Chociaż należąca do koncernu Roland marka BOSS kojarzy się przede wszystkim z różnego rodzaju efektami gitarowymi, to zarówno w przeszłości jak i obecnie nie brakuje innego typu produktów oznaczonych tym logo, żeby wspomnieć tu chociażby automaty perkusyjne czy rejestratory cyfrowe. Jednym z najnowszych przykładów na to, że BOSS nie ogranicza się wyłącznie do urządzeń przeznaczonych dla gitarzystów i basistów, jest procesor VE-20 Vocal Performer, zaprezentowany po raz pierwszy jesienią ubiegłego roku. Urządzenie wchodzące w skład serii Twin Pedal powstało z myślą o wokalistach, którzy chcieliby urozmaicić swój występ na scenie.
Wizualnie, VE-20 przypomina inne modele z serii Twin Pedal, których „znakiem rozpoznawczym” są dwa przełączniki nożne. Na panelu znajdującym się powyżej umieszczono wyświetlacz LCD oraz pokrętło i kilka przycisków służących do zmiany presetów, poruszania się po menu, edycji programów i parametrów. Na tylnej ściance znajduje się z kolei wejście mikrofonowe typu combo [XLR/jack], wyjście liniowe (L/MONO, R) oparte na gniazdach XLR oraz wyjście liniowo-słuchawkowe [jack 1/4”]. Do urządzenia podłączyć możemy mikrofon zarówno dynamiczny jak i pojemnościowy (z poziomu menu możemy włączyć wymagane do pracy z nim zasilanie Phantom +48 V), a ponadto VE-20 pozwala na regulację czułości wejścia mikrofonowego, a także tryb pracy wyjść. Urządzenie może być zasilane sześcioma bateriami AA lub za pośrednictwem odpowiedniego zewnętrznego zasilacza 9 V (nie ma go w komplecie).
W pamięci VE-20 zapisano 30 programów, które zostały rozmieszczone w czterech grupach – STANDARD, DOUBLE, HARMONY i SFX. O ile w przypadku pierwszej z nich raczej trudno zgadywać jej zawartość, to już trzy pozostałe nazwy mówią wszystko. Do dyspozycji mamy zatem zarówno programy pozwalające zwielokrotniać głos (DOUBLE VOICE, TRIPLE VOICE, 6 VOICE), dodać głosy harmoniczne (m.in. 5th HARMONY, 3rd HARMONY i różne kombinacje) czy też zniekształcić przy pomocy efektów specjalnych (np. DISTORTION, RADIO, STROBE, ROBOT). Wracając do najbardziej obszernej grupy STANDARD – umieszczono w niej programy stworzone z myślą o wykonywaniu określonego gatunku muzyki (HARD ROCK, POP, BALLAD, OLDIES, ROCK, JAZZ, HIP HOP) jak i presety oferujące różne typy pogłosu (np. ARENA, CATHEDRAL). Do dyspozycji mamy aż 50 komórek pamięci, w których zapisać można własne programy. Edytując fabryczne presety w celu dokonania drobnych poprawek lub też tworząc własne programy mamy dostęp do poszczególnych bloków efektowych i funkcji, z jakich złożony może być preset. Budując nowy program lub dokonując zmian w którymś z fabrycznych możemy regulować parametry w sekcjach DYNAMICS, PITCH CORRECT, TONE/SFX, DOUBLE/HARMONY, DELAY i REVERB.
Pierwsza z nich to prosty procesor dynamiki, natomiast drugi blok pozwala ustalić tryb pracy układu korekcji intonacji. Określić dla niego można m.in. zasadę działania, charakter („płeć”) głosu czy skalę. W bloku TONE/SFX możemy wybrać jeden z sześciu efektów (PREAMP, DISTORTION, RADIO, STROBE, CHORUS, FLANGER) i w zależności od tego regulować powiązane z nim parametry. Sekcja doublera/harmonizera umożliwia np. podwojenie głosu lub dodanie do wprowadzanego sygnału dwóch głosów harmonicznych (określając m.in. interwał w zakresie ±1 oktawy lub decydując się tryb UNISON). Niezależnie od efektu (DOUBLE, HARMONY) możemy regulować głośność dodatkowych partii oraz ich położenie w panoramie, a także charakter głosu. W przypadku harmonizera możemy określić także tonację, w jakiej śpiewamy utwór. Dwa ostatnie bloki pozwalają regulować parametry efektów DELAY i REVERB (w tym przypadku do wyboru mamy 5 algorytmów).
Poza efektami, VE-20 został wyposażony także w funkcję PHRASE LOOP, znaną chociażby z multiefektów gitarowych. Jest to nic innego jak tzw. looper – rejestrator pozwalający nagrać frazy wokalne i odtwarzać je w pętli (maks. 38 sekund). Frazy można nakładać na siebie, a dzięki temu że nagrywając je można korzystać z różnych presetów i efektów, możliwe jest uzyskanie naprawdę ciekawych efektów.
Fabryczne presety dają bardzo dobry wgląd z możliwości VE-20 a przede wszystkim są przygotowane tak, że bez problemu można od razu sięgnąć po nie na scenie. Zarówno programy z grup STANDARD i SFX jak i te wykorzystujące efekty DOUBLE i HARMONY prezentują się interesująco. Co więcej, możliwość dostosowania ich do potrzeb użytkownika (lub zbudowanie nowych programów, dla których fabryczne będą punktem wyjścia) i zapisanie w pamięci urządzenia sprawia, że osoba śpiewająca na scenie może przygotować np. osobny preset dla każdego utworu swego występu. Programy jakie można „ukręcić” w oparciu o efekty zaimplementowane w VE-20 pozwalają uzyskać ciekawe efekty, niezależnie od tego czy chcemy uprzestrzennić głos, wzbogacić go o dodatkowe partie harmoniczne, czy w mniejszym lub większym stopniu „zniekształcić”.
Obsługa urządzenia – zarówno w odniesieniu do zmiany presetów, poruszania się po menu czy funkcji PHRASE LOOP – jest prosta i łatwa do opanowania. Nawet jeśli na pierwszy rzut oka wydaje się że czegoś brakuje, okazuje się, że producent to przewidział i zadbał o jak największą funkcjonalność efektu na scenie. Przykładem może być tu chociażby tak podstawowa funkcja jak przełączanie presetów. Standardowo, po włączeniu urządzenia, programy można zmieniać wyłącznie pokrętłem pod wyświetlaczem. W przypadku występu na scenie nie jest to zbyt poręczne – o wiele wygodniej byłoby dokonywać tego stopą. Okazuje się, że wystarczy tylko kilka ruchów i już można zmieniać je przy pomocy przełączników nożnych. Podobnie jest z aktywacją/dezaktywacją poszczególnych bloków efektowych wchodzących w skład presetu. Wydawać by się mogło – jeden przełącznik (tylko prawy, gdyż lewy powiązany jest z looperem) = jeden blok (standardowo jest to HARMONY, ale z poziomu menu możemy wybrać dowolny inny). A co jeśli chcielibyśmy włączyć/wyłączyć więcej bloków? Producent pomyślał i o tym – opcja CUSTOM pozwala wybrać bloki, które będą jednocześnie obsługiwane przy tym ustawieniu. Mimo że VE-20 nie jest wyposażony w wiele elementów kontroli, te które mamy do dyspozycji pozwalają na wygodną pracę z urządzeniem. Nowym procesorem wokalowym marki BOSS z ciekawie dobraną kolekcją efektów, doublerem, haromonizerem oraz funkcją PHRASE LOOP zainteresować się mogą nie tylko wokaliści, ale również beatbokserzy.
Tekst: Grzegorz Bartczak
Cena: 869 PLN
Dystrybutor: Roland Polska, www.rolandpolska.pl
Test ukazał się w numerze 4/2010 miesięcznika Muzyk.