Procesory efektów przeznaczone dla śpiewających gitarzystów albo dla wokalistów grających na gitarze to nie nowość. Większość takowych urządzeń wyróżnia się olbrzymimi możliwościami kreowania barw oraz zastosowań. Niektóre z nich są łatwe w obsłudze „na bieżąco”, inne są łatwe w obsłudze podczas koncertu, ale dopiero po starannym przygotowaniu wykonawcy przed występem. Testowane urządzenie oferuje najczęściej używane efekty oraz możliwie prosty sposób ich obsługi. Zobaczmy zatem jak się sprawuje VE-2.
OPIS
VE-2 Vocal Harmonist jest urządzeniem, które „zapakowano” w obudowę nawiązującą do typowych dla niektórych niewielkich procesorów podłogowych. Wszystkie gniazda i część przełączników umieszczono na tylnej ściance obudowy. Wszystko natomiast, co służy do edycji parametrów pracy urządzenia znajdziemy w górnej ściance. Sygnał z mikrofonu wprowadzamy poprzez dedykowane gniazdo typu XLR. Na złącza tego wejścia możemy podać zasilanie Phantom umożliwiające korzystanie z mikrofonów pojemnościowych. Potencjometr obrotowy MIC SENSE umożliwia dostosowanie czułości gniazda wejściowego do poziomu sygnału wyjściowego mikrofonu. Obok gniazda mikrofonowego umieszczono dwa gniazda typu jack 1/4”. Jedno z nich służy do wprowadzania sygnału z gitary, a drugie (THRU) pozwala przesłać go dalej do urządzenia zewnętrznego. Sygnał gitarowy jest wykorzystywany w VE-2 do automatycznej analizy przebiegu harmonii utworu, co pozwala urządzeniu automatycznie „określić” tonację a następnie „stworzyć” dodatkowe głosy w tej tonacji.
Na tylnym panelu urządzenia znajdziemy też gniazdo wyjściowe XLR poprzez które VE-2 wysyła sygnał łączący w sobie oryginalne brzmienie wokalu oraz efekty stworzone w procesorze. Obok tego gniazda umieszczono przełącznik masy GRND/LIFT. Stereofoniczny sygnał do urządzeń zewnętrznych jest wysyłany przez gniazdo słuchawkowe [jack 1/8” stereo], pełniące jednocześnie rolę wyjścia liniowego. VE-2 umożliwia również komunikację z komputerem. W tym celu urządzenie wyposażono w port USB. Dodatkowo na tylnej ściance znajdziemy gniazdo służące do podłączenia zasilacza zewnętrznego (nie znajdującego się w komplecie) oraz włącznik zasilania. Urządzenie pozwala również na podłączenie zewnętrznego przełącznika nożnego, a umożliwia to gniazdo VARIATION/MEMORY [jack 1/4”]. VE-2 jest zasilany czterema bateriami AA. Opcjonalnie możemy zaopatrzyć się w odpowiedni zasilacz.
FUNKCJE
Do aktywacji oraz edycji podstawowych parametrów pracy urządzenia służą cztery przełączniki oraz cztery potencjometry obrotowe – wszystkie umieszczone na głównym panelu. Jednym z pokręteł regulujemy rodzaj i natężenie efektów przestrzennych REVERB i DELAY lub ich połączenia. Kolejny potencjometr służy do ustalenia proporcji pomiędzy sygnałem oryginalnym a głosami harmonicznymi stworzonymi przez urządzenie. Następne pokrętło, które właściwie jest raczej obrotowym przełącznikiem, umożliwia wybór jednego z dwunastu typów harmonizowania wokalu głównego. Do dyspozycji mamy następujące ustawienia: UNISON, HIGH, HIGHER, OCT UP, HIGH & HIGHER, LOW & HIGH, OCT UP & DOWN, LOWER & HIGHER, LOW & LOWER, OCT DOWN, LOWER i LOW. Ostatni przełącznik obrotowy (KEY) umożliwia wybór tonacji w której będzie harmonizowany wokal (na przykład wtedy, gdy sygnał z gitary nie będzie wprowadzany do urządzenia).
VE-2 umożliwia zapisanie i przywoływanie trzech różnych ustawień. Cztery wspomniane wyżej przełączniki umożliwiają dodatkową edycję parametrów urządzenia. ENHANCE uaktywnia – w zależności od wyboru użytkownika – albo tylko procesor psychoakustyczny zwiększający czytelność wokalu albo jednocześnie enhancer i dodatkowy korektor intonacji (ENHANCE + PITCH). Przycisk VARIATION umożliwia natychmiastową zmianę na inny typ harmonizowania wokalu. Przełącznik MEMORY służy do zapisywania i przywoływania zapamiętanych ustawień. Ostatni przycisk – AUTO HARMONIST (nie bez przyczyny oznaczony wizerunkiem gitary) umożliwia nie tylko aktywację tej funkcji, ale także wybór sposobu harmonizowania wokalu. Do dyspozycji mamy dwa różne ustawienia sygnalizowane dedykowaną diodą LED – FULL i HYBRID. W pierwszym przypadku informacje o harmonii pobierane są z sygnału pochodzącego z gitary podłączonej do gniazda GUITAR IN. Innymi słowy – głosy harmoniczne dodawane są zgodnie z akordami granymi na instrumencie. W trybie hybrydowym harmonia zależy zarówno od tonacji ustawionej przełącznikiem KEY jak i progresji akordów czyli sygnału wprowadzanego z gitary. Ostatnim elementem na panelu jest duży przełącznik służący do aktywacji urządzenia czy wyłączenia bloku HARMONY (przy aktywnych jednocześnie ECHO i ENHANCE).
Dzięki wspomnianemu już portowi USB możliwe jest nagrywanie na dysk twardy komputera sygnału z mikrofonu podłączonego do VE-2, wzbogaconego o harmonię, wykorzystując odpowiedni program. Co więcej, w trybie LOOP BACK możemy rejestrować przetworzony sygnał z mikrofonu zmiksowany z sygnałem odtwarzanym z komputera. Trzeci tryb – INPUT – pozwala z kolei na dodawanie głosów harmonicznych do sygnału wprowadzanego przez USB.
WRAŻENIA
Podstawową zaletą testowanego urządzenia jest przejrzystość funkcji i wyjątkowa prostota obsługi. VE-2 oferuje rozwiązania bardzo przydatne podczas występów „na żywo”, przy czym improwizowanie z tym urządzeniem jest wyjątkowo łatwe. Co do jakości brzmienia efektów, śmiało można stwierdzić, że zostały one wyjątkowo trafnie dobrane do większości sytuacji i stylistyk muzycznych.
PODSUMOWANIE
Testowane urządzenie to dość uniwersalny procesor, który można z powodzeniem stosować na „profesjonalnej” scenie oraz w domowym studiu nagrań. Cena urządzenia jest rzeczywiście przystępna, jak na ilość oferowanych możliwości i wyjątkowe walory brzmieniowe. VE-2 jest procesorem godnym polecenia.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Typy efektów: HARMONY, ECHO, ENHANCE
Ilość typów harmonizacji : 12
Komórki pamięci: 3
Wejścia/wyjścia: MIC IN [XLR], GUITAR (IN, THRU), XLR OUT [XLR], LINE OUT/słuchawkowe [jack 1/8”], VARIATION/MEMORY, USB
Wymiary: 156 × 116 × 64 mm
Ciężar: 600 g
Zasilanie: 4 baterie AA lub zewnętrzny zasilacz (opcja)
Cena detaliczna: 850 PLN
Do testu dostarczył:
Roland Polska
ul. Kąty Grodziskie 16B
03-289 Warszawa
tel. (22) 6789512
Internet: www.rolandpolska.pl
Test ukazał się w numerze 1/2015 miesięcznika Muzyk.