Od pewnego czasu można zaobserwować wzrastającą popularność wzmacniaczy basowych amerykańskiej firmy Ampeg. Nie tak dawno testowaliśmy combo basowe serii Bassamp – model BA300-210. Obecnie zajmiemy się nieco większym urządzeniem tej serii modelem BA600-210. Jest to urządzenie o raczej sporych gabarytach, jak na combo, którego moc wynosi 600 W / 4 Ohm RMS. BA600, zbudowany jest w technologii hybrydowej. Jest wyposażony w dwukanałowy przedwzmacniacz z obwodem lampowym (2 lampy: 12AU7A i 12AX7A) oraz końcówkę mocy tranzystorową klasy D. Combo BA600 jest produkowane w dwóch wersjach. Testowany model BA600-210 oferuje dwa neodymowe głośniki niskotonowe o średnicy 10 cali oraz głośnik wysokotonowy z regulacją jego poziomu.
OGÓLNY OPIS WZMACNIACZA
Sekcja wzmacniacza BA600-210 jest wbudowana w obudowę comba od tyłu, co sprawia, że panel kontrolny jest umiejscowiony na górze. Umieszczono na nim m.in. dwa gniazda wejściowe typu jack 1/4”, przeznaczone do instrumentów z elektroniką pasywną (INPUT 0 dB) i aktywną (INPUT -12 dB) wraz z kontrolką PEAK/MUTE wskazująca czerwonym światełkiem błyskającym zbyt silne sygnały lub światełkiem ciągłym wyciszenie wzmacniacza. Znajdujący się obok przycisk MUTE odcina sygnał wejściowy, co wycisza wzmacniacz, ale umożliwia ciche strojenie poprzez wyjście TUNER OUT. W przeciwieństwie do BA300, w tym modelu mamy dwa kanały – Vintage i Modern, a do ich przełączania służy dedykowany przycisk. Kanały oraz wyciszenie (MUTE) mogą być także sterowane opcjonalnym przełącznikiem nożnym. Kolejnym elementem jest sekcja kompresora (COMPRESSION) składająca się z kontrolki LED wskazującej jego uaktywnienie, pokrętła THRESHOLD regulującego próg zadziałania kompresora (od -6 dB do -30 dB) i włącznika (ON/OFF). Lampowy kanał Vintage udostępnia następujące elementy kontroli: pokrętło VOLUME regulujące siłę sygnału wchodzącego do przedwzmacniacza lampowego, potencjometr TREBLE regulujący poziom tonów wysokich w paśmie 4 kHz w zakresie +12/-20 dB, pokrętło BASS regulujące poziom basów o częstotliwości 40 Hz w zakresie ±12 dB oraz diodę LED informującą o jego aktywności. Kanał tranzystorowy Modern wyposażono z kolei w: pokrętło GAIN, przełącznik ULTRA HI uaktywniający obwód który podbija tony wysokie w paśmie 8 kHz o 9 dB, przycisk ULTRA LOW uaktywniający podbicie basów w paśmie 100 Hz o 9 dB oraz trzyzakresową korekcję barwy dźwięku podbijającą lub obcinającą o 18 dB następujące pasma akustyczne: tony niskie (BASS) w paśmie 40 Hz, średnie (MID) – w paśmie 400 Hz oraz wysokie (TREBLE) – w paśmie 10 kHz. Całości dopełnia ogólna kontrola głośności wzmacniacza (MASTER).
Wszystkie pozostałe elementy kontroli i złącza znajdują się na płycie tylnej. Są to m.in.: dwa niesymetryczne gniazda pętli efektów [jack 1/4”] – wysyłki sygnału (SEND) i powrotu (RETURN), wyjście liniowe typu jack 1/4” oraz symetryczne typu XLR wraz z pokrętłem regulującym siłę wyjściową sygnałów liniowych. Z wyjściami liniowymi powiązane są dwa przyciski – PRE/POST umożliwiający wybór sygnału liniowego przed lub po korekcji przedwzmacniacza oraz GROUND LIFT odcinający masę i eliminujący niepożądane przydźwięki sieciowe. Znajdziemy tam również gniazdo wyjściowe typu jack 1/4” do stroika (TUNER OUT) oraz gniazdo wejściowe dla kontrolera nożnego (FOOTSWITCH). Działa ono z każdym standardowym dwuprzyciskowym kontrolerem wyciszając wzmacniacz (na przykład w trakcie strojenia) lub przełączając kanały przedwzmacniacza.
Combo BA600-210 zostało wykończone czarnym, mocnym materiałem winylowym. Jak już wspomniałem, w testowanej wersji do dyspozycji mamy dwa 10-calowe głośniki niskotonowe z magnesem neodymowym oraz głośnik wysokotonowy, którego poziom reguluje pokrętło HORN LEVEL CONTROL umieszczone z tyłu obudowy. Przód comba osłania szary materiał przypominający wzmacniacze typu retro, a narożniki ochraniają metalowe osłony. Na tylnej ściance, u dołu, znajdują się dwa okrągłe otwory rezonansowe bass-reflex. Do przenoszenia sprzętu służą dwa wygodne uchwyty boczne oraz jeden umiejscowiony na płycie górnej. W transporcie pomocne są również dołączone do kompletu kółka. Wymiary comba są następujące: 578 mm (szerokość), 527 mm (wysokość) i 394 mm (głębokość). Ciężar wynosi 24 kg.
WRAŻENIA Z TESTU
Wzmacniacz BA600-210 testowałem w trzech pomieszczeniach o dobrych parametrach akustycznych. Do testu użyłem tego samego zestawu instrumentów, co zwykle: kilka gitar basowych (progowych i bez-) oraz kontrabasu akustycznego. Brzmienie wszystkich gitar basowych było bardzo dobre. W moim odczuciu zbliżone do brzmienia innych wzmacniaczy tej firmy, nie tylko modeli serii BA. Kontrabas z dwoma różnymi przetwornikami nie brzmiał już tak dobrze. Wygodny i funkcjonalny jest przedwzmacniacz testowanego modelu. Podobało mi się zarówno cieplejsze, lampowe brzmienie kanału vintage, jak i nowocześniejsze brzmienie kanału tranzystorowego. BA600 charakteryzuje się dużą dynamiką i czystością brzmienia. Jest zauważalna pewna kolorystyka brzmienia typowa dla firmy Ampeg. Pasuje mi również prosta i funkcjonalna obsługa tego modelu. Szkoda, że nie ma tutaj możliwości przyłączenia dodatkowego zestawu głośnikowego. Wynika to z faktu, że konfiguracja głośników comba daje impedancję 4 Ohm, co stanowi maksymalne obciążenie końcówki mocy wzmacniacza.
KRÓTKIE PODSUMOWANIE
Combo Ampeg BA600-210 jest wzmacniaczem przeznaczonym do pracy na małej lub średniej scenie. Aczkolwiek jego spora moc może się okazać wystarczająca także i na większych estradach. Na pewno sprawdzi się bardzo dobrze w klubach, niewielkich salach koncertowych, w studiu lub małych imprezach plenerowych. Combo to jest dostępne również w wersji z jednym 15-calowym głośnikiem niskotonowym i tweeterem (BA600-115).
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Moc: 600 W RMS/4 Ohm
Głośniki: 2 × 10” + tweeter z regulacją głośności
Korekcja: 2-pasmowa w kanale Vintage; 3-pasmowa + Ultra Hi, Ultra Low, Style w kanale Modern
Inne funkcje: kompresor, MUTE
Złącza: INPUT (0 dB, -12 dB), LINE OUT × 2 [jack 1/4”, XLR], EFFECTS LOOP (SEND, RETURN), TUNER OUT, FOOTSWITCH
Wymiary: 578 × 527 × 394 mm
Ciężar: 24 kg
Cena: 4140 PLN
Do testu dostarczył:
Music Info
ul. Madalińskiego 11a
30-303 Kraków
tel. (012) 2672480
Internet: www.music.info.pl, www.ampeg.com
Test ukazał się w numerze 12/2009 miesięcznika Muzyk.