Po sukcesie wzmacniacza BG250 wprowadzonego na rynek w roku 2012 oraz jego późniejszych wersji, duńska firma TC Electronic postanowiła rozwinąć koncepcję tej linii projektując nowe, bardziej rozwinięte i mocniejsze urządzenia do wzmacniania instrumentów basowych. W ten sposób powstały dwa nowe podobne do siebie modele BH550 i BH800, różniące się tylko mocą. Drugi z nich trafił do naszej redakcji.
OPIS WZMACNIACZA
Przysłany do testu egzemplarz – BH800 – jest wzmacniaczem typu head o mocy 800 W. Podobnie, jak comba BG250 czy „głowa” BH250, nowy head wykorzystuje technologię TonePrint czyli umożliwia korzystanie z wymienialnych przez użytkownika efektów efektów brzmieniowych. Podwójny tor pozwala na używanie różnych efektów stworzonych przy współpracy ze znanymi basistami, takimi jak Richard Bona, Roscoe Beck, Nathan East, Mark King i wielu innych. Są to przeróżne chorusy, flangery, octavery, reverby, przestery, delaye itp. Wszystkie te opcje brzmień dostępne są za darmo na stronie internetowej firmy TC Electronic i można je z łatwością ściągnąć na większość nowoczesnych smartfonów, a następnie wgrać do wzmacniacza. Możliwy jest również transfer przez USB. Tak jak w combach BG250 drugiej generacji, w BH800 mamy do dyspozycji dwie komórki na presety TonePrint, co jest oczywiście sporym udogodnieniem dla użytkownika.
Przejrzysty panel frontowy daje dostęp do wszystkich elementów kontroli. Znajdziemy tam również gniazdo wejściowego typu jack 1/4”. Na płycie przedniej umieszczono także pokrętło GAIN regulujące poziom sygnału wejściowego do przedwzmacniacza (z diodą PEAK sygnalizującą przesterowanie preampu). Dalsze kontrolery to czterozakresowa inteligentna kontrola barwy dźwięku, której poszczególne pokrętła ingerują w kilka różnych zakresów częstotliwości, automatycznie optymalizując brzmienie.
Do dyspozycji mamy cztery potencjometry: BASS (reguluje poziom tonów niskich od -24 dB do 0 dB w paśmie 50 Hz oraz od 0 do +24 dB w paśmie 80 Hz), LO MID (regulacja poziomu niższych tonów średnich od -24 dB do 0 dB w paśmie 200 Hz oraz od 0 do +15 dB w paśmie 160 Hz), HI MID (reguluje poziom wyższych tonów średnich od -24 dB do 0 dB w paśmie 630 Hz oraz od 0 do +24 dB w paśmie 800 Hz) oraz TREBLE (regulacja brzmienie tonów wysokich w zakresie -24 dB do 0 dB w paśmie 1.8 kHz oraz od 0 dB do +15 dB w 4 kHz). Pokrętła te są neutralne w pozycji „0” („godz. 12”). Nad potencjometrami umieszczono diody LED wskazujące pracę tunera, aktywnego zawsze po włączeniu wzmacniacza. Czerwone diody wskazują poszczególne struny, a zielone ułatwiają ich strojenie. Dana struna jest dobrze nastrojona, kiedy świecą obie zielone lampki. Za sekcją korektora ulokowano manipulatory związane ze wspomnianymi już presetami TonePrint. Do dyspozycji mamy dwa pokrętła regulujące poziom efektów wgranych do komórek 1 i 2 (fabrycznie jest to chorus oraz lekki przester) oraz dwupozycyjny przełącznik umożliwiający wybór danego efektu (używać możemy w danej chwili tylko jednego z nich). Odpowiednie diody dodatkowo informują nas o tym, który efekt jest aktualnie wybrany. Na panelu przednim znajdziemy ponadto przełącznik MUTE odcinający sygnał na wszystkich wyjściach z wyjątkiem tunera, co umożliwia ciche strojenie instrumentu. Wyciszenie wzmacniacza sygnalizuje dedykowana dioda LED. Całości dopełnia pokrętło MASTER kontrolujące ogólną głośność wzmacniacza. Dotyczy zarówno wyjścia sygnału na głośniki, jak i na słuchawki.
Na tylnym panelu wzmacniacza BH800 znajdziemy m.in. symetryczne wyjście typu XLR (BALANCED OUT) służące np. do połączenia urządzenia do zewnętrznej konsolety mikserskiej. Z gniazdem tym połączony jest przełącznik PRE/POST zmieniający punkt pobrania sygnału wyprowadzanego przez wyjście liniowe (przed lub po korekcji). Na tylnej ściance umieszczono również wyjście słuchawkowe [jack 1/8”] (wyciszające jednocześnie podłączony zestaw głośnikowy) oraz stereofoniczne wejście AUX [jack 1/8”] umożliwiające ćwiczenie przy współpracy z urządzeniami zewnętrznymi takimi jak odtwarzacze muzyki, komputery czy elektroniczny metronom. Do dyspozycji mamy też wejście dla opcjonalnego kontrolera nożnego (np. takiego jak Switch-3), port USB [mini-B] służący do komunikacji z komputerem (przesyłanie presetów TonePrint lub aktualizacja firmware’u) oraz gniazdo SPEAKER OUT typu Speakon przeznaczone do podłączenia zestawu głośnikowego (minimalna impedancja wynosi 4 Ohm). Z tyłu umieszczono ponadto włącznik, gniazdo sieciowe i przycisk funkcyjny UTIL.
BH800 jest wyposażony w zabezpieczenia termiczne przeciw przegrzaniu oraz przeciwko zwarciu na wyjściu głośnikowym. Wzmacniacz zamknięto w metalowej obudowie, której wymiary są następujące: 55 mm (wysokość), 279 mm (szerokość) i 241 mm (głębokość). Ciężar testowanej „głowy” wynosi 3 kg.
WRAŻENIA Z TESTU
Wzmacniacz TC Electronic BH800 testowałem w warunkach studia używając jednego zestawu głośników oraz kilku różnych instrumentów. Były to, jak zwykle, 4- i 5-pięciostrunowe gitary basowe progowe i bezprogowe oraz kontrabas akustyczny z przetwornikami Wilson, David Gage i Fishman Full Circle.
Wszystkie instrumenty brzmiały bardzo dobrze, aczkolwiek trzeba było spędzić trochę czasu, żeby znaleźć optymalne ustawienia. Jest to oczywista sprawa, ponieważ każdy z użytych instrumentów oraz przetworników kontrabasowych ma zupełnie inną charakterystykę i parametry techniczne. Korekcja barwy jest prosta i skuteczna. Na szczęście niewiele trzeba kręcić pokrętłami korektorów, żeby znaleźć odpowiednie brzmienie. Świadczy to w tym przypadku na korzyść tak zwanej przez producentów „inteligentnej korekcji”, do której podchodzę zwykle z pewną dozą nieufności.
Z efektów testowałem jedynie zainstalowany przez firmę chorus (TC Classic Chorus), który brzmi przyjemnie i ciepło, zwłaszcza przy odpowiednich proporcjach z sygnałem czystym oraz przester TubeDrive. Na stronie internetowej znajdziemy jednak dość szeroki wybór dedykowanych presetów TonePrint, które powinny sprawdzić się w różnych sytuacjach.
Wygodną opcję stanowi wbudowany tuner, który uwzględnia basy pięciostrunowe z dolną struną B (po naszemu H) oraz sześciostrunowe z górną struną C. Tę ostatnią stroimy, przy zapalonych dwóch kontrolkach jednocześnie – G i D. Niestety tuner nie posiada możliwości jego kalibracji, co wyklucza jego zastosowanie przy współpracy z orkiestrami symfonicznymi, big bandami itp., gdzie już od dawna obowiązuje wyższy strój: A = 442 Hz.
OGÓLNE KONKLUZJE
Głowa basowa TC Electronic BH800 jest kolejnym bardzo udanym urządzeniem tej firmy, przeznaczonym dla profesjonalnych basistów. Wzmacniacz zaprojektowano i wykonano bardzo rzetelnie i profesjonalnie z zachowaniem wysokich walorów estetycznych. Największym jego atutem jest dobre, czytelne i dynamiczne brzmienie.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Moc: 800 W Peak
Korektor: 4-pasmowy
Inne funkcje: MUTE, tuner, TonePrint (2 komórki, do wyboru różne efekty dostępne w Internecie)
Wejścia/wyjścia: INPUT, AUX IN [jack 1/8”], BALANCED OUT [XLR], słuchawkowe [jack 1/8”], PEDAL, USB [mini-B], SPEAKER OUT [Speakon]
Wymiary: 241 × 279 × 55 mm
Ciężar: 3 kg
Sugerowana cena: 2590 PLN
Do testu dostarczył:
Audiostacja
ul. Główna 20A
03-113 Warszawa
tel. (22) 6161398
Internet: www.audiostacja.pl, www.tcelectronic.com
Test ukazał się w numerze 1/2015 miesięcznika Muzyk.