Monitory studyjne KRK są znane użytkownikom na całym świecie od przeszło trzech dekad. W tym czasie produkty amerykańskiej firmy ewoluowały, poszerzała się ich oferta, powstawały nowe generacje istniejących już wcześniej serii. Jest to naturalne zjawisko w przypadku producentów rozwijających swoje produkty oraz wychodzących naprzeciw potrzebom konsumenta. W KRK robią jednak znacznie więcej – oprócz rozwoju technologii, firma dba o relacje z użytkownikami, zbiera sugestie endorserów i wprowadza je w nowych produktach. Na skutek tego KRK jako marka na stałe zagościła w wielu studiach projektowych znanych artystów i producentów. Trudno też znaleźć sklep muzyczny, w którym nie znajdziemy monitorów KRK. Na początku tego roku firma zaprezentowała nową – czwartą już generację aktywnych monitorów ROKIT. To z niej pochodzi testowany ROKIT8 G4 – największy z dwudrożnych modeli wchodzących w skład tej linii.
OPIS
Nowa generacja znanej i popularnej serii odsłuchów studyjnych obejmuje trzy modele dwudrożne – ROKIT 5 G4 (RP5G4), ROKIT 7 G4 (RP7G4) i ROKIT 8 G4 (RP8G4) oraz jeden trójdrożny – ROKIT 10-3 G4 (RP103G4). W porównaniu z poprzednią wersją (ROKIT G3) wprowadzono szereg zmian – wspólnych dla wszystkich odsłuchów – dotyczących zarówno konstrukcji, komponentów i rozwiązań technologicznych jak również wyglądu zewnętrznego.
Dostarczony do testu ROKIT 8 G4 to aktywne dwudrożne monitory studyjne bliskiego pola, które umieszczono w nowo zaprojektowanej obudowie o wymiarach 266 × 400 × 309 mm. W porównaniu z poprzednią generacją zupełnie inny jest front, a design obudowy powstał po analizie najnowszych badań i zapewnia większą skuteczność przy odtwarzaniu częstotliwości niskich (między innymi dzięki na nowo zaprojektowanemu kanałowi systemu bass-reflex z szerszym niż w serii G3 „ujściem” ulokowanym z przodu). Ciężar tego odsłuchu wynosi nieco ponad 10 kg.
W modelu ROKIT 8 G4 zamontowano ośmiocalowy głośnik szerokopasmowy oraz jednocalowy przetwornik wysokotonowy. W nowej serii zdecydowano się zastosować dopasowane do siebie membrany wykonane z połączenia kewlaru z włóknami aramidowymi w obu głośnikach (w poprzednich generacjach poszczególne przetworniki były robione z różnych materiałów). Dzięki temu zabiegowi udało uzyskać się większą integralność w całym obsługiwanym zakresie pasma, a także poprawiono klarowność brzmienia zestawów. Naturalnie obie membrany utrzymane są w charakterystycznym żółtym kolorze. Głośniki są napędzane wzmacniaczami pracującymi w klasie D (bi-amp), a łączna moc podawana przez producenta to 203 W.
Nowością niedostępną w poprzednich generacjach monitorów ROKIT jest znajdujący się na pokładzie modeli G4 wbudowany procesor DSP. Umożliwia on dostosowanie brzmienia monitorów do akustycznych właściwości pomieszczenia odsłuchowego oraz do osobistych preferencji realizatora. Oczywiście w poprzednich seriach też mieliśmy filtry, ale w innej formie. Procesor zastosowany w ROKIT 8 G4 i pozostałych modelach czwartej generacji daje możliwość skorzystania z 25 różnych presetów korektora (DSP ROOM TUNING), a dokładniej konfiguracji filtrów LOW EQ i HIGH EQ. Każdy ze wspomnianych filtrów oferuje po cztery ustawienia, w których podbijane lub obcinane są określone częstotliwości oraz piąte ustawienie – FLAT. Różne ich kombinacje to właśnie nasze presety. Dla ułatwienia pracy, aktualnie wybrane lub edytowane ustawienia są wyświetlane na wyświetlaczu. Do obsługi korektora oraz regulacji głośności służy wielofunkcyjne pokrętło. Menu, do którego mamy dostęp poprzez wyświetlacz pozwala ponadto na regulację jego jasności i kontrastu, a także umożliwia przyciemnienie lub całkowite wyłączenie podświetlanego logo na płycie czołowej. Podczas gdy odsłuchy z poprzednich generacji ROKIT oferowały po kilka gniazd wejściowych różnego typu, w serii G4 – a tym samym w testowanym ROKIT 8 G4 – zamontowano tylko jedno wejście – symetryczne typu combo [XLR/jack].
Obsługę monitorów znacznie ułatwia aplikacja KRK Audio Tools dostępna zarówno dla użytkowników urządzeń mobilnych firmy Apple, jak również dla zwolenników smarftonów i tabletów z systemem Andriod. Ten darmowy program udostępnia kolekcję przydatnych narzędzi, a przy ich pomocy możemy wykonać chociażby testy białym lub różowym szumem, a aplikacja automatycznie dobierze najodpowiedniejszy preset zapisany w urządzeniu oraz znacznie ułatwi jego edycję. Do dyspozycji mamy też analizator widma pracujący w czasie rzeczywistym czy narzędzia upraszczające proces odpowiedniego ustawienia monitorów względem siebie i naszego stanowiska pracy, jak i dopasowania ich do większego systemu odsłuchowego.
WRAŻENIA
Testowane monitory ROKIT 8 G4 można łatwo dostosować do warunków akustycznych pomieszczenia odsłuchowego. Obsługa procesora DSP jest bardzo intuicyjna, a zastosowanie aplikacji jeszcze bardziej ułatwia korzystanie z monitorów. Znajdująca się w zestawie podkładka z materiału dźwiękoizolacyjnego jest również pożytecznym dodatkiem. Co do samych testów odsłuchowych to trudno jest opisywać w słowach to, co najlepiej byłoby po prostu usłyszeć. Rzeczywiście tzw. sweet spot tych monitorów jest większy, co ułatwia korzystanie z nich. Niskie częstotliwości są też jakby „zwarte i punktowe” w odbiorze. Brzmienie jest przestrzenne, co pozwala realizatorowi na większą precyzję w ustawianiu „planów” i efektów. Jednocześnie, poszerzenie brzmienia nie odbyło się kosztem rozjaśniania. Powiedziałbym że monitory te przy zerowym ustawieniu są raczej ciemne niż jasne.
PODSUMOWANIE
Dostarczone do testów odsłuchy uważam za udany produkt o uniwersalnym zastosowaniu. Wiadomo że najlepsze efekty wychodzą na monitorach, których brzmienie zna się najlepiej. W przypadku testowanych monitorów – po tym jak realizator przyzwyczai się już do brzmienia kilku wybranych ustawień DSP – może korzystać ze zmiennych opcji. Może on sięgnąć na przykład po inne ustawienia w procesie tworzenia i aranżacji, inne w przy nagrywaniu śladów, a jeszcze inne przy ich miksowaniu czy masteringu. Rzadko które monitory umożliwiają takie opcje.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Moc całkowita: 203 W
Głośniki: 8” (LF) + 1” (HF)
Pasmo przenoszenia: 36 Hz – 40 kHz
Maks. SPL: 111 dB
Korekcja: DSP ROOM TUNING, 25 kombinacji ustawień filtrów LOW EQ i HIGH EQ
Impedancja wejściowa: 5.12 kOhm
Wejście: BALANCED IN [combo XLR/jack]
Wymiary: 266 × 400 × 309 mm
Ciężar: 10.25 kg
Cena: 1299 PLN/szt.
Do testu dostarczył:
AudioTech
ul. Łagiewnicka 20
02-860 Warszawa
tel. (22) 6482935
Internet: www.audiotechpro.pl, www.krksys.com
Test ukazał się w numerze 8/2019 miesięcznika Muzyk.