Efekty podłogowe oznaczone logo BOSS z całą pewnością należą do jednej z najliczniejszych i najbardziej popularnych „rodzin” efektów gitarowych. Te efekty są używane przez gitarzystów na całym świecie. Zobaczymy je zarówno u początkujących gitarzystów, jak i w zestawach prawdziwych legend gitary. Tym razem do testów dostarczono efekt BC-2 Combo Drive zbudowany w oparciu o symulacje brzmień brytyjskich wzmacniaczy typu combo. Zobaczmy co można z niego „wykrzesać”…
OPIS
BC-2 umieszczono w tradycyjnej dla efektów BOSS obudowie mieszczącej pojedyncze „kostki”. Z powodu dużej popularności tych efektów nie widzę większych powodów opisywania obudowy oraz jej wyglądu zewnętrznego. Poprzestańmy na stwierdzeniu faktów podstawowych, iż efekt wyposażono w gniazda wejściowe i wyjściowe typu jack 1/4” oraz gniazdo do podłączenia dedykowanego zasilacza zewnętrznego. BC-2 jak i reszta efektów podłogowych tego typu, może być zasilany także baterią 9V. Do regulacji parametrów pracy urządzenia służą cztery potencjometry obrotowe umieszczone na panelu efektu. Poziom sygnału opuszczającego urządzenie regulujemy potencjometrem LEVEL znajdującym się z lewej strony. Za pomocą tego potencjometru możemy ustawić żądane proporcje pomiędzy poziomami sygnałów opuszczającymi efekt w trybie BYPASS raz w trybie aktywnym. Do regulacji zawartości tonów niskich w sygnale wychodzącym z urządzenia służy potencjometr obrotowy BASS, natomiast do regulacji zawartości tonów wysokich w sygnale wychodzącym z urządzenia służy pokrętło TREBLE. Warto zaznaczyć, że stopień ingerencji w barwę sygnału w przypadku tych potencjometrów jest rzeczywiście imponujący. Przy tym nawet w skrajnych ustawieniach uzyskiwane efekty są przydatne dla „przeciętnego” użytkownika – to oznacza, że nawet przy skrajnych ustawieniach potencjometrów barwy, brzmienie efektu jest „profesjonalne” i idealnie komponuje się z resztą materiału dźwiękowego w utworze. Dodam tylko, że potencjometry barwy nie mają „pustych przebiegów” – każdy, nawet najmniejszy ruch gałką, powoduje słyszalną zmianę w barwie. Stopień nasycenia przesteru regulujemy za pomocą potencjometru SOUND. Sposób jego działania można by podzielić na trzy etapy. Pierwszy etap dotyczy minimalnego stopnia przesterowania sygnału. Brzmienia uzyskiwane w tym zakresie działania potencjometru SOUND odpowiadają brzmieniom czystego kanału wzmacniacza lampowego (brytyjskiej produkcji, rzecz jasna) – CLEAN. Kolejny etap pozwala uzyskiwać dobrze znane gitarzystom brzmienia typu CRUNCH (oczywiście wzorowane na brytyjskich wzmacniaczach lampowych typu combo). Ostatni etap dotyczy maksymalnego stopnia przesterowania sygnału. Producent nazwał te brzmienia DRIVE.
WRAŻENIA
Testowany efekt jest urządzeniem o bardzo ciekawych możliwościach brzmieniowych. Mimo, że brzmienia efektu oparto o symulacje nawiązujące charakterem do wzmacniaczy marki VOX, to jednak możemy „wykrzesać” z BC-2 znacznie więcej. Przede wszystkim nie będę porównywał BC-2 do wzmacniaczy VOX. Generuje on brzmienia podobne, można by powiedzieć, że w tym stylu… i tyle. Natomiast ogólna charakterystyka brzmień BC-2 Combo Drive wyglądałaby następująco – zapomnijmy na chwile o VOX. Ogólnie brzmienie BC-2 jest wyraźne, jasne, z charakterystycznym „pazurem”. Przy małym stopniu przesterowania sygnału przypomina to „tłuste”, mocne brzmienie wzmacniacza lampowego, jednak to brzmienie nawet przy ciemno brzmiących gitarach nie jest za ciemne. W brzmieniach typu crunch rzeczywiście słychać nutkę vintage… może nie lata siedemdziesiąte, raczej osiemdziesiąte… ale nostalgia w brzmieniu jest i u niektórych łezka się zakręci. Przy maksymalnym nasyceniu przesteru mamy lejące się brzmienie, idealne dla tych, którzy chcą pokazać, że potrafią zagrać to i owo. Nawet przy wysokim stopniu przesterowania sygnału efekt nie „brudzi”, nie zatyka się przy szybkich pasażach na najgrubszych strunach, każdy dźwięk jest selektywny. Przy graniu w wysokich pozycjach efekt wydłuża, ale sprawia wrażenie „ekologicznej czystości”, coś w stylu partii solowych Steve’a Vaia.
PODSUMOWANIE
Testowane urządzenie BOSS BC-2 Combo Drive jest bardzo przydatnym uzupełnieniem dla każdego gitarzysty, któremu jego brzmienie przypadnie do gustu. Po prostu efekt dobrej marki. Nic dodać, nic ująć.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
Cena: 462 PLN
Do testu dostarczył:
Roland Polska
ul. Kąty Grodziskie 16B
03-289 Warszawa
tel. (22) 6789512
Internet: www.rolandpolska.pl
Test ukazał się w numerze 1/2012 miesięcznika Muzyk.