Oferta produktów perkusyjnych japońskiego koncernu powiększyła się o akustyczno-elektroniczny system EAD (Electronic Acoustic Drums), który powstał z myślą o muzykach chcących szybko i wygodnie zarejestrować partie grane na akustycznym zestawie perkusyjnym czy próby zespołu, jak również przekształcić zbierane sygnały przy pomocy efektów, a także wzbogacić je o barwy elektroniczne czy próbki audio.
Nowy system EAD składa się z dwóch elementów. Pierwszym z nich (będącym niejako jego „sercem”) jest moduł EAD10, do którego wprowadzamy sygnały z zewnątrz i po modyfikacji przesyłamy dalej do komputera czy systemu nagłośnieniowego. Drugi składnik systemu to sensor montowany na obręczy bębna basowego, pełniący dwie funkcje. Pierwsza to po prostu trigger dla wspomnianego bębna, z dedykowanym wyjściem, którym łączymy go z modułem. Druga funkcja jest bardzo ciekawa – otóż sensor wyposażono dodatkowo w dwa mikrofony w konfiguracji XY zbierające dźwięki całej akustycznej perkusji – bębnów i talerzy, które przesyłane są dalej do modułu przez odpowiednie wyjście. Zamiast rozstawiania wielu mikrofonów wokół zestawu, mamy tu jeden ulokowany centralnie.
EAD pozwala „przekształcić” dowolny akustyczny zestaw perkusyjny w hybrydowy i to na różne sposoby. Sygnały wprowadzane do modułu EAD10 są następnie przepuszczane przez tzw. sceny, będące połączeniem trzech bloków – REVERB (11 typów pogłosów emulujących akustykę różnych pomieszczeń), EFFECTS (21 rozmaitych efektów przy pomocy których modyfikujemy sygnał z mikrofonów) oraz TRIGGER (10 efektów aplikowanych na sygnał z triggerów podłączonych do modułu). Do regulacji poziomów poszczególnych bloków służą oddzielne pokrętła. W pamięci modułu zapisano 50 scen fabrycznych, a ponadto mamy do dyspozycji 200 komórek pamięci na własne ustawienia. Wbudowany moduł dźwiękowy o 64-głosowej polifonii udostępnia z kolei 757 barw.
Poza dedykowanym sensorem EAD, do modułu możemy podłączyć także dodatkowe triggery (np. DT50S/DT50K) lub pady (seria XP). Do dyspozycji mamy cztery gniazda wejściowe, z których dwa dają możliwość obsługi dwóch monofonicznych triggerów (można je podłączyć wykorzystując kable „Y”), a dwa pozostałe umożliwiają podłączenie padów (w tym 3-strefowych). Moduł EAD10 pozwala również na import plików audio (WAV, 16-bit/44.1 kHz; maks. 100; pamięć 32 MB) jak i wprowadzanie sygnałów zewnętrznych (np. z odtwarzacza audio) przez wejście AUX. Dostępny jest także metronom. Nagrywanie dźwięku jest możliwe z wykorzystaniem wewnętrznej pamięci (ok. 1.5 minuty) lub nośnika USB (ok. 30 min). Możemy też wykorzystać moduł jako interfejs audio/MIDI i do nagrywania użyć programu DAW w komputerze. Do dyspozycji mamy także wyjścia liniowe (L/MONO, R) i słuchawkowe oraz wejście dla kontrolera nożnego.
Do współpracy z EAD10 przeznaczona jest aplikacja Rec’n’Share dla urządzeń mobilnych z systemem iOS, która pozwala nie tylko ćwiczyć z podkładami, ale także nagrywać i to zarówno dźwięk jak i obraz.
Więcej informacji na stronie pl.yamaha.com.