Nie wszyscy muszą mieć osiem czy więcej wejść w interfejsie – bo po prostu nie potrzebują. Nie wszyscy muszą mieć częstotliwość próbkowania 96 kHz – w zasadzie takie potrzeby to margines, tylko nie wszyscy o tym wiedzą. Kłopoty z kompatybilnością firewire zachęcają do zwrócenia uwagi na USB. W małej konfiguracji nawet w starym standardzie 1.1 – w końcu tyle wystarcza. Ważna jest stabilność i wygoda pracy, a wydaje się, że przekazany do testów interfejs audio/MIDI Focusrite Saffire 6 USB ma szansę spełnić te warunki.
OPIS
Z wyglądu nowy interfejs Focusrite Saffire 6 USB podobny jest do większych (i droższych) modeli tej znanej firmy – styl obudowy, pokrętła, przyciski, wreszcie kolor, oczywiście czarny. Konstrukcyjnie jest to interfejs audio posiadający dwa wejścia (oba z przedwzmacniaczami mikrofonowymi z zasilaniem Phantom) oraz cztery wyjścia. Przedwzmacniacze mikrofonowe mają tłumiki PAD (10 dB, ale są), a wejścia liniowe mają możliwość pracy w trybie instrumentalnym – o wysokiej impedancji wejściowej. Do kompletu mamy wzmacniacz słuchawkowy i parę gniazd MIDI. Wzmacniacz słuchawkowy może pobierać sygnał z wyjścia głównego lub drugiej pary wyjść – umożliwia to stworzenie innego odsłuchu w reżyserce, a innego dla wykonawcy. Oczywiście, jak w każdym interfejsie USB, bezopóźnieniowy odsłuch realizowany jest przy pomocy prostego, „jednogałkowego miksera”, pozwalającego kierować sygnał z wejścia na wyjście z pominięciem komputera. Pokrętło MIXER uzupełnione jest oczywiście o monofonizację sygnału nagrywanego, aby instrument monofoniczny nagrywany z jednego kanału słyszany był w środku. Trochę dziwi zastosowanie jako wyjściowych gniazd typu cinch, na szczęście pierwsza para stereo jest zdublowana na symetrycznych gniazdach jack. Interfejs zasilany jest tylko przez złącze USB, nie ma potrzeby ani możliwości podłączenia zewnętrznego zasilacza.
TESTUJEMY
Instalacja jest prosta i szybka, nie sprawia żadnych kłopotów, może poza oczywistą akceptacją niekompatybilności sterowników. Bufor ustawiamy w milisekundach a nie próbkach, wprawdzie minimalna wartość 1 ms (według informacji na stronie oznacza to bufor 77 próbek) może na początku zachęcać, ale na komputerze Core Quad interfejs z buforem 1ms pracuje parę minut, a potem konieczne jest jego resetowanie, choć z drugiej strony jak działa, to działa i nic nie trzeszczy. Sensowny bufor dla interfejsu USB 1.1 to około 10 ms, czyli „połowa skali” i na takich ustawieniach badałem możliwości testowanego sprzętu. Różnica w działaniu i obciążeniu komputera między buforem 10 ms a maksymalną wartością 20 ms jest niezauważalna. Bufor 10 ms oznacza sumaryczne opóźnienie sygnału rzędu 50 ms i niestety jest to zauważalne. Wykorzystanie podczas nagrań miksera w celu likwidacji opóźnień sygnału nagrywanego jest niezbędne. Przedwzmacniacze mikrofonowe, wprawdzie zasilane tylko przez USB, mają „pełne” zasilanie Phantom oraz zaskakująco dobre brzmienie, niskie szumy, wystarczający zakres wzmocnienia oraz tłumiki PAD pozwalające na nagrania „głośnych” źródeł.
Brzmienie nie jest „charakterystyczne”, ale w zupełności nadaje się do nagrań wokalnych i lektorskich. Zważywszy na cenę i potencjalne zastosowania interfejsu będzie on pracował raczej z tańszymi mikrofonami i chyba nie „audiofilskie” walory brzmieniowe będą decydować o powodzeniu nagrania. Niestety, zasilanie z USB powoduje, że wyjście słuchawkowe ma dość „konserwatywną” głośność, praca z słuchawkami o wysokiej impedancji jest praktycznie niemożliwa. Do nagrań wokalnych i instrumentalnych sensowne będzie uzupełnienie zestawu o solidny wzmacniacz słuchawkowy. Warta podkreślenia jest możliwość podania na wyjście słuchawkowe sygnału albo z wyjścia głównego albo z dodatkowego, co pozwala na niezależny odsłuch dla realizatora i wykonawcy. Symetryczne wyjście liniowe ma oczywiście regulowaną głośność, co pozwala na bezpośrednie podłączenie monitorów aktywnych. Maksymalna częstotliwość próbkowania to 48 kHz, rozdzielczość to oczywiście 24 bity. Interfejs dostarczany jest z pakietem oprogramowania – Ableton Live Lite 7 w nieco okrojonej wersji pozwalającej na zapoznanie się z programem i realizację prostych projektów oraz zestawem wtyczek VST – pakietem Focusrite oraz monofonicznym syntezatorem Novation Bass Station. Wtyczki Focusrite, to wielokrotnie opisywane korektor, kompresor, bramka i pogłos – przydatne narzędzia i choć pogłos nieco odstaje od pozostałych wtyczek, to może znaleźć zastosowanie ze względu na mały apetyt na zasoby komputera. Ponad 1 GB loopów i próbek to również miły dodatek.
PODSUMOWANIE
Popularność interfejsów audio wykorzystujących złącze firewire nie dziwi, umożliwia to użycie większej ilości wejść i wyjść. Jeżeli jednak nasze wymagania nie są tak wygórowane, warto zainteresować się złączem USB – tańszym i sprawiającym chyba mniej kłopotów. Interfejs Focusrite Saffire 6 USB działa stabilnie i mimo złącza USB 1.1 pozwala na wykorzystanie wszystkich swoich możliwości. Nie sprawia kłopotu przy instalacji ani nie zmusza do sprawdzania chipsetu firewire. Brak zasilacza, niewielkie rozmiary i duża funkcjonalność pozwalają na niezakłóconą pracę „mobilną” – w hotelu, z laptopem. Również w zastosowaniach scenicznych cztery niezależne wyjścia oznaczają możliwość np. podania metronomu perkusiście lub jednoczesne odtwarzanie podkładu i granie na instrumentach VST – choć tu bufor i opóźnienia mogą być przeszkodą. Niestety, na to nic nie poradzimy. W zastosowaniach DJ możliwość odsłuchu niezależnie od wyjścia głównego jest sprawą oczywistą. Nagrania lektorskie wymagają tylko mikrofonu i słuchawek, oczywiście poza lektorem i pomieszczeniem. Jeżeli nie musimy mieć wielu wejść i wyjść oraz małej latencji, warto zainteresować się interfejsem Saffire 6 USB, złącze USB jeszcze nie jest gotowe do przejścia na emeryturę.
Tekst: Przemysław Ślużyński
WYBRANE DANE TECHNICZNE
Maksymalna częstotliwość próbkowania: 48 kHz
Rozdzielczość: 24 bity
Dynamika: 103 dB (ważona-A)
Zniekształcenia: 0.0025% (wejście mikrofonowe)
Tłumik: -10 dB
Maksymalny poziom wyjściowy wyjść symetrycznych: 9 dBu
Wejścia/wyjścia: MIC/LINE IN [combo XLR/jack] × 2, LINE OUT [jack 1/4”] × 2, LINE OUT [cinch] × 4, słuchawkowe, MIDI (IN, OUT), USB
Wymiary: 145 × 45 × 220 mm
Ciężar: 1 kg
Cena: 750 PLN
Do testu dostarczył:
AudioTech
ul. Rosoła 9
02-796 Warszawa
tel. (22) 6482935
Internet: www.audiotechpro.pl, www.focusrite.com
Test ukazał się w numerze 6/2010 miesięcznika Muzyk.