Podczas letniej edycji targów NAMM w roku 2009 swój debiut miały dwa sterowniki przeznaczone dla osób wykorzystujących laptopy – LPK25 i LPD8. Firma Akai wzorem innych producentów postanowiła bowiem rozszerzyć swą ofertę o niewielkie urządzenia, pozwalające kontrolować wirtualne instrumenty i efekty zainstalowane w notebookach czy netbookach. Pierwszy ze wspomnianych sterowników to mini-klawiatura sterująca, natomiast drugi udostępnia pady i potencjometry obrotowe. Pod koniec ubiegłego roku premierę miał z kolei instrument będący niejako połączeniem tych dwóch urządzeń – MPK mini.
Jest to wyjątkowo kompaktowa klawiatura sterująca, której panel jest wykorzystany niemal w każdym calu. MPK mini ma 31 centymetrów szerokości, jest zatem węższy niż przeciętny laptop, ale też nieco szerszy od netbooka. Do komunikacji z komputerem służy port USB [mini-B], będący jedynym gniazdem, w jakie wyposażono klawiaturę. Tą drogą przesyłane są zatem wszystkie komunikaty MIDI (w obie strony), jak również zasilanie do urządzenia. Jak zatem widać, jest to urządzenie przeznaczone do współpracy tylko i wyłącznie ze środowiskiem komputerowym, ale jednocześnie bardzo „podróżnym”. Po zainstalowaniu, MPK mini jest widoczny w systemie jako wejście i wyjście MIDI. Instrument jest wyposażony w dwuoktawową klawiaturę, na którą składa się 25 mini-klawiszy (białe mają ok. 8 cm długości i niecałe 2 cm szerokości). Jest ona dynamiczna, jednakże nie mamy żadnej możliwości regulacji reakcji na dynamikę gry. Klawiatura zastosowana w MPK mini jest dość specyficzna i trzeba się do niej przyzwyczaić – i to bardziej do jej pracy niż samej wielkości klawiszy. Trudno mówić tu o świadomym kontrolowaniu VELOCITY, ale uzyskiwanie różnych jej wartości jest jak najbardziej możliwe. Klawiaturę możemy transponować w zakresie ±4 oktaw przy pomocy dwóch dedykowanych przycisków. Chociaż nie mamy możliwości podłączenia do klawiatury dodatkowego kontrolera nożnego, mamy do dyspozycji funkcję SUSTAIN, która jest tu zrealizowana w oparciu o dedykowany przycisk. Jest to co prawda tylko namiastka, ale zawsze coś. Ciekawym uzupełnieniem mini-klawiatury Akai jest – podobnie jak LPK25 – arpeggiator dający dość duże (jak na tak kompaktowe urządzenie) możliwości kontroli. Przede wszystkim do dyspozycji mamy przycisk TAP TEMPO, którym możemy „nabijać” tempo wedle potrzeb. Dostępny zakres to 30 – 240 BPM, a ponadto tempem możemy sterować także przy pomocy zewnętrznego zegara (EXTERNAL) odbierając sygnał z komputera. Mamy także możliwość określenia podziału czasowego (od 1/4 do 1/32 – każde ustawienie także w wersji „triolowej”). Arpeggiator pozwala również na wybór trybu przebiegu (UP, DOWN, INCLUSIVE, EXCLUSIVE, ORDER, RANDOM) oraz zakresu (od 0 do 3 oktaw). Przy aktywnym arpeggiatorze przycisk SUSTAIN zmienia niejako swoje działanie „przechodząc” w tryb LATCH. Dzięki temu odtwarzanie arpeggia jest kontynuowane także po puszczeniu klawiszy.
MPK mini wyposażono w 8 dynamicznych padów, podświetlanych przy naciśnięciu. One także reagują na dynamikę gry, ale podobnie jak w przypadku klawiszy nie możemy zmieniać krzywej VELOCITY. Trzeba jednak przyznać, że nieco łatwiej jest zapanować nad uzyskaniem różnych wartości dynamiki. Jako że do dyspozycji mamy dwa banki kontrolerów, każdy z padów może wysyłać dwa różne komunikaty, w zależności od tego który bank jest aktywny. Standardowo do padów przypisane są komunikaty NOTE ON/OFF, czyli służą one po prostu do grania, ale MPK mini pozwala także na wysyłanie przez nie komunikatów CONTROL CHANGE lub PROGRAM CHANGE. Na panelu znajdziemy również osiem programowalnych potencjometrów obrotowych, do których przypisano różne komunikaty CC (fabrycznie jest to np. regulacja głośności czy MODULATION). MPK mini jest wyposażony w cztery komórki pamięci, w których przechowywane są presety zawierające ustawienia programowalnych kontrolerów i innych parametrów. Możemy je wywoływać kombinacją przycisku PROGRAM i określonych klawiszy.
Pady i pokrętła, a także inne parametry możemy programować wyłącznie z poziomu dedykowanego edytora. Aplikacja dostępna zarówno dla komputerów z systemem Windows jak i MacOS znajduje się na dołączonej do MPK mini płycie CD-ROM, ale możemy ją także pobrać ze strony internetowej producenta. Edytor charakteryzuje się bardzo przejrzystym interfejsem graficznym przez co jest bardzo łatwy w obsłudze. Dla każdego padu w danym banku możemy określić wysokość wyzwalanego dźwięku oraz komunikatu CC i PC, a także wybrać między jednym z dwóch trybów pracy – standardowym MOMENTARY lub opcjonalnym TOGGLE. Określić możemy także ogólnie dla wszystkich padów kanał MIDI, na którym wysyłać będą one przypisane do nich komunikaty. Jeśli chodzi o potencjometry obrotowe, to dla każdego z nich możemy wybrać numer komunikatu CONTROL CHANGE, a także ustalić zakres pracy określając wartości skrajne. Aplikacja umożliwia również wybór kanału MIDI dla klawiatury i pokręteł. W edytorze zmieniać możemy także parametry związane z transpozycją (zarówno w zakresie ±12 półtonów jak i oktawową), a także arpeggiatorem. Stworzone przy pomocy edytora własne programy możemy zapisać na dysku komputera, a także przesłać do klawiatury gdzie zajmą miejsce fabrycznych.
Tekst: Grzegorz Bartczak
Cena: 390 PLN
Producent: Akai, www.akaipro.com
Dystrybutor: Audiostacja, www.audiostacja.pl
Test ukazał się w numerze 6/2011 miesięcznika Muzyk.