Koreańska firma Samick obchodzi w tym roku 50-lecie swojego istnienia. Założona w 1958 roku, krótko po tragicznej i wyniszczającej wojnie, manufaktura budowała najpierw pianina, później fortepiany i gitary. W krótkim czasie firma rozwinęła się dynamicznie, stając się jednym z największych producentów wyżej wymienionych instrumentów oraz elektronicznych pianin cyfrowych. Od 1978 główna siedziba firmy znajduje się w USA (najpierw w Los Angeles, a od roku w Tennessee w pobliżu Nashville. Oprócz Stanów Zjednoczonych fabryki muzycznej korporacji Samick znajdują się w Korei oraz Indonezji. Produkcja gitar basowych jest obejmuje zarówno instrumenty elektryczne, jak i akustyczne. Wśród kilkunastu serii basów można wyróżnić instrumenty zaprojektowane przez Grega Bennetta.
Przysłana do testu gitara basowa to czterostrunowy instrument serii Delta – wyprodukowany w Indonezji model DB-5 FM sygnowany marką Greg Bennett. Jest to elegancki instrument o ciekawych i dosyć nowoczesnych kształtach estetycznie wykonany ze szlachetnych gatunków drewna.
OGÓLNY OPIS INSTRUMENTU
Model DB-5 FM charakteryzuje się konstrukcję monolitu (neck-through-body). Pięcioczęściowa szyjka przechodzi całkowicie przez korpus. Zbudowana jest ona z trzech części drewna klonowego przedzielonych dwoma pasmami drewna palisandru. Skrzydła korpusu – oddzielone od szyjki również wstawkami palisandrowymi – wykonane są z drewna mahoniowego, do którego doklejone są jest płyty wierzchnia i spodnia z klonu wzorzystego. Taka konstrukcja jest bardziej stabilna, zapewnia większą sztywność gryfu, a także wpływa korzystnie na brzmienie. Ogólnie mówiąc, teoria lutników mówi, że monolity mają bardziej wyrównane brzmienie i dłuższy sustain. Natomiast korpusy posiadające budowę kilkuwarstwową (potocznie zwaną sandwichem) łączą naturalne walory brzmieniowe gatunków drewna, z którego są wykonane. W tym przypadku ciepłe i ciemne brzmienie mahoniu łączy się z ostrzejszym i jaśniejszym brzmieniem klonu. Przynajmniej tak głoszą teorie lutników, którzy w tym przypadku nie zawsze są zgodni. Drewno klonowe posiada ładne wzorzyste słoje i na pewno podnosi walory estetyczne tego instrumentu. Kształt korpusu jest w moim odczuciu ładny i łączy cechy klasyczne tradycyjnych instrumentów z nowoczesnymi. Krawędzie są proste, tylko nieznacznie profilowane. Szerokość gryfu na siodełku wynosi 50 mm, a na wysokości 24. progu – 70 mm. Rozstaw strun na mostku jest raczej standardowy i wynosi średnio około 19 mm. Gryf jest lekko zaokrąglony. Jego menzura jest standardowa i wynosi 34 cali (86.4 cm). Podstrunnica wykonana jest z palisandru i udostępnia 24 progi o średniej grubości, co daje zasięg dwóch oktaw na jednej strunie. Znaczniki progów są punktowe i umieszczone asymetrycznie: pomiędzy strunami E i A. Znacznik oktawowy na 12. progu jest podwójny. Regulacja napięcia pręta usztywniającego gryf znajduje się na główce. DB-5 FM wykończony naturalnym bezbarwnym olejem z lekkim połyskiem.
PRZETWORNIKI I KONTROLA BRZMIENIA
Bas DB-5 FM jest wyposażony w dwa przetworniki Duncan Designed. Są one aktywne i w połączeniu z przedwzmacniaczem dają dosyć silny sygnał wyjściowy o szerokim paśmie przenoszenia. Charakterystyka brzmienia sugeruje, że są to nowoczesne humbuckery. Kontrola brzmienia jest aktywna. Przedwzmacniacz zasilany jedną baterią 9V kontroluje następujące elementy: mieszanie sygnału obu przetworników, ogólną głośność oraz poziom tonów niskich i wysokich. Korekcja jest skuteczna i pozwala na uzyskiwanie kilku zróżnicowanych brzmień instrumentu. Wszystkie potencjometry, oczywiście oprócz głośności posiadają wyraźmy punkt zerowy, co jest bardzo wygodnym rozwiązaniem. Bateria 9V znajduje się w osobnym schowku z łatwym dostępem ułatwiającym jej wymianę.
AKCESORIA
DB-5 FM wyposażono w mostek z osobnymi siodełkami odizolowanymi od siebie, wykończonymi ciemnym, grafitowym chromem z połyskiem. W tym samym kolorze są utrzymane stroiki o kształcie typowym dla azjatyckich instrumentów oraz standardowe zaczepy do paska.Testowany instrument jest wyposażony w struny o średniej grubości z oplotem nieszlifowanym.
WRAŻENIA Z TESTU
Bas Greg Bennett DB-5 FM testowałem w różnych pomieszczeniach i warunkach akustycznych. Już pierwszy kontakt z instrumentem jest przyjemny, głównie ze względu na estetykę oraz kształt przyjazny dla muzyka. Mocne wycięcia korpusu ułatwiają grę w wysokim rejestrze. Dobry balans również zapewnia komfort gry. Trzeba przyznać, że jest to instrument bardzo wygodny. Brzmienie tego basu jest dobre: dynamiczne, czyste bez jakichkolwiek przydźwięków i zniekształceń. Ogólnie mówiąc jest ono czytelne, aczkolwiek brakuje mi w nim naturalnego dołu basowego i niskiego środka. Wiąże się to z umiejscowieniem przetworników, które w moim odczuciu są zbyt blisko mostka. Dotyczy to zwłaszcza przetwornika mostkowego.
PODSUMOWANIE
DB-5 FM jest ciekawym, profesjonalnie wykonanym basem. Podoba mi estetyczny projekt i wykonanie instrumentu oraz jego dobre i nowoczesne brzmienie.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Konstrukcja: neck through body
Korpus: mahoń + orzech, płyta wierzchnia i dolna z klonu wzorzystego
Szyjka: 5-częściowa z klonu i palisandru
Podstrunnica: palisander
Przetworniki: Duncan Designed × 2
Cena: 2700 PLN
Do testu dostarczył:
FX Music Group
BIURO HANDLOWE
ul. Kopernika 10/12
42-200 Częstochowa
tel./fax (034) 3740646
SIEDZIBA FIRMY
ul. Piłsudskiego 53
22-400 Zamość
tel. (084) 6393965
Internet: www.fxmusic.pl, www.gregbennettguitars.com
Test ukazał się w numerze 6/2008 miesięcznika Muzyk.