Brytyjska firma Ashdown, choć istnieje zaledwie 10 lat, jest już dobrze znana wśród basistów i gitarzystów. Producent ten niedawno wprowadził na rynek nową serię wzmacniaczy basowych – Classic, wraz z dedykowanymi zestawami głośnikowymi serii Neo. Jest to sztandarowa linia urządzeń nagłaśniających bas tej firmy, całkowicie wytwarzana w Anglii. Wzmacniacze tej serii istnieją zarówno w wersji head jak i combo. Drugim co do wielkości i mocy wzmacniaczem serii Classic jest głowa Klystron 500, którą przysłano nam do testu wraz z zestawem głośnikowym Neo 414h. Ta konfiguracja tworzy profesjonalny set o dużej mocy i sporych możliwościach brzmieniowych. Moc wzmacniacza wynosi 575 W RMS, a zestawu głośnikowego aż 800 W.
OPIS
Head Klystron 500 – mniejszy brat modelu Klystron 1000 – jest wzmacniaczem stylizowanym na stare urządzenia z lat 60.. Głowa ma spore gabaryty: 310 mm (wysokość), 470 mm (szerokość), 240 mm (głębokość) i waży 16 kg. Wzmacniacz jest zbudowany w technologii hybrydowej. Przedwzmacniacz jest podwójny: tranzystorowy i lampowy, końcówka mocy tranzystorowa. Płyta czołowa testowanego wzmacniacza do złudzenia przypomina modele z serii ABM, jednak znajdziemy na niej także jeden nowy element.
Do dyspozycji mamy jedno gniazdo wejściowe jack 1/4” wraz z przyciskiem Active/Passive dopasowującym siłę sygnału wejściowego z instrumentów o elektronice pasywnej lub aktywnej, pokrętłem regulującym siłę sygnału wejściowego z instrumentu oraz przyciskiem Flat/Shape podbijającym atak i górne częstotliwości (w pozycji wyciśniętej). W tej sekcji umieszczono także charakterystyczny dla wzmacniaczy Ashdown miernik VU. Dalej znajdziemy pokrętło Valve Drive służące do regulacji stopnia nasycenia brzmienia lampowego od czystego (pozycja Clean) aż po przester (pozycja Grind). Układ lampowy aktywujemy dedykowanym przełącznikiem. Sekcja korektora to znany już układ składający się z trzech pokręteł (Bass, Middle, Treble) pozwalających na klasyczną regulację tonów niskich, średnich i wysokich oraz czterech dodatkowych suwaków (180 Hz, 340 Hz, 1.3 kHz i 2.6 kHz) rozszerzających możliwości korekcji. Blok korektora możemy włączać/wyłączać niezależnie od toru sygnału. Nową funkcją, dostępną we wzmacniaczach Klystron jest kompresor. Układ ten ogranicza się jednak tylko do jednego potencjometru obrotowego (tak jak inne bloki, także ten aktywujemy specjalnym przyciskiem). Do dyspozycji mamy ponadto pokrętło Sub-Harmonics wraz z dedykowanym przełącznikiem. Sekcja ta generuje tony niższe od podstawowych o oktawę, potęgując i zdwajając brzmienie basu. Dwa ostatnie elementy kontroli to pokrętło regulujące głośność wyjściową oraz przycisk aktywujący funkcję Mute. Ponadto na panelu przednim umieszczono trzy gniazda wyjściowe – DI OUT typu XLR z przełącznikiem Pre/Post EQ, TUNER OUT oraz wyjście liniowe.
Reszta wejść i wyjść znajduje się na panelu tylnym. Znajdziemy tu m.in. wejście dla kontrolera nożnego (FOOTSWITCH), wejście liniowe, złącza pętli efektów FX (SEND, RETURN) oraz dwa uniwersalne wyjścia głośnikowe [Speakon/jack]. Minimalna impedancja głośników nie może być niższa niż 4 Ohm. W tylnej ściance wzmacniacze umieszczono także dwa wiatraki chłodzące końcówkę mocy.
Wzmacniacz został zamknięty w metalowej obudowie w kolorze jasnoniebieskim, ściętej z przodu jest dodatkowo chroniony przez drewnianą skrzynkę wykończoną materiałem z czarnej dermy. W dolnej części frontowej obudowy znajduje się srebrny metalowy grill. Na środku widnieje spora tabliczka z logo firmy. Do przenoszenia wzmacniacza służy uchwyt w formie skórzanego paska, zamontowany na górnej płycie obudowy.
W komplecie ze wzmacniaczem otrzymujemy kontroler nożny wyposażony w cztery przyciski.
Neo 414h
Zestaw głośnikowy Ashdown Neo 414h jest jednym z kilku modeli przeznaczonych do współpracy z wzmacniaczami Classic, choć oczywiście może być również wykorzystana w zestawach z innymi wzmacniaczami basowymi o dużej mocy. „Paczka” ta została wyposażona w cztery nowoczesne głośniki neodymowe o średnicy 10 cali oraz jeden głośnik wysokotonowy typu horn. Neodymowe głośniki niskotonowe charakteryzują się dużą dynamiką i skutecznością przy stosunkowo niewielkim ciężarze. Zdaniem producenta nowoczesna technologia zapewnia też ich lepsze chłodzenie, a więc zwiększa ich odporność na pracę w ekstremalnych warunkach termicznych (przeciążenie, wysoka temperatura zewnętrzna itp.). Moc zestawu głośnikowego wynosi 800 W RMS, a impedancja – 4 Ohm. Dostępna jest także odmiana o impedancji 8 Ohm – model Neo410h
Zestaw głośnikowy Neo414h jest wykonany estetycznie z zachowaniem klasycznej stylistyki. Głośniki osłonięte są materiałem, natomiast znajdujący się w dolnej części otwór bass-reflex zabezpieczono imitacją metalowego grilla. To ostanie rozwiązanie zastosowano również we wzmacniaczu.
Wymiary „paczki” są następujące: 73 cm (wysokość) × 61 cm (szerokość) × 42 cm (głębokość). Jego ciężar wynosi natomiast 37 kg. Do przenoszenia służą dwa uchwyty boczne. Na płytce z gniazdami umiejscowionej z tyłu znajdują się dwa uniwersalne złącza obsługujące zarówno wtyki Speakon jak i jack 1/4” oraz trzypozycyjny przełącznik pracy głośnika wysokotonowego (HIGH/OFF/LOW).
WRAŻENIA
Zestaw Ashdown testowałem w różnych warunkach akustycznych przy użyciu kilku instrumentów. Były to pięciostrunowe gitary basowe progowe i bez progowe oraz kontrabas.
Gitary basowe brzmiały bardzo dobrze, kontrabas, zgodnie z moimi oczekiwaniami średnio. Duże zestawy basowe na ogół nie nadają się do nagłaśniania kontrabasu. Head Klystron, choć przejrzysty w obsłudze wymaga trochę czasu na znalezienie optymalnych brzmień. Unikatowa korekcja zapewnia precyzyjne ustawienie parametrów brzmieniowych. Obwód lampowy dodaje ciepłego brzmienia, które można w zależności od upodobania przesterować. Najbardziej odpowiadały mi ustawienia korektorów blisko punktów neutralnych, co dawało bardzo naturalny sound z lekkim nasyceniem alikwotów z obwodu lampowego. Dobrze też sprawuje się efekt zdwajania dźwięku Klystron 500 daje bardzo dużo możliwości korekcji barwy dźwięku, co czyni z niego urządzenie uniwersalne. Ustawienia parametrów można łatwo zmieniać stosując poczwórny przełącznik nożny, uaktywniający układ lampowy (Valve), korekcję barwy dźwięku (EQ), kompresor (Compression) i oktawer (Sub Octave). Stosując footswitch należy pozostawiać poszczególne ręczne przełączniki w pozycji wyłączonej (OFF).
Jedyny mankament, który mi przeszkadzał podczas testu to dosyć wysoki poziom przydźwięku sieciowego, który jest szczególnie dokuczliwy przy niewielkiej mocy. Podczas głośniejszego użytkowania zestawu przydźwięk ten na szczęście jest mniej odczuwalny.
PODSUMOWANIE
Zestaw basowy Ashown Classic jest bardzo profesjonalnym sprzętem o dużej mocy i dynamice. Walory brzmieniowe i estetyczne są wysokie. Ze względu na uniwersalność można go z powodzeniem stosować w różnych gatunkach muzycznych.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Klystron 500
Moc: 575 W
Technologia: hybrydowa (lampowy i tranzystorowy preamp; tranzystorowa końcówka)
Liczba kanałów: 1
Korektor: 7-pasmowy (3-pasmowy klasyczny + dodatkowe 4 potencjometry)
Inne funkcje: Passive/Active, Flat/Shape, Valve Drive, Compression, Sub-Harmonics, Mute
Złącza: INPUT, DI OUT [XLR], LINE (IN, OUT), TUNER OUT, FX (SEND, RETURN), FOOTSWITCH, SPEAKER OUT × 2
Wymiary: 470 × 310 × 240 mm
Ciężar: 16 kg
Neo 414h
Głośniki: 4 × 10” + wysokotonowy horn
Regulacja głośnika wysokotonowego: HIGH/OFF/LOW
Złącza: INPUT × 2
Wymiary: 610 × 730 × 420 mm
Ciężar: 37 kg
Ceny: 4750 PLN (Klystron 500), 4550 PLN (Neo 414H)
Do testu dostarczył:
SoundTrade
Wypędy 9
05-090 Raszyn
tel. (022) 6320285
Internet: www.soundtrade.pl, www.ashdownmusic.com
Test ukazał się w numerze 1/2008 miesięcznika Muzyk.