Kawai MP11 to cyfrowy surogat fortepianu akustycznego w wersji przenośnej. Kawai ma długą tradycję w budowaniu nie tylko znakomitej jakości instrumentów akustycznych, ale od lat osiemdziesiątych ubiegłego stulecia również ich cyfrowych odpowiedników z drewnianymi klawiaturami. Podobnie jak w przypadku fortepianów akustycznych, Kawai nie ustaje również w doskonaleniu instrumentów cyfrowych, które są od pierwszych modeli na wysokim poziomie. Dobrym przykładem może być np. bezkompromisowy model Kawai MP9000 z 1999 roku dla profesjonalistów. Chociaż sporo lat upłynęło od jego wejścia na rynek, ciągle spełnia oczekiwania wielu użytkowników w zakresie brzmienia i klawiatury. Wiadomo, że czasy się zmieniają, szybko przyzwyczajamy się do czegoś dobrego i od kolejnych modeli oczekujemy więcej polifonii, lepszego brzmienia, klawiatury, itd.
I właśnie opisywany w tym raporcie model MP11 jest znakomitym przykładem nie kończącej się progresji. Można o nim powiedzieć, że ma wszystkiego dużo w bezkompromisowej jakości. No może… Jedyne czego ma „trochę dużo” jak na instrument przenośny to kilogramy, ale drewniana klawiatura fortepianowa musi swoje ważyć, a ta w MP11 jest bez wątpienia fortepianowa. Zaprzyjaźniony z naszą redakcją niemiecki pianista, zdeklarowany zwolennik fortepianów koncertowych twierdzi, że Kawai MP11 jest pierwszym modelem cyfrowego fortepianu z jakimi miał do czynienia z tak znakomitą klawiaturą w tym przedziale cenowym. Twierdzi on, że cyfrowym urządzeniem dokonał precyzyjnego pomiaru długości klawiszy i zarówno klawisze białe jak i czarne mają identyczną długość jak klawisze akustycznego fortepianu koncertowego. To jeden z warunków zapewniających grającemu komfort gry. Siła nacisku na różnych długościach klawiszy w celu osiągnięcia odpowiedniej dynamiki dźwięku przez grającego ma tutaj ogromne znaczenie. Rzeczywiście, jeśli chodzi o długość klawiszy pianin cyfrowych różnice są w zależności od producenta i typu klawiatury.
Kawai MP11, który jest naturalnym następcą modelu MP10 odróżnia się nie tylko długością klawiszy, ale został zaktualizowany wobec poprzednich modeli pod względem brzmienia barw fortepianu, pedałowania, funkcji, itd. Instrument posiada 256-głosową polifonię. Oferuje 40 programów barw w podziale na trzy kategorie: Piano (12 barw), E. Piano (12 barw), Sub (16barw). Każda kategoria ma swój przycisk włączający/wyłączający ją, niezależny suwak głośności, strefy podziału klawiatury: pełen zakres (OFF), podział na dwie strefy z możliwością określenia punktu podziału klawiatury dla strefy dolnej i górnej (Lower, Upper) oraz dowolne określenie klawiszy (najniższego i najwyższego dla wybranego zakresu z całej klawiatury) dla strefy Zone.
Każdą z trzech kategorii podzielono na cztery typy, a w każdym z typów w zależności od kategorii znajduje się kilka odmian barw (dla PIANO i E. PIANO po trzy odmiany a dla SUB cztery). Spis barw z podziałem na kategorie i ich odmiany przedstawia się następująco:
• PIANO
CONCERT – Concert Grand, Studio Grand, Mellow Grand
POP – Pop Piano, Bright Pop Piano, Mellow Pop Piano
JAZZ – JazzGrand 1, JazzGrand 2, Standard Grand
UPRIGHT/MONO – Upright Piano, Mono Pop Piano, Mono Concert Piano
• E. PIANO
TINE – Tine EP 1, Tine EP 2, Tine EP 3
REED – Reed EP 1, Reed EP 2, Reed EP 3
MODERN – Modern EP 1, Modern EP 2, Modern EP 3
E. GRAND/CLAVI – Electric Grand, Clavi 1, Clavi 2
• SUB
STRINGS – String Ensemble, Beautiful Str., String Pad, Warm Strings
PAD – Pad 1, Pad 2, Pad 3, Pad 4
HARPSI/MALLETS – Harpsichord, Vibraphone, Celesta, Marimba
BASS – Wood Bass, Finger Bass, Fretless Bass, Wood Bass & Ride
Ponadto wszystkie trzy kategorie mają dedykowane przyciski EFX i REVERB a kategoria E. PIANO posiada dodatkowo zestaw efektów EFX 2 oraz AMP (symulacje wzmacniaczy). Efekty MP11 można dowolnie włączać/wyłączać oraz edytować na wyświetlaczu LCD przytrzymując dłużej przycisk wybranego efektu. Skoro mowa o wyświetlaczu – LCD 128 × 64 pikseli z podświetleniem, umieszczono go na środku panelu sterowania w bezpośrednim otoczeniu czterech pokręteł (dwa po lewej i dwa po prawej) do zmian parametrów oraz pięciu przycisków pod nim. Bez wdawania się w szczegółowy opis panelu sterowania należy podkreślić, że jego uporządkowanie (i w związku z tym łatwość obsługi) sygnalizuje, że producent uwzględnił fakt, iż instrument będą użytkować muzycy oczekujący od niego przede wszystkim dobrego brzmienia bez zbytniego manipulowania gałkami czy przyciskami. Wiadomo czego pragną pianiści.
256 głosów polifonii to na tyle dużo, że MP11 nie sposób „zapchać” nawet podczas dużej ilości dźwięków z użyciem pedału sustain. Poprzednim modelom MP niczego nie można było zarzucić jeśli chodzi o brzmienie barw fortepianów, ale w MP11 zostały jeszcze bardziej udoskonalone. Barwy fortepianów zostały opracowane na nowo. Teraz bazują na znacznie dłuższych próbkach i technologii Harmonic Imaging XL (HI-XL). Klawisze mają oddzielne próbki nagrane na pięciu poziomach dynamiki. Oczywiście zachowane zostały wszystkie charakterystyczne detale fortepianu akustycznego jak odgłosy pracy mechanizmu młoteczkowego, rezonans strun przy wciśniętym prawym pedale, a wszystko to dzięki temu, że instrument wyposażono w rozbudowanego „wirtualnego technika” dźwięku z funkcjami Voicing, Stereo Width, String Resonance, Damper Resonance, Key-off Effect, Damper Noise, Hammer Delay, Fall-back Noise, Topboard, Brilliance. Wirtualny technik ma znaczący wpływ dlatego też barwy fortepianów MP11 brzmią na tyle dobrze, że jeszcze raz należy to podkreślić.
Nie gorzej prezentuje się zestaw pianin elektrycznych. Na „surowo” brzmią realistycznie a dzięki zestawowi dedykowanych efektów i symulacji wzmacniaczy (pięć typów wzmacniaczy: S. Case, M. Stack, J. Combo, F. Bass, L. Cabi) zyskują jeszcze bardziej. Pozostałe programy barw należy bardziej traktować jako uzupełnienie barw zasadniczych bo w tej roli sprawdzają się dobrze. Ponadto MP11 wyposażono w rejestrator nagrywająco-odtwarzający pliki WAV i MP3 (maksymalnie 10 utworów, 90 000 zdarzeń MIDI, z funkcją transpozycji utworu, konwersją nagranego materiału do pliku audio oraz odczytu i zapisu plików SMF), 100 patternów perkusyjnych oraz 208 (26 banków × 8) komórek pamięci użytkownika dla programów SETUP.
WYBRANE DANE TECHNICZNE
Klawiatura: drewniana z wymykiem, Grand Feel, 88 klawiszy
Polifonia: 256-głosowa
Źródło dźwięku: technologia Harmonic Imaging™ XL
Tryby pracy: Full, Upper Split, Lower Split, Zone
Barwy: 40 programów (PIANO x 12, E.PIANO x 12, SUB x 16)
Kategorie: PIANO, E.PIANO, SUB
Reverb: 6 typów (Room, Lounge, Small Hall, Concert Hall, Live Hall, Cathedral)
Efekty: 129 typów (23 kategorie)
Symulator wzmacniaczy: 5 typów (S. Case, M. Stack, J. Combo, F. Bass, L. Cabi)
Wirtualny technik: 6 typów czułości na siłę nacisku klawiszy ((Light+, Light, Normal, Heavy, Heavy+, Off), User1~5); Tryb PIANO: Voicing, Stereo Width, String Resonance, Damper Resonance, Key-off Effect, Damper Noise, Hammer Delay, Fall-back Noise, Topboard, Brilliance; Tryb E.PIANO/SUB: Key-off Noise, Key-off Delay
Korektor: 4-pasmowy (Low Gain, Mid1 Gain, Mid1 Q, Mid1 Freq., Mid2 Gain, Mid2 Q, Mid2 Freq., High Gain)
Rekorder: 10 utworów, ok. 90 000 informacji MIDI, funkcja transpozycji utworu, konwersja utworu do audio, odczyt i zapis plików SMF, odtwarzanie MP3/WAV
Patterny: 100
Pamięć użytkownika: 208 programów SETUP
Wymiary: 1380 × 453 × 188 mm
Waga: 32,5 kg
Cena: 9950 PLN
Producent: Kawai, www.kawaimp.com
Dystrybutor: Silesia Music Center, www.silesiamusiccenter.pl
Test ukazał się w numerze 4/2015 miesięcznika Muzyk.