Brazylijską firmę Meteoro produkującą wzmacniacze założyli w 1984 roku, trzej bracia muzycy – Jose Luiz, Paulo Roberto i Ocimar Ferreira. Prowadzeni obsesją na punkcie jakości dźwięku postanowili stworzyć wzmacniacze, możliwie najlepiej spełniające oczekiwanie artystów. Jednym z założeń było stworzenie takich wzmacniaczy, do których nie trzeba będzie przekonywać muzyków, lecz muzycy sami wybiorą sobie wzmacniacze Meteoro jako te, na których im (muzykom) najlepiej się gra. W chwili obecnej istnieje dwanaście serii wzmacniaczy na których grają najlepsi brazylijscy gitarzyści. Części elektroniczne do wzmacniaczy Meteoro testowane są w dwóch wiodących brazylijskich instytutach badawczych: National Institute of Spacial Research i Institute of Technological Research. Nazwa Meteoro stała się symbolem dobrej jakości w Brazylii. Czas zatem na to by przedstawić te wzmacniacze polskim muzykom.
CLASSIC DELUXE V8
OPIS
Classic Deluxe V8 jest lampowym, jednokanałowym wzmacniaczem typu combo. Przedwzmacniacz zbudowano w oparciu o trzy lampy 12AX7, a końcowy stopień mocy – dwie lampy 6L6. Obudowa wzmacniacza została wykonana ze sklejki, a całość oklejono na zewnątrz brązową skórą. Wszystkie narożniki zabezpieczono metalowymi, pozłacanymi okuciami. U góry znajduje się uchwyt służący do przenoszenia wzmacniacza. W przedniej ściance obudowy umieszczono dwunastocalowy głośnik szerokopasmowy. Producent nie podaje modelu głośnika, ponieważ głośnik zaprojektowano specjalnie dla wzmacniaczy Meteoro. Membranę głośnika zabezpieczono siatką dekoracyjną. W górnej ściance obudowy umieszczono panel na którym znajdują się wszystkie potencjometry i przełączniki służące do obsługi wzmacniacza. Sygnał z gitary wprowadzamy do wzmacniacza poprzez dedykowane gniazdo wejściowe typu jack 1/4”, znajdujące się w lewej części panelu. Stopień przesterowania sygnału regulujemy za pomocą potencjometru obrotowego VOLUME. Testowany wzmacniacz umożliwia skokową zmianę ustawień poziomu nasycenia sygnału w alikwoty oraz przesterowania. Uaktywnienie tej opcji umożliwia przełącznik FAT, znajdujący się tuż przy potencjometrze VOLUME. Classic Deluxe V8 wyposażono w trójpasmowy korektor barwy. Za pomocą trzech dedykowanych potencjometrów obrotowych możemy regulować odpowiednio zawartość tonów niskich, środkowych i wysokich. Oprócz korektora barwy V8 wyposażono w pogłos sprężynowy. Poziom sygnału opuszczającego pogłos regulujemy za pomocą odpowiedniego potencjometru obrotowego umieszczonego obok potencjometrów korektora barwy. Ogólny poziom głośności wzmacniacza regulujemy pokrętłem MASTER. Oprócz wyżej wymienionych potencjometrów na panelu znajduje się wyłącznik prądowy oraz dioda sygnalizująca o stanie pracy urządzenia.
WRAŻENIA
Estetyka wykonania V8 jest utrzymana na bardzo wysokim poziomie. Wzmacniacz prezentuje się znakomicie. Zatem po tak wyglądającym wzmacniaczu gitarzysta spodziewa się wyjątkowego brzmienia. I takowe usłyszy gdy podłączy swoją gitarę do V8. Zacznę od czystych barw. Możliwość płynnej regulacji poziomu czułości przedwzmacniacza na czystym kanale jest opcją dostępną we wzmacniaczach wysokiej klasy. Ta opcja jest i w V8. Zatem uzyskiwanie brzmień zarówno „krystalicznie” czystych jak i „nieco przybrudzonych” jest kwestią odpowiedniego ustawienia potencjometru VOLUME. Brzmienie V8 odpowiadające pojęciu „brzmienie na kanale czystym” jest ciepłe, vintage’owe. Nie jest to przezroczyste brzmienie właściwe dla czystych kanałów wzmacniaczy typu HIGH GAIN, lecz stare, dobre, lampowe, ciepłe brzmienie. Korektor barwy działa dobrze, chociaż zakres regulacji nie jest zbyt duży. Po wciśnięciu przełącznika FAT mamy odpowiednik „dopalacza BOOST”. Brzmienie uzyskane przy takim ustawieniu można by określić jako ciepły lampowy crunch, któremu jednak bliżej do distortion niż do overdrive. Brzmienie jest przezroczyste, potężne i jednocześnie śpiewne. Różnica w przesterowaniu sygnału pomiędzy aktywnym i pasywnym trybem FAT jednak nie jest na tyle drastyczna by można jednym przełącznikiem skokowo przejść z brzmienia typu clean na brzmienie typu distortion.
FALCON 50G + FALCON 212
OPIS
Falcon 50G jest jednokanałowym, lampowym wzmacniaczem typu head. Wzmacniacz powstał przy współpracy ze znanym brazylijskim gitarzystą Faiska. Obudowa wzmacniacza, oklejona na zewnątrz czarną skórą, została wykonana ze sklejki. Wszystkie narożniki zabezpieczono metalowymi, czarnymi okuciami. W górnej ściance znajduje się uchwyt służący do przenoszenia wzmacniacza. W przedniej ściance obudowy umieszczono panel niemalże identyczny jak ten w V8. Przedwzmacniacz Falcon 50G jest zbudowany w oparciu o trzy lampy 12AX7, natomiast końcowy stopień mocy wykorzystuje dwie lampy 6L6. Można powiedzieć, że Falcon 50G jest bardziej rozbudowaną wersją V8. Oprócz różnicy w mocy (Falcon 50G jest wzmacniaczem o mocy 50 W, a V8 – 25 W), Falcon 50G (tak jak i większość lampowych wzmacniaczy) wyposażono w podwójny (POWER i STANDBY) wyłącznik prądowy. Uaktywnienie trybu FAT w Falcon 50G jest identyczne jak w V8 tyle, że Falcon 50 G wyposażono w dodatkową, granatową diodę sygnalizująca aktywny tryb FAT.
W komplecie z Falcon 50G znajduje się ponadto przełącznik nożny, za pomocą którego możemy włączać tryb FAT. Na tylnym panelu obudowy znajdziemy dwa gniazda typu jack 1/4” służące do podłączenia zestawów głośnikowych (do testów wraz ze wzmacniaczem dostarczono zestaw głośnikowy Falcon 212 CXA zbudowany na dwóch dwunastocalowych głośnikach). Obok tych gniazd znajduje się przełącznik impedancji 4/8 Ohm. Falcon 50G wyposażono też w złącza pętli efektów. Sygnał z przedwzmacniacza możemy wysłać do zewnętrznego procesora efektów poprzez dedykowane gniazdo typu jack 1/4”. Powrót sygnału do procesora jest możliwy poprzez gniazdo jack 1/4” (RETURN). Poziom sygnału powracającego z efektu zewnętrznego regulowany jest za pomocą schowanego w obudowie potencjometru obrotowego LOOP LEVEL. Dodatkowo Falcon 50G umożliwia wysyłanie sygnału o poziomie liniowym do kolejnego wzmacniacza poprzez gniazdo wyjściowe LINE OUT typu jack 1/4”.
WRAŻENIA
Tak jak w przypadku V8, Falcon 50G został zaprojektowany i wykonany jako wzmacniacz wysokiej klasy, co odzwierciedla estetyka wykonania każdego szczegółu w konstrukcji wzmacniacza. Możliwości brzmieniowe Falcon 50G w zasadzie są podobne do możliwości V8. Różnica w ich brzmieniu wynika raczej z różnicy mocy i zestawów głośnikowych. Bardzo ciepłe i śpiewne „czyste” brzmienie, potężny crunch, przypominający swoją charakterystyką bardziej brzmienie distortion oraz fuzz niż overdrive.
PODSUMOWANIE
Testowane urządzenia to wzmacniacze bardzo wysokiej klasy. Może nie są one tak uniwersalne jak większość współcześnie produkowanych urządzeń, ale nadrabiają jakością brzmienia. Jest we wzmacniaczach Meteoro coś z każdego typu wzmacniacza, a mimo to ich brzmienie wyróżnia się na tle klasycznych wzorców brzmieniowych. Z całą pewnością posiadanie takiego wzmacniacza wzbogaci brzmienie każdego gitarzysty.
Tekst: Kanstantsin „Kostek” Andreyeu
DANE TECHNICZNE
Classic Deluxe V8
Moc wyjściowa RMS: 25 W
Ilość kanałów: 1
Lampy: 3 × 12AX7, 2 × 6L6
Głośniki: 1 × dwunastocalowy głośnik szerokopasmowy
Efekty: sprężynowy pogłos
Złącza: INPUT
Wymiary: 406 × 457 × 254 mm
Ciężar: 18.6 kg
Falcon 50G
Moc wyjściowa RMS: 50 W
Ilość kanałów: 1
Lampy: 3 × 12AX7, 2 × 6L6
Efekty: sprężynowy pogłos
Złącza INPUT, LINE OUT, EFFECTS (SEND, RETURN), FOOTSWITCH, SPEAKERS × 2
Wymiary: 585 × 260 × 240 mm
Ciężar: 18.1 kg
Falcon 212
Głośniki: 2 × 12”
Ceny:
Classic Deluxe V8 – 2782 PLN
Falcon 50G – 2852 PLN
Falcon 212 – 1164 PLN
Do testu dostarczył:
Silesia Music Center
ul. Partyzantów 6
32-650 Kęty
tel. (033) 8451780
Internet: www.silesiamusiccenter.com, www.amplificadoresmeteoro.com.br
Test ukazał się w numerze 9/2009 miesięcznika Muzyk.