Pojawienie się efektów Amptweaker na polskim rynku, przyjąłem z radością i nie chodzi bynajmniej o to czy osobiście jestem zwolennikiem tych efektów czy nie. Po prostu te efekty nieco bardziej wyróżniają się na tle innych pod względem konstrukcji i możliwości. A im większy wybór efektów na rynku tym… bardziej zróżnicowaną muzykę można usłyszeć w klubach i na dużych scenach.
Na początek warto wspomnieć o konstruktorze efektów Amptweaker. Jest nim James Brown – nie, nie „ten” James Brown… Jest to inżynier i konstruktor wzmacniaczy gitarowych, który przez osiemnaście lat pracował w firmie Peavey rozwijając serię 5150 dla Eddiego Van Halena, JSX dla Joe Satrianiego oraz tworząc serię Triple XXX. Następnie w Kustom Amplification stojąc na czele ekipy inżynierów stworzył ’36 Coupe oraz ’72 Coupe, a także Double Cross. Od roku 2012 współpracował z firmą Schecter, aż wreszcie zdecydował się na stworzenie własnej marki. Zaczął od efektów gitarowych. Ich oferta jest ciekawie skonstruowana, a efekty są dostępne w różnych wersjach. Przykładowo Amptweaker Tight Metal jest dostępny w wersji podstawowej JR, rozszerzonej ST oraz w pełni rozbudowanej PRO. Do testu otrzymaliśmy najmniejszy i największy model.
AMPTWEAKER TIGHT METAL JR
Testowany efekt umieszczono w dość oryginalnej obudowie. Na szczególną uwagę zasługuje jej dolna cześć, w której umieszczono szereg otworów dzięki którym testowany efekt bez trudu umieścimy w każdym rodzaju pedalboardu. Amptweaker Tight Metal JR, jak sama nazwa sugeruje, służy do przesterowania sygnału gitarowego i to dość mocnego. Efekt może być zasilany baterią 9V albo dedykowanym zasilaczem zewnętrznym przy czym zasilacz ten może dostarczać prąd o napięciu od 9 do 18 V. W przypadku niższego napięcia efekt generuje bardziej przesterowany sygnał, natomiast w przypadku wyższego, sygnał staje się klarowniejszy, głośniejszy i bardziej rozpięty dynamicznie.
W górnej części obudowy znajdziemy cztery potencjometry obrotowe oraz trzy przełączniki. Jak każdy efekt służący do przesterowania sygnału, Tight Metal JR wyposażono w pokrętło GAIN regulujące stopień przesterowania sygnału oraz potencjometr VOLUME, pozwalający na dopasowanie poziomów sygnałów przesterowanego oraz „czystego” (efekt w trybie BYPASS). Potencjometr TONE umożliwia regulację barwy przesterowanego sygnału poprzez redukcję lub wzmocnienie tonów wysokich. Przełącznik TIGHT pozwala uzyskać dwa dodatkowe brzmienia ingerując w blok przesterowania. W pozycji TIGHT uzyskujemy bardziej agresywne brzmienie z szybkim atakiem, natomiast wybierając FAT uzyskujemy brzmienie bogatsze w alikwoty i częstotliwości niskiego środka.
Testowany efekt wyposażono także w przełącznik EQ, który również umożliwia uzyskiwanie dwóch dodatkowych odmian brzmienia. Przy ustawieniu THRASH zredukowana zostaje zawartość częstotliwości środkowych oraz wybranych częstotliwości z górnego odcinka pasma. Gdy wybierzemy SMOOTH, „ociepla się” brzmienie górnego odcinka pasma oraz zwiększa się zawartość częstotliwości środkowych. Tight Metal JR wyposażono ponadto w bramkę szumów. Próg zadziałania bramki regulujemy dedykowanym potencjometrem.
AMPTWEAKER TIGHT METAL PRO
Jest to najbardziej rozbudowana wersja efektu Amptweaker Tight Metal. Urządzenie to może być zasilane jedną albo dwoma bateriami 9V, a przełącznik trybu zasilania umieszczono wewnątrz obudowy. Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowany tu pojemnik na baterie (a może nawet bardziej „szuflada”), który można łatwo otworzyć gdyż utrzymuje go jedynie magnes. Co więcej, wysunięcie go daje nam dostęp do dodatkowych przełączników znajdujących się we wnętrzu obudowy, takich jak ten związany z bateriami o którym wspomniałem przed chwilą.
Tak jak w wersji JR do dyspozycji mamy pokrętła GAIN i VOLUME, a ponadto Amptweaker Tight Metal PRO wzbogacono o 3-pasmowy korektor barwy (zamiast jednego potencjometru TONE jak w wersji JR). W wersji PRO znajdziemy również potencjometr obrotowy TIGHT, który umożliwia wzmocnienie agresywności brzmienia poprzez dodatkowe zwiększenie wybranych częstotliwości wysokich i niskich. Tight Metal PRO wyposażono też w układ BOOST, a jego uaktywnienie umożliwia dodatkowy przełącznik nożny. Parametry pracy boostera – GAIN i VOLUME możemy regulować przy pomocy dedykowanych, podświetlanych potencjometrów obrotowych.
Przester Tight Metal w wersji PRO został wyposażony w aż trzy pętle efektów. Pierwsza z nich – UNIVERSAL LOOP – jest aktywna wtedy, gdy efekt jest w trybie ON. Przełącznik umieszczony wewnątrz obudowy umożliwia umieszczenie pętli przed albo po module przesterowującym sygnał. Druga pętla – BOOST LOOP – jest aktywna tylko wtedy gdy aktywny jest booster. Dodatkowy przełącznik umożliwia ulokowanie pętli przed albo po module BOOST. Trzecia pętla (SIDETRAK LOOP) działa wtedy gdy urządzenie jest w trybie BYPASS.
Poza sześcioma potencjometrami obrotowymi, na których główkach w ciekawy sposób oznaczono ich pozycję, w górnej części panelu umieszczono także pięć przełączników. HIGH GAIN pozwala przechodzić między dwoma trybami przesterowania sygnału – nawiązujących charakterem do typu modern lub vintage. Przełącznik powiązany z bramką szumów pozwala z kolei aktywować tryb CHOMP, w którym dźwięki wyciszają się gwałtownie. Na płytce drukowanej do której dostęp zyskujemy po wysunięciu „szuflady” z bateriami dostępne są dwa trymery, regulujące działanie bramki szumów. Dotyczą one czułości bramki oraz ustawień GAIN TRACKING, pozwalających „śledzić” poziom przesterowania sygnału i dostosowywać automatycznie sposób działania bramki.
Kolejne trzy przełączniki dają możliwość wyboru między różnymi ustawieniami korekcji wpływając na barwę. SMOOTH EDGE pozwala wybrać bardziej agresywne albo cieplejsze brzmienie. THRASH MID daje możliwość wpłynięcia na tony środkowe i uzyskania brzmienia typowego dla thrash metalowych zespołów z lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku. MID BOOST zmienia charakter brzmienia przy aktywnym boosterze, zbliżając barwę do bardziej tradycyjnej, rockowej.
Poza opisanymi wcześniej przełącznikami i pokrętłami „ukrytymi” we wnętrzu Tight Metal PRO, znajdziemy tam jeszcze dwa, które pozwalają zwiększyć zawartość częstotliwości niskiego środka w brzmieniu przesterowanym (FAT RHYTHM) lub w brzmieniu boostera (FAT BOOST).
Amptweaker Tight Metal PRO (tak samo jak Tight Metal JR) jest wyposażony w wejście i wyjście typu jack 1/4”, a pokrętła na panelu chronione są metalowym pałąkiem.
WRAŻENIA
Testowane efekty urzekają pomysłowością konstrukcji i możliwościami (szczególnie Tight Metal PRO). Duża ilość przełączników i dobrze działająca bramka szumów to niewątpliwe zalety obu efektów. Oczywiście booster i aż trzy pętle efektów czynią z Tight Metal PRO niezastąpione narzędzie pracy dla tych, którzy nie chcą inwestować w dodatkowe sterowniki zewnętrzne.
Teraz czas na brzmienie. W przypadku obu efektów jest to potężne metalowe brzmienie przy którym nie chodzi o niuanse tylko o dużą moc. Na stronie www.aandk.pl w zakładce Testy umieściłem nagrania prezentujące możliwości efektów. Muszę przyznać, że możliwości brzmieniowe testowanych produktów marki Amptweaker są naprawdę imponujące.
PODSUMOWANIE
Testowane urządzenia to bardzo dobrze brzmiące efekty, choć oczywiście skierowane przede wszystkim do tych gitarzystów, którzy właśnie takiego brzmienia szukają. Nie mówimy tu o uniwersalności a raczej o konkretnym kierunku brzmieniowym. Uważam przy tym, że oba urządzenia są w pełni warte swej ceny.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Tight Metal JR
Impedancja: 250 kOhm (wejściowa), 1 kOhm (wyjściowa)
Wejścia/wyjścia: INPUT, OUTPUT
Zasilanie: bateria 9V albo zewnętrzny zasilacz (9-18V)
Wymiary: 68 × 118 × 50 mm
Ciężar: 0.26 kg
Tight Metal PRO
Impedancja: 240 kOhm (wejściowa), 1 kOhm (wyjściowa)
Wejścia/wyjścia: INPUT, OUTPUT, EFX LOOP (SEND, RETURN) × 2, SIDE TRAK (SEND, RETURN)
Zasilanie: jedna lub dwie baterie 9V albo zewnętrzny zasilacz (9-18V)
Wymiary: 143 × 127 × 54 mm
Ciężar: 1.4 kg
Ceny: 908 PLN (Tight Metal JR), 1834 PLN (Tight Metal PRO)
Do testu dostarczył:
Mega Music
ul. Leśna 15
81-876 Sopot
tel. (58) 5511882
Internet: www.megamusic.pl, www.amptweaker.com
Test ukazał się w numerze 11/2016 miesięcznika Muzyk.
Uzupełnieniem testu są filmy zawierające przykłady dźwiękowe nie tylko obu efektów Tight Metal ale także innych urządzeń: