Skoro takie zespoły jak Metallica czy Slayer grają na gitarach ESP, to ich przeznaczenie wydaje się być jasne – to narzędzia dla gitarzystów gustujących w najcięższych odmianach rocka. Co ciekawe zarówno instrumenty ESP produkowane w Japonii, jak i LTD pochodzące z Azji kontynentalnej wybierane są równie często przez profesjonalnych muzyków. Obok standardowo strojonych instrumentów producent wprowadził do oferty również modele barytonowe i siedmiostrunowe oraz modele barytonowe siedmiostrunowe…
Do Redakcji trafił model LTD VIPER 407. Viper to nowoczesna wersja klasycznej gitary „double cutaway” z wklejanym gryfem. Instrumenty Viper i Eclipse (EC) to jedne z najpopularniejszych gitar ESP. Być może jest tak dlatego, że klasyczny i legendarny pierwowzór został tu rozwinięty w nowoczesną formę, którą dobarwiono wysokiej klasy osprzętem. Mamy więc ukłon w stronę tradycji, ale tylko ukłon, bo reszta to nowoczesne narzędzie dla współczesnego muzyka.
OPIS
LTD VIPER 407 to gitara siedmiostrunowa, klasyczny układ strun został powiększony o basową strunę H. Długość czynna strun wynosi 25,5” Korpus instrumentu wykonany jest z mahoniu, szyjka z klonu, a podstrunnica z palisandru. Instrument ma 24 duże i szerokie progi oraz zdobienia podstrunnicy w kształcie flagi wykonane z masy perłowej. Całość wykończona jest czarnym matowym lakierem. Szyjka wraz z główką jest ożyłkowana białym tworzywem. Cały osprzęt jest w kolorze czarnego chromu. Na główce umieszczono siedem kluczy Grover w układzie: 3 lewe i 4 prawe. Mostek to sprawdzona konstrukcja Tune-o-matic. Na elektronikę składają się dwa aktywne przetworniki EMG: 81-7 przy mostku i 707 przy szyjce oraz trójpozycyjny przełącznik, potencjometr głośności i barwy tonu. Przetworniki zasilane są baterią 9V umieszczoną w specjalnej komorze na tyle korpusu.
Kształtem gitara wyraźnie nawiązuje do modelu SG Gibson. Zmieniono ten wzór dość wyraźnie nadając większej drapieżności i nowoczesności nowej formie. Profil szyjki jest wygodny, nie jest bardzo cienki i płaski, a lekko zaokrąglony. Ma to duże znaczenie tym bardziej, że szerokość szyjki w siodełku wynosi aż 48 mm.
Ważną cechą jest też ciężar gitary. Spodziewałem się, że Viper 407 będzie dużo cięższy. Wyważenie gitary tego kształtu zawsze było kłopotliwe i w zasadzie każdy model w tym stylu ma za ciężką główkę w stosunku do korpusu. W modelu LTD Viper 407 jest podobnie – jednak rozmieszczenie zaczepów paska dość znacznie niweluje ten kłopot.
GRAMY
Chociaż pewnie większość gitarzystów, do których ten model trafi nigdy nie włączy czystego kanału wzmacniacza („ja na zepsutym wzmacniaczu nie gram!”), zacznijmy właśnie od niego. Pierwsze wrażenie to absolutna cisza. Nic nie brumi i nic nie szumi. To bardzo istotne zwłaszcza jeśli gramy na sprzęcie lampowym. Sygnał z obu przetworników jest bardzo mocny, jest też klarowny. Minimalnie większy sygnał jest z przetwornika przy szyjce. Bardzo wyraźny jest moment ataku dźwięku. Brzmienie przetwornika przy szyjce jest oczywiście bardziej okrągłe i cieplejsze niż modelu 81-7. Siedmiostrunowa wersja „osiemdziesiątki jedynki” jest bardzo sterylna. Ogólnie o obu przetwornikach można powiedzieć, że więcej tu niskich składowych. Chociaż bardziej podoba mi się 707. Po włączeniu przesterowania rozwiane zostają obawy czy basu nie będzie za dużo – okazuje się, że producent uzyskał bardzo zbalansowany dźwięk – potężny ale bardzo czytelny nawet przy bardzo szybkich zagrywkach. Jest tak bez względu na to czy gramy używając przetwornika przy szyjce czy przy mostku. Oczywiście różnicę wyraźnie słychać ale czytelność zagrywek jest bez zarzutu. Podkreślam ten fakt, ponieważ to właśnie brak czytelności bywa najczęstszą wadą gitar siedmiostrunowych lub barytonowych. Tutaj jest więcej niż dobrze. Profil szyjki pozwala bardzo szybko przywyknąć do dodatkowej struny. Viper 407 jest bardzo stabilny, szyjka jest sztywna. Nie zauważyłem kłopotów związanych z rozstrajaniem się czy pływaniem dźwięku. Wykończenie progów czy profil korpusu są wykonane bardzo dobrze. Szyjkę wklejono w ten sposób, że dostęp do 24 progu jest bardzo ułatwiony. Mamy więc duże pole do popisu: 7 strun i 24 progi. Fabryczne ustawienie wykonano bardzo dobrze. Menzura była wystrojona, akcja niska – wszystko czego należało się spodziewać po fabrycznym instrumencie renomowanego producenta.
PODSUMOWANIE
LTD VIPER 407 jest gitarą do szczególnego zastosowania i w ten sposób należy na nią patrzeć. Barwy czyste uzyskiwane z przetwornika przy szyjce i z kombinacji obu są użyteczne, 81-7 zabrzmi dopiero na przesterowanym kanale. Choć oczywiście wszystko jest kwestią gustu. Instrument wyprodukowano z myślą o gitarzystach grających najcięższe odmiany rocka. Dzięki zastosowaniu siódmej struny nie musimy obniżać stroju żeby uzyskać potężne brzmienia. Chociaż szczerze powiem, że przeprowadziłem taką próbę i całość przestroiłem o cały ton w dół (ADGCFAD) – używając strun 10-58 i efekt był równie dobry! Świadczy to o tym, że LTD VIPER 407 to konstrukcja od początku przemyślana i zaprojektowana do takiego właśnie grania. Zagrywki brzmią potężnie i bardzo selektywnie. Przy grze solowej barwa instrumentu przebija się bez kłopotu przez resztę zespołu. Żeby nie było za dobrze, to najbardziej przeszkadzał mi balans tej gitary. Mimo różnych zabiegów producenta, główka gitary ucieka na dół. Jedynym wyjściem wydaje się być zastosowanie szerokiego paska lub ewentualne dociążenie gitary po stronie korpusu (na przykład w komorze na elektronikę). Chociaż o pieniądzach się nie dyskutuje, to uważam że LTD VIPER 407 za mniej niż 3000 złotych to bardzo dobra oferta.
Tekst: Sebastian Król
WYBRANE DANE TECHNICZNE
Korpus: mahoń
Szyjka: klon
Podstrunnica: palisander
Progi: 24 extra jumbo
Przetworniki: aktywne EMG: 81-7 przy mostku i 707 przy szyjce
Osprzęt: czarny chrom
Mostek: tune-o-matic
Wykończenie: czarny matowy lakier, szyjka wraz z główką ożyłkowana białym tworzywem.
Cena: 2900 PLN
Do testu dostarczył:
Sound Service European Distribution
Am Spitzberg 3
15834 Rangsdorf, Niemcy
Internet: www.sound-service.eu, www.espguitars.com
Test ukazał się w numerze 6/2007 miesięcznika Muzyk.