Od ponad dwudziestu lat basy serii BB firmy Yamaha są bardzo popularnymi instrumentami wśród muzyków na całym świecie. Używają ich zarówno muzycy-hobbyści, jak i profesjonaliści najwyższej klasy, jak na przykład Lee Sklar, czy Nathan East. Przyczyną tego swoistego fenomenu jest po prostu kompromis między wysoką jakością, a przystępną ceną. Ostatnio firma powróciła do tradycji serii BB i buduje nieco unowocześnione gitary basowe, które łączą klasyczne brzmienie, projekt i wygląd instrumentu z nowoczesną technologią dotyczącą głównie elektroniki – przetworników i przedwzmacniacza.
Przysłana do testu gitara basowa to 4-strunowy model BB614. Jest to estetyczny, choć raczej skromnie wyglądający instrument, przeznaczony dla szerszego grona muzyków.
OPIS
Bas ten charakteryzuje się konstrukcją bolt-on. Klonowa szyjka jest przytwierdzona czterema śrubami do korpusu, wykonanego z drewna olchy. Konstrukcja ta sprzyja osiągnięciu tradycyjnego brzmienia z szybkim atakiem i krótszym wybrzmieniem. Korpus posiada klasyczny kształt o sporych rozmiarach i jest wykonany z jednego kawałka drewna olchy. Szyjka zbudowana jest z jednej części drewna klonowego. Dodatkowe wzmocnienie gryfu stanowi regulowany od strony korpusu metalowy pręt. Podstrunnica – wykonana z palisandru – posiada 21 progów o średniej grubości. Jej promień krzywizny łuku – radius – wynosi 10 cali (250 mm). Na podstrunnicy są umiejscowione duże i czytelne znaczniki o charakterystycznym owalnym kształcie. Łagodne kształty gryfu zapewniają wysoki komfort grania. Aczkolwiek drobnym mankamentem jest tutaj samo łączenie gryfu z korpusem, które utrudnia swobodny dostęp lewej ręki do najwyższych progów. Moim zdaniem warto byłoby to zmienić, co jest możliwe na kilka sposobów. Szerokość gryfu na siodełku wynosi 40 mm, a na wysokości 21. progu 63 mm. Rozstaw strun na mostku jest raczej standardowy i wynosi średnio 19 mm. Menzura gryfu jest także standardowa i wynosi 34 cale (864 mm). Gryf jest wykończony bezbarwnym lakierem z lekkim połyskiem, co stanowi wystarczające zabezpieczenie, a wydatnie zwiększa komfort gry lewej ręki. Natomiast korpus jest wykończony czarnym lakierem poliuretanowym.
PRZETWORNIKI I ELEKTRONIKA
BB614 jest wyposażony w dwa przetworniki pasywne. Od strony gryfu znajduje się podwójny przetwornik jednocewkowy typu P (Precision split coil), a przy mostku przetwornik jednocewkowy, typ J (Jazz single coil). Oba przetworniki są ceramiczne i dają bardzo wyrównane i raczej łagodne, ciepłe brzmienie. Sygnał z przetworników jest wspomagany układem aktywnym (Yamaha Q-mix) z trzyzakresową korekcją barwy dźwięku. Przedwzmacniacz ten kontroluje następujące elementy: ogólną głośność, mieszanie sygnału obu przetworników, tony niskie, średnie i wysokie. Układ aktywny jest zasilany baterią 9 V, znajdującą się w osobnym schowku, z możliwością szybkiej jej wymiany. Akcesoria są raczej standardowe wykończone chromem z połyskiem. Kształt mostka i kluczy przypomina odpowiednie akcesoria basów Fendera.
WRAŻENIA Z TESTU
Model BB614 był testowany w różnych warunkach. Nie było dla mnie niespodzianką, że jego brzmienie jest dobre i ciepłe. Instrumenty z tej serii miałem wielokrotnie w swoich rękach. Ogólnie mówiąc producentom udało się zachować jego klasyczne walory brzmieniowe nawiązujące do tradycyjnych basów o układzie przetworników PJ. Testowany instrument brzmi czytelnie i posiada sporą dynamikę, pozwalającą na wszechstronne wykorzystanie go w różnych sytuacjach muzycznych. Yamaha BB614 jest profesjonalnym instrumentem, który powinien usatysfakcjonować sporą rzeszę użytkowników. Instrument jest wygodny do grania, może z wyjątkiem najwyższego rejestru. Poza tym jest wykonany estetycznie, choć skromnie, bez zbędnych fajerwerków i bajerów.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Konstrukcja: bolt-on
Korpus: olcha
Szyjka: klon
Podstrunnica: palisander
Przetworniki: Precision split coil, Jazz single coil
Elektronika: 3-pasmowy korektor (Q-mix), Volume, Panpot
Cena: 2042 PLN
Do testu dostarczył:
Yamaha Music Central Europe
ul. 17 Stycznia 56
02-146 Warszawa
tel. (022) 4273616
Internet: www.yamaha-music.pl
Test ukazał się w numerze 9/2007 miesięcznika Muzyk.