Szwedzka firma EBS jest już znanym i poważnym producentem sprzętu basowego. Produkty EBS obejmują wzmacniacze, kolumny, zestawy oraz podłogowe procesory efektów. Wśród użytkowników sprzętu tej marki można wymienić między innymi takich wielkich basistów jak Tony Levin, Etienne Mbappe, Byron Miller, Carles Benavent. Jednym z najnowszych projektów tej manufaktury jest niewielkie combo basowe Drome Classic o mocy 150 W, zbudowane w technologii tranzystorowej (MOSFET). Ideą konstruktorów szwedzkich było wyprodukowanie uniwersalnego wzmacniacza stylizowanego wyglądem i brzmieniem na klasyczne wzmacniacze z lat 60., o większej mocy i skuteczności w stosunku do ich lampowych poprzedników z zachowaniem małych gabarytów.
Opis wzmacniacza
Na panelu przednim comba Drome Classic umieszczono wszystkie elementy kontroli nad dźwiękiem oraz niskoszumowe gniazdo wejściowe (jack 1/4”), dostosowane do różnych typów instrumentów pasywnych i aktywnych. Do dyspozycji mamy m.in. pokrętło Gain kontrolujące siłę sygnału wejściowego (przesterowanie sygnału wejściowego sygnalizuje dioda Peak), przełącznik Charakter pozwalający na wybór pracy przedwzmacniacza w obwodzie tranzystorowym (pozycja wyciśnięta) lub z wykorzystaniem symulatora obwodu lampowego (pozycja wciśnięta). Obwód symulacji lampy wzbogaca brzmienie instrumentu przez dodanie tonów harmonicznych, czyli alikwotów. Sekcję kompresora reprezentuje na panelu jedynie pokrętło Comp/Limit służące do ustalenia stopnia kompresji (Ratio). Z kompresorem sprzężona jest dioda LED wskazująca wielkość kompresji podczas grania.
Sekcja kontroli dźwięku, określona przez producenta jako sekcja filtrów udostępnia czterostopniową korekcję barwy dźwięku. Pokrętło Bass podbija lub obniża poziom tonów niskich w zakresie ±15 dB przy 100 Hz. Jest to półkowy filtr górnoprzepustowy o nachyleniu zbocza 12 dB/okt. Do regulacji „środka” służy z kolei filtr pasmowoprzepustowy. Poziom tonów średnich możemy kontrolować potencjometrem Middle w zakresie ±12 dB (@ 600 Hz). Dodatkowo skrajnie lewe ustawienie uruchamia filtr Notch (-15 dB), który usuwa niepożądane, źle brzmiące częstotliwości w paśmie środkowym. Drugie pokrętło (Freq) pozwala ustalić częstotliwość graniczną w zakresie 50 Hz – 3 kHz. Do regulacji tonów wysokich służy filtr Treble, którego zakres wynosi ±15 dB przy 4 kHz. W sekcji tej umieszczono jeszcze pokrętło Bright – filtr górnoprzepustowy o częstotliwości granicznej 10 kHz i zakresie pracy 0 – +20 dB. Pokrętła barwy dźwięku są neutralne w pozycji „godz. 12”.
Na panelu przednim znajdziemy także pokrętło Volume regulujące poziom ogólnej głośności wzmacniacza oraz siłę poziomu wyjścia liniowego (nie dotyczy to symetrycznego wyjścia XLR) oraz wyjście słuchawkowe typu jack 1/4”. Pozostałe złącza oraz włącznik sieciowy umiejscowiono na tylnej ściance wzmacniacza. Do dyspozycji mamy wyjście liniowe typu jack 1/4”, złącza szeregowej pętli efektów – Effects (Send, Return) oraz symetryczne wyjście sygnału do zewnętrznej konsolety, działające jak di-box. Z symetrycznym wyjściem XLR sprzężone są przełączniki Pre Eq i Gnd Lift. Wciśnięty przełącznik Pre Eq powoduje wysyłanie czystego sygnału liniowego z instrumentu bez korekcji przedwzmacniacza i efektów z pętli. Przełącznik Gnd Lift w pozycji wciśniętej odcina masę na wyjściu, co w niektórych przypadkach jest konieczne, żeby usunąć niepożądane przydźwięki sieciowe.
Combo wyposażono w 12-calowy głośnik niskotonowy oraz ceramiczny głośnik wysokotonowy typu tweeter. Jak już wspomniałem moc wzmacniacza wynosi 150 W RMS/ 4 Ohm. Drome Classic charakteryzuje się pasmem przenoszenia 60 Hz – 20 kHz (+0/-3 dB).
Zbudowana ze sklejki obudowa Drome Classic jest niewielka – jej pojemność wynosi 28 l. Utrzymana jest w stylu retro – ścianki boczne i tylna pokryte są czarną dermą, a przód szarym materiałem. Narożniki wzmocnione są chromowanymi okuciami metalowymi. Nowe combo EBS wyposażono w trzy uchwyty – dwa schowane w ścianach bocznych i jeden umieszczony na górnej ścianie. Jest jeszcze jeden wyciągany uchwyt na dolnej płycie kolumny, ale pełni on rolę „podstawki” i służy do przechylenia comba do tyłu, co poprawia słyszalność urządzenia.
Wrażenia z testu
Combo EBS Drome Classic testowałem grając parę koncertów na niewielkich scenach. Do testów używałem kilku różnych instrumentów. Były to: pięciostrunowe gitary basowe progowe oraz kontrabas akustyczny i elektryczny. Na estradzie wzmacniacz spisywał się bardzo dobrze. Zaskoczył mnie skutecznym i dynamicznym brzmieniem o wystarczającej mocy. Najbardziej spodobała mi się w nim prosta obsługa i funkcjonalność. Kontrola brzmienia jest bardzo efektywna, uniwersalna. Pożyteczną funkcję pełni filtr Notch, eliminujący zbyt ostro brzmiący środek. Wzmacniacz brzmi w pełni naturalnie przy ustawieniach korekcji „na godz. 12”. Symulacja obwodu lampowego wzbogaca kolorystykę brzmienia basu. Szkoda tylko, że Drome nie posiada dodatkowego wyjścia pozwalającego podłączyć zewnętrzny zestaw głośnikowy. Rozumiem, że wtedy końcówka mocy musiałaby pracować przy impedancji 2 Ohm, co być może zmieniłoby ekonomiczny projekt i… cenę. W moim odczuciu podczas testu comba równie dobrze brzmiały gitary basowe, jak i kontrabas.
Końcowe wnioski
Combo EBS Drome DCL-112 z serii Classic jest wzmacniaczem ciekawym, przyjaznym basistom zarówno akustycznym, jak i akustycznym. Projekt urządzenia jest prosty i przejrzysty. Wykonanie bardzo profesjonalne. Drome Classic wygląda niepozornie, ale zaskakuje bardzo dobrym brzmieniem, co jest jego największym atutem. Niewielkie gabaryty i ciężar powodują, że przenoszenie i transport urządzenia nie stanowią większego problemu.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Moc: 150 W RMS/4 Ohm
Głośniki: 12” + tweeter
Korektor: 3-pasmowy (parametryczny Middle) + Bright
Złącza: INPUT, LINE OUT, BALANCED OUT [XLR], EFFECTS (SEND, RETURN), słuchawkowe
Wymiary: 430 × 500 × 300 mm
Ciężar: 18 kg
Cena: 3200 PLN
Do testu dostarczył:
Music Dealer
ul. Gospodarcza 7
20-213 Lublin
tel. (081) 7450604
Internet: www.musicdealer.com.pl, www.ebs.bass.se
Test ukazał się w numerze 6/2007 miesięcznika Muzyk.