Gitary Ibanez serii RG można śmiało uznać za jedne z najpopularniejszych wśród gitar elektrycznych średniej klasy. Mimo dużej ilości modeli te instrumenty mają bardzo dużo wspólnych cech. Jedną z nich jest uniwersalność w zastosowaniu mimo niezbyt zróżnicowanych możliwości brzmieniowych. Zazwyczaj instrumenty serii RG wyróżniają się dużym komfortem gry i brzmieniem z dużą zawartością tonów środkowych. RG320FM TL nie stanowi wśród nich wyjątku.
Korpus gitary wykonano z lipy, przy czym nakładkę na przednią ściankę korpusu wykonano w klonu płomienistego. W korpusie wykonano dwa wycięcia umożliwiające swobodny dostęp do każdej struny w każdej pozycji. Gryf – przykręcany za pomocą czterech śrub – jest trzywarstwowy o profilu Wizard II. W palisandrowej podstrunnicy umieszczono 24 progi typu jumbo. Gitarę wyposażono w mostek obustronny typu EDGE III. Z tego też powodu w gryfie zamontowano siodełko z blokadą strun. Stosowanie takiej blokady przy mostkach obustronnych jest zazwyczaj konieczne, gdyż rzadko które klucze są w stanie utrzymać strój przy tak intensywnych zmianach natężenia strun jakie mają miejsce przy ekspresywnym użytkowaniu mostków obustronnych. Przetworniki w RG320FM TL to standardowe humbuckery wyprodukowane również prze firmę Ibanez. Przy gryfie znajduje się przetwornik INF3, natomiast przy mostku – INF4. Pięciopozycyjny przełącznik umożliwia korzystanie z 5 różnych kombinacji przetworników. Oprócz tego do kreowania barwy służą dwa potencjometry regulujące poziom sygnału wyjściowego oraz zawartość tonów wysokich w sygnale wyjściowym. Czarny osprzęt w połączeniu z kolorem o nazwie Transparent Lavender nadają instrumentowi dość ciekawy wygląd.
Przyjrzyjmy się bliżej każdemu z pięciu trybów pracy przetworników:
1) Aktywny jest przetwornik przy mostku – INF4 i pracuje w tradycyjnym trybie. Na czystym kanale wzmacniacza uzyskujemy jasną, trochę strzelającą przy mocnym ataku pojedynczych strun barwę. Jest to rzadko używana barwa. Na kanale przesterowanym uzyskujemy tradycyjną barwę hard rockową, z dużą ilością alikwotów.
2) Kolejne ustawienie daje nam znacznie niższy poziom sygnału wyjściowego. Aktywny jest nadal przetwornik INF4 tyle, że jego cewki pracują teraz w odmiennej polaryzacji niż poprzednio. Na czystym kanale otrzymujemy barwę przypominającą brzmienia starych nagrań w stylu country. To brzmienie ma dość wyraźny atak i specyficzne szkliste zabarwienie. Na kanale przesterowanym uzyskana w ten sposób barwa przypomina brzmienie gitarzystów blues rockowych z lat siedemdziesiątych. Pisząc to mam na myśli bardziej brzmienie riffów niż brzmienie solowych partii.
3) Przy tym ustawieniu aktywne są obydwa przetworniki. Brzmienie otrzymane w ten sposób przypomina brzmienie z pierwszego ustawienia tyle, że jest mniej przezroczyste i ma więcej niskiego środka. Na czystym kanale po odpowiedniej regulacji potencjometru tonów wysokich możemy uzyskać brzmienie przypominające brzmienie wielu jazzowych gitarzystów, lecz będzie ono trochę jaśniejsze niż tradycyjne wzorce. Na kanale przesterowanym uzyskujemy brzmienie z rodziny brytyjskiego rocka – im większe nasycenie przesteru – dalej od stylistyki rockowej i bliżej metalowej.
4) Przy tym ustawieniu aktywna jest jedna cewka przetwornika INF4 i jedna cewka przetwornika INF3. Na czystym kanale uzyskujemy szkliste brzmienie nadające się do riffowego grania funky i fusion oraz do ballad rockowych. Na przesterowanym kanale mamy ciemniejszą odmianę brzmienia z drugiego ustawienia.
5) Ostatnie ustawienie – aktywny jest tylko przetwornik przy gryfie. Na czystym kanale uzyskujemy barwę podobną do ustawienia trzeciego tylko nieco ciemniejszą, można spotkać taką barwę w wielu nagraniach rockowych pochodzących z lat osiemdziesiątych. Na kanale przesterowanym uzyskamy trochę przybrudzoną barwę przypominającą bluesowe nagrania, lecz nasza barwa będzie o wiele jaśniejsza i mniej głęboka.
Jak widać z zestawienia brzmień RG320FM TL jest instrumentem uniwersalnym o brzmieniu dość popularnym. Można go polecić zarówno początkującym gitarzystom jak i tym, którzy potrzebują dodatkowego instrumentu do kolekcji.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
Cena: 410 EUR + 22% VAT
Producent: www.ibanez.com
Dystrybutor: Interton, www.interton.com.pl
Test ukazał się w numerze 5/2007 miesięcznika Muzyk.