Obchodząca niedawno swoją sześćdziesiąta rocznica firma AKG przedstawiła (również nie tak dawno) dwa nowe mikrofony wokalne. Większość wyrobów AKG jest powszechnie znana. Zobaczy zatem czy dostarczone do testów mikrofony mają predyspozycje do uzyskania podobnej popularności. Dodatkowym czynnikiem budzącym zainteresowanie jest napis… „Made in Poland” znajdujący się na obudowach każdego z tych mikrofonów.
C 5
Jest to pojemnościowy mikrofon wokalny o charakterystyce kardioidalnej. Umieszczono go, w litej metalowej obudowie. Zewnętrzna strona obudowy została pokryta cienką warstwą sztucznego tworzywa amortyzującego skutki delikatnych uderzeń. Głowice mikrofonu osłonięto stalowa siatka. Ze względu na to że C5 jest przeznaczony do używania na scenie siatce ochronnej nadano kształt wzmacniający jej odporność na uderzenia. Wewnątrz siatki umieszczono filtr wytłumiający niepożądane efekty powstające na skutek błędów dykcyjnych oraz zbyt ekspresyjnie wymawianych sybilantów. W przeciwległym od głowicy końcu obudowy umieszczono gniazdo wyjściowe typu XLR Złącza pokryto 24-karatowym złotem. Zasilanie głowicy mikrofonu oparto na patencie opracowanym przez inżynierów AKG. W trakcie swego istnienia firma AKG zarejestrowała ponad pięć tysięcy patentów. Trudno się dziwić że prawie w każdym wyrobie z tym logo znajdują się unikalne rozwiązania technologiczne. C 5 charakteryzuje się dobra dynamika sygnały i wyrównanym pasmem przenoszenia daje się wyczuć delikatne wzmocnienie pasma górnego środka – około 2.5 kHz. Ważnym atutem C 5 jest jego duża tolerancja na drobne zmiany odległości od źródła dźwięku, jakie mają miejsce praktycznie podczas każdego występu u dość dużej grupy wykonawców. Dzięki temu głos ludzki nagłaśniany za pomocą C5 „trafia” do miksu z w miarę wyrównana dynamiką. W zestawie jest również nakładka do zamontowania na membranie PB 1000. Jej zastosowanie powoduje wzmocnienie tonów wysokich w odcinku pasma od 5 kHz do 9 kHz o 5 dB, co powoduje lepsza słyszalność mowy. Charakterystyka kierunkowa i częstotliwościowa mikrofonu C 5 znajduje się na rysunku 1. Mikrofon jest sprzedawany wraz z uchwytem i opakowaniem ochronnym.
D 5
Jest to dynamiczny mikrofon wokalny o charakterystyce hiperkardioidalnej. Zewnętrznie zasadniczo niczym nie różni się od C 5. D 5 z założenia jest przeznaczony do nagłaśniania tak zwanych „chórków” chociaż całkiem dobrze sprawdził się przy nagłaśnianiu głównego wokalu. D 5 wyposażono w membranę o nierównomiernej grubości – jest to kolejny patent firmy AKG nazwany Varimotion. D 5 oferuje nieco jaśniejsze brzmienie niż C 5 – dobrze „przebija się” w miksie, ale jest już mniej tolerancyjny na zmiany odległości od źródła dźwięku. Do podstawowych zalet tego mikrofonu należało by zaliczyć jego niska cenę i solidna konstrukcję. Oraz odporność na sygnały dźwiękowe pochodzące z niepożądanych dla realizatora kierunków. Inaczej mówiąc hiperkardioidalna charakterystyka D 5 jest rzeczywiście „hiper”, a nie jedynie delikatnym osłabieniem sygnałów pochodzących z niepożądanych kierunków. Charakterystyka kierunkowa i częstotliwościowa mikrofonu C 5 znajduje się na rysunku 2. mikrofon jest sprzedawany wraz z uchwytem i opakowaniem ochronnym. Oprócz wersji, która trafiła do testu, dostępny jest także model D 5S wyposażony dodatkowo w włącznik/wyłącznik.
WRAŻENIA
Zarówno C 5 i jak i D 5 można uznać za bardzo dobre produkty w swoje klasie cenowej. Każdy z tych mikrofonów cechuje dobra jakość brzmienia. Dobrze się sprawdzają one zarówno przy nagłaśnianiu głosów damskich jak i męskich. Głosy nagłaśniane D 5 są czytelne nawet miksach o dość gęstej fakturze. Oprócz tego duży poziom głośności na scenie nie sprawia dużego kłopotu przy stosowaniu D 5. Natomiast główna zaletą C 5 jest miękkie brzmienie w sytuacjach gdy wykonawca śpiewa bardzo blisko głowicy mikrofonu. Nakładka PB 1000 w mikrofonie C 5 również będzie dodatkowym atutem w sytuacja gdy nagłaśniamy mowę kogoś, kto dobrą dykcją nie grzeszy.
PODSUMOWANIE
Testowane mikrofony to ciekawa propozycja dla dużych i małych firm nagłośnieniowych oraz dla indywidualnych wykonawców. Dość niska cena mikrofonu D 5 przy jego naprawdę dobrym brzmieniu i odporności może spowodować dużą popularność D 5 na krajowych scenach.
Tekst: Jan Marek
DANE TECHNICZNE
C 5
Typ: pojemnościowy
Charakterystyka: kardioidalny
Pasmo przenoszenia: 65 Hz – 20 kHz
Impedancja: 200 Ohm
Maksymalny wejściowy poziom sygnału dźwiękowego: 145 dB SPL (1 kHz @ 3% THD)
Wymiary: 185.2 × 51 (średnica) mm
Ciężar: 0.660 kg
D 5
Typ: dynamiczny
Charakterystyka: hiperkardioidalny
Pasmo przenoszenia: 70 Hz – 20 kHz
Impedancja: 600 Ohm
Wymiary: 185.2 × 51 (średnica) mm
Ciężar: 0.340 kg
Ceny: 793 PLN (C 5), 397 PLN (D 5)
Do testu dostarczył:
ESS Audio
ul. Graniczna 17
05-092 Łomianki-Dąbrowa
tel. (022) 7514246
Internet: www.essaudio.pl, www.akg.com
Test ukazał się w numerze 1/2008 miesięcznika Muzyk.