Duncan – STK-1. Ten przetwornik również nie jest źródłem żadnych szumów. Jego brzmienie wyraźnie nawiązuje do klasycznych konstrukcji single coil z nieco podkreślonym dołem. Brzmienie jest bardzo dynamiczne. Na kanale przesterowanym oba przetworniki brzmią bardzo ciepło, co akurat mi dopowiada. Szczerze mówiąc nie spodziewałem się aż tak ciepłego brzmienia na kanale przesterowanym. Brzmienie środkowego przetwornika na kanale przesterowanym daje świetne efekty przy grze solowej. Jego ciepłe brzmienie, a zwłaszcza wyraźny, krótki atak pozwalają cieszyć się dokładną grą – dobrze słychać szczegóły nawet przy silnym przesterowaniu.
Przetwornik przy szyjce w trybie zwykłym (układ Sustainiac wyłączony) brzmi jak nowoczesny przetwornik jednocewkowy, o nieco mocniejszym sygnale i bardziej okrągłym, ciepłym brzmieniu. W jego brzmieniu jest dość sporo środkowego pasma. Jego brzmienie na kanale przesterowanym jest nieco zbliżone do brzmienia przetworników dwucewkowych. Również ten przetwornik nie generuje szumów. W pozycjach pośrednich przełącznika, czyli 2 i 4 włączamy kombinację przetworników. W pozycji drugiej jest to kombinacja JB i STK-1, przy czym pracują obie cewki humbuckera. Uzyskano dzięki temu znacznie cieplejszą wersję brzmienia znanego z drugiej pozycji przełącznika gitar Statocaster. Kombinacja przetwornika środkowego z szyjkowym daje natomiast brzmienie bardzo perkusyjne i dynamiczne. Pośrednie pozycje zdecydowanie najlepiej brzmią na kanale czystym wzmacniacza. Włączenie układu Sustainiac to zupełnie inny rozdział…
SUSTAINIAC
Zamontowany w DK2S przy szyjce układ Sustainiac oprócz trybu, w którym pracuje jako aktywny przetwornik gitarowy może pracować jako urządzenie generujące zmienne pole magnetyczne. Dzięki tej odwrotnej niż zwykle sytuacji struna zaczyna wibrować (a nie wibrująca struna zmienia pole magnetyczne przetwornika). Jak to działa? Układ pobiera sygnał z przetwornika przy mostku (przy włączonym układzie Sustainiac działa tylko JB, bez względu na pozycję przełącznika), uderzając strunę (nawet bardzo delikatnie) wytwarzamy wibracje struny, które są odbierane przez przetwornik przy mostku i z niego kierowane są do układu Sustainiac, gdzie generowane jest odpowiednie pole magnetyczne, które wzbudza sygnał dalej. Dzięki temu dźwięk nie gaśnie i mówiąc w uproszczeniu każdy może grać jak Santana… Układ wyposażono w dwa mini przełączniki. Pierwszy (dwupozycyjny) pozwala włączyć i wyłączyć Sustainiac, drugi ma trzy pozycje i pozwala wybrać pomiędzy dwoma trybami pracy Sustainiaca i ich kombinacją. Dzięki temu mamy dostęp do trybu Normal, którego praca polega na wydłużeniu wybrzmienia, trybu Harmonic, który sztucznie wytwarza sprzężenie zwrotne i oczywiście kombinacji obu. Układ daje wiele możliwości zastosowania, może okazać się bardzo praktycznym urządzeniem dla gitarzysty, zwłaszcza solowego. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest zastosowany tu potencjometr Gain, który pozwala sterować pracą Sustainiaca. To z pewnością wartościowy wynalazek.
PODSUMOWANIE
Jackson DK2S to instrument łączący w sobie tradycję i nowoczesność. Tradycyjne jest ciepłe brzmienie, a nowoczesne są możliwości układu Sustainiac. Jest to model dla gitarzysty solowego (blokowany mostek typu tremolo, Sustainiac, rozmiar progów), którego głównym nurtem jest rock i okolice. Układ elektryczny pomimo naszpikowania różnymi elementami jest czytelny i pracuje cicho, bez szumów. Podoba mi się współpraca układu Sustainiac z dedykowanym potencjometrem wzmocnienia. Mostek – jak zwykle w nowej gitarze – wymaga ogrania, dotarcia. Gitara jest wygodna i czarna – więc same plusy. Chociaż niektórzy mogą pokusić się o zastosowanie nieco mocniejszego przetwornika przy mostku – to już jednak wyłącznie kwestia gustu.
Tekst: Sebastian Król
DANE TECHNICZNE
Konstrukcja: przykręcana szyjka, 4 wkręty
Korpus: olcha
Szyjka: klon
Podstrunnica: palisander
Progi: 24 XJ
Menzura: 648 mm (25.5”)
Przetworniki: Seymour Duncan JB przy mostku, Seymour Duncan STK-1 w środku i Sustainiac przy szyjce
Mostek: Jackson, licencja Floyd Rose
Zasilanie bateria 9V do układu Sustainiac
Cena: 3392 PLN
Do testu dostarczył:
Aplauz
ul. Graniczna 19
05-092 Łomianki-Dąbrowa
tel. (022) 7514239
Internet: www.aplauzaudio.pl, www.jacksonguitars.com
Test ukazał się w numerze 9/2006 miesięcznika Muzyk.