Mając w pamięci keyboard PSR-500 z ciekawością oczekiwałem na dostarczenie do testu jego następcy. PSR-S550 – bo o nim mowa – to keyboard średniej klasy, ale jak zapewnia producent z ogromnym potencjałem jak na tę klasę instrumentów. Yamaha zwykle odświeża model co parę lat tak więc pojawienie się następcy PSR-500 nie jest zaskoczeniem. Poprzedni model produkowano wyłącznie w kolorze srebrnym, nowy model oferowany jest w dwóch kolorach: srebrnym i czarnym. W Polsce wyceniono go na około 3000 PLN w zależności gdzie kupujemy. Zobaczmy czy jest wart wydania takiej kwoty.
OPIS
Już po pierwszym kontakcie z PSR-S550 widać, że nie jest to instrument rewolucyjny, ale ewolucyjny. W stosunku do poprzednika ma wiele poszerzonych funkcji, a także nowe. Z wyglądu zmienił się (z tego co pamiętam) tylko numer modelu. Białe membrany basowych głośników dodają szyku PSR-S550. Układ panelu sterowania podobny jest do większych instrumentów serii PSR. Po prawej stronie wyświetlacza znajdują się kontrolery obsługujące barwy, a po lewej style. Łatwo dostępne przyciski rejestracji pamięci są w najlepszym dla obu rąk miejscu tzn. centralnym położeniu panelu sterowania. Większość z kontrolerów panelu sterowania to małe, czarne przyciski, ale rozmieszczone daleko od siebie, przez co ich obsługa jest komfortowa. Przyciski wariacji stylów, rejestracji pamięci i sterowania niektórymi funkcjami barw są większe, półprzezroczyste, podświetlane na pomarańczowo lub zielono (w zależności od funkcji). Wyświetlacz średniej rozdzielczości z regulowanym kontrastem jest wystarczająco duży i czytelny. Potrzebną energię do PSR-S550 dostarcza zewnętrzny zasilacz.
BARWY
Źródło dźwięku (z ulepszeniami) przeniesiono do PSR-S550 z poprzednika. Zatem wiele barw brzmi znajomo. Część z nich posiada zobowiązujące do dobrej jakości prefiksy Live!, Sweet! oraz Cool! Barw jest wiele, dlatego przyjrzymy się tylko niektórym z nich. Zacznę jak zwykle od fortepianów. Live! Grand Piano i Live! WarmGrand jak na tę klasę instrumentów są bardzo dobre. To samo można powiedzieć o pianach elektrycznych jak np. Cool!, GalaxyEP czy Cool! i SuitcaseEP. Sekcja instrumentów smyczkowych zarówno solowych jak i zespołowych z programami barw Live! Strings i Live! Orchestra na czele jest również mocną stroną PSR-S550. Trochę brakowało mi programów z instrumentami tej sekcji do bardziej lirycznej gry. Chóry reprezentowane są przez programy barw, jak na mój gust, trochę już „leciwymi”. Są dobrze znane z innych, starszych instrumentów Yamahy. Za to w sekcji instrumentów dętych blaszanych jest znacznie lepiej, a programy Sweet! Trumpet, JazzTrumpet czy SoloTrumpet dostarczą zapewne wiele radości fanom gry na instrumencie klawiszowym barwą trąbki. Imponująco przedstawiają się również zespoły „blach” jak Live! HyperBrass czy Live! FrenchHorns. Dęte drewniane z saksofonami włącznie są przydatne. Przede wszystkim te z prefiksem Sweet! w nazwie. Yamaha zazwyczaj nie zawodzi użytkownika, jeśli chodzi o barwy organowe. W PSR-S550 jest ich cała masa w tym parę wysokiej jakości z prefiksem Cool!. Dobrym przykładem może być Cool! RotorOrgan. Na jakość barw tej sekcji duży wpływ ma procesor DSP z efektem głośników obrotowych.
Sekcja barw gitarowych przedstawia się imponująco jak na instrument tej klasy i zapewnia szeroki zestaw gitar od akustycznych z Dynamic Nylon na czele po elektryczne jak Cool! BluesGuitar czy Cool! CleanGuitar. Jest też piękna Sweet! Mandolin ze spróbkowanym efektem tremolando. Nawet parę gitar basowych posiada prefiks Cool!.
Europejski rynek muzyczny jest duży a akordeon ma na nim ugruntowaną pozycję, dlatego w PSR-S550 nie brakuje programów z barwami akordeonów od Bandoneon (rodzaj harmonii ręcznej, guzikowej) po puszyste, francuskie Musette i potężne, włoskie TuttiAccrd.
Młodzież zapewne ucieszy się (PSR-S550 spełnia kryteria instrumentu edukacyjnego, a więc dedykowany jest również do tej grupy odbiorców) z barw syntetycznych. Muzykę trance czy techno da się na PSR-S550 jak najbardziej „robić”.
W łatwy sposób można nałożyć dwie barwy na siebie za pomocą funkcji DUAL lub przydzielić oddzielne dla prawej i lewej ręki z ruchomym punktem podziału zakresu klawiatury. W stosunku do poprzednika (32 głosy) PSR-S550 ma zwiększoną polifonię do sześćdziesięciu czterech. Gdy polifonia okaże się niewystarczająca do akcji wkracza sprawnie działający algorytm maskujący ucinanie głosów.
PSR-S550 ma na pokładzie 480 barw XG. To znaczący przyrost w porównaniu do poprzednika, który miał ich 361. Full XG oznacza pełną kompatybilność z utworami SMF.
STYLE
Ta sekcja została również uaktualniona. Użytkownik ma do wyboru 12 kategorii (tak, jak w S500), ale liczba stylów wzrosła do 176 (S500 ma 150). W większości pochodzą z instrumentów serii S. Każdy styl ma cztery wariacje, trzy wstępy i trzy zakończenia. Jakość stylów pod względem wartości muzycznych jest bardzo dobra i za to programiści Yamahy zasługują na uznanie. Style takie jak np. AcousticRock, Unplugged z gitarą akustyczną i perkusją, BluesRock czy rozswingowany OrchBigBand są bardzo inspirujące. Czternaście z nowych stylów to tzw. regionalne pochodzące niekiedy z bardzo egzotycznych zakątków świata. Być może w polskich warunkach bezużyteczne, ale są ciekawe i warto je poznać. Tak jak w poprzednim modelu dodatkowe style można importować ze stron Yamahy lub firm niezależnych. W Internecie można znaleźć wiele niestandardowych, darmowych stylów muzycznych do instrumentów Yamahy zamieszczonych przez użytkowników, którzy tworzą w chwili obecnej już całkiem pokaźną grupę. Być może nie wszystkie dają się odtworzyć na PSR-S550, ale tak czy owak jest ich dużo. Style można dostosować do własnych potrzeb (np. zamiana barw) lub stworzyć nowe (użytkownika) od podstaw. Style te można przechowywać w pamięci wewnętrznej instrumentu lub na zewnętrznym nośniku USB.
PAMIĘĆ
PSR-S550 posiada osiem banków pamięci umieszczonych pod wyświetlaczem po osiem komórek pamięci każdy. W każdej z komórek pamięci można zapisać wszystkie ustawienia instrumentu. Ponieważ ustawienia PSR-S550 można zapisać na zewnętrznym nośniku USB, ich ilość jest praktycznie nieograniczona.
Są też cztery przyciski ONE TOUCH SETTING pozwalające na szybki dostęp do skonfigurowanych ustawień za pomocą funkcji OTS LINK.
REJESTRATOR
Poważną rozbudowę w stosunku do poprzedniego modelu przeszła nagrywarka utworów, która jest teraz 16-ścieżkowym rejestratorem (poprzednik miał akompaniament plus osiem). Nagrywać można w trybie Quick (tak jak w PSR-S500) lub Multi, co oznacza, że można nagrać własny utwór od podstaw nagrywając każdą ścieżkę oddzielnie. Nie ma możliwości edycji a więc odbywa się to na zasadzie – jeśli się pomylisz, zaczynasz od początku. Pojemność rejestratora wynosi maksymalnie 10000 zdarzeń lub 5400 akordów albo połączenie obu. W pamięci wewnętrznej instrumentu można zapisać 5 utworów, które z kolei można przenieść na zewnętrzną pamięć USB.
PROCESOR EFEKTÓW
PSR-S550 ma trzy jednostki DSP z czego dwie zapewniają szeroki wybór efektów reverb i chorus, a trzecia jest mulitiefektem z 237 efektami przestrzennymi na pokładzie. Produkuje między innymi dodatkowe efekty jak pogłos, echo, flanger, kompresor, efekty głośników obrotowych i tremolo. Tej sekcji PSR-S550 niczego nie brakuje. Efekt leslie jest znakomity i choć dedykowany jest do barw organowych z powodzeniem można go zastosować do gitar, elektrycznych pianin czy efektów specjalnych. Efekty fabrycznie przypisane do barw można bez problemu zmieniać lub wyłączyć.
ZŁĄCZA
W dzisiejszych czasach instrumenty z gniazdami USB dającymi możliwości magazynowania utworów czy komunikacji z komputerem to standard. Po podłączeniu PenDrive’a do gniazda typu B (TO DEVICE) w PSR-S550, instrument rozpoznaje urządzenie po paru sekundach. Na wyświetlaczu pojawia się komunikat CONNECTED i można zacząć zapis utworów, stylów itd. Obsługa zapisu danych przez USB jest szybka i łatwa. Można również odtwarzać utwory SMF bezpośrednio z pamięci USB bez obciążania pamięci wewnętrznej instrumentu. PSR-S550 posiada również gniazdo USB typu A (TO HOST) do połączenia z komputerem i współpracy np. z sekwencerem lub edytorem nutowym. Jest też gniazdo SUSTAIN do podłączenia pedału podtrzymującego dźwięki grane prawą ręką lub obiema rękami.
PODSUMOWANIE
PSR-S550 ma własny system audio. Dwa wzmacniacze 12-watowe do tego dwa głośniki 12 cm i dwa 3 cm. W warunkach domowych głośność i jakość są wystarczające. Poprzedni model ma ugruntowaną, dobrą pozycję na rynku muzycznym. PSR-S550 jest jego uaktualnieniem z nowymi barwami, zestawami perkusyjnymi i stylami. Regionalne barwy i style są ciekawym dodatkiem. Dużym plusem są też 16-ścieżkowy rejestrator oraz możliwość tworzenia i edycji stylów. Instrument ma swoje słabostki, ale z całą pewnością zajmuje czołową pozycję wśród instrumentów średniej klasy.
Tekst: Wojciech Wichłacz
WYBRANE DANE TECHNICZNE
Klawiatura: 61 klawiszy (dynamiczna)
Polifonia: 64-głosowa
Barwy: 294 + 12 zestawów perkusyjnych + 10 zestawów SFX + 480 barw XG
Rejestrator: 16-ścieżkowy; 5 utworów użytkownika
Style: 176
Automatyczny akompaniament: intro × 3, wariacje × 4, zakończenia × 3
Efekty: Reverb (35), Chorus (44), Harmony (26), DSP (237), Master EQ (5)
Music Database: 600
Wyświetlacz: LCD (320 × 240 punktów), regulowany kontrast; wyświetla nuty, akordy i teksty
Kontrolery: Pitch Bend
Złącza: OUTPUT/słuchawkowe, SUSTAIN, USB (TO HOST, TO DEVICE)
Wzmacniacz: 12 W + 12 W
Głośniki: 2 × 12 cm + 2 × 3 cm
Wymiary: 946 × 432 × 130 mm
Ciężar: 7.5 kg
Cena: 2858 PLN
Do testu dostarczył:
Music Center s.c.
Key & Guitars
ul. Chwaliszewo 64
61-105 Poznań
tel. (061) 8751614
Internet: www.musiccenter.com.pl, www.yamaha-music.pl
Test ukazał się w numerze 9/2009 miesięcznika Muzyk.