W dniach 15-16 marca 2018 r. odbyły się w Gdańsku VI Ogólnopolskie Warsztaty Perkusyjne organizowane przez Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II stopnia w Gdańsku i Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie. VI edycja Warsztatów zgromadziła ponad 120 uczniów i nauczycieli klas perkusji z 38 ośrodków niemalże z całej Polski. Dyrektor artystyczny Warsztatów prof. dr hab. Piotr Sutt zaprosił do poprowadzenia wykładów, lekcji mistrzowskich i udziału w koncertach światowej sławy artystów i pedagogów z Tajwanu, USA, Słowenii oraz Polski.
Chyba najbardziej oczekiwaną gwiazdą perkusyjnego święta był rewelacyjny duet NanaFormosa Percussion Duo z Tajpej. Prof. Yu-Ying Chang i prof. Ya-Hsin Cheng od 2002 roku tworzą koncertujący na całym świecie duet oraz są wykładowcami trzech uniwersytetów w stolicy Tajwanu. Podczas warsztatów w Gdańsku poprowadziły niezapomniane mistrzowskie lekcje dotyczące zarówno solistyki jak i kameralistyki perkusyjnej. Wielką atrakcją były zajęcia na temat koncentracji i medytacji, które odgrywają ogromną rolę w kulturze Azji i są bardzo przydatne w przygotowaniach do występów zawłaszcza młodych muzyków. Nie zabrakło także elementów technik pozwalających na zmniejszenie stresu i tremy koncertowej. Podczas koncertów zaprezentowały szalenie barwny i zróżnicowany program obejmujący autorskie transkrypcje mistrzów baroku, najnowszą literaturę perkusyjną, rodzime kompozycje z serca Azji oraz utwory należące do jakże popularnego nurtu – teatru instrumentalnego. Największą niespodzianką w wykonaniu NanaFormosa Percussion Duo była improwizacja wykorzystujące rytmy, stylistykę, motorykę i bardzo charakterystyczną technikę wydobywania dźwięków na bębnach Taiko.
Kolejnym wspaniałym gościem był prof. Daniel Moore – kierownik katedry perkusji Uniwersytetu w Iowa, artysta specjalizujący się w improwizacji oraz aranżacji na bardzo rozbudowane zespoły perkusyjne, w tym zespoły grające na Steel Pans – instrumentach pochodzenia karaibskiego (Trynidad i Tobago). Podczas obu koncertów artysta zaprezentował porywające improwizacje na marimbie i wibrafonie, nie zabrakło także utworu skomponowanego przez jednego z najsłynniejszych wibrafonistów świata Gary’ego Burtona. „Boston Marathon” został wykonany w hołdzie dla wielkiego wibrafonisty, który w tym roku przeszedł na muzyczną emeryturę, a wykonawcami standardu i improwizacji byli: Dan Moore, Dejan Tamše, Piotr Sutt i Bartłomiej Sutt. Warsztaty improwizacji prowadzone przez prof. Dana Moore’a cieszyły się ogromnym zainteresowaniem uczniów i nauczycieli, nawet najmłodsi perkusiści podejmowali bardzo udane próby pierwszych kroków w tej bardzo ważnej dla każdego muzyka dyscyplinie.
Dejan Tamše – znakomity nauczyciel od wielu lat pracujący z dziećmi i młodzieżą zaproponował zajęcia zatytułowane: „Co robić, a czego nie robić na estradzie?”. Podczas pełnych radości i humoru zajęć uczniowie dowiadywali się jak prezentować się na scenie, jak dbać o swoją mimikę, kontrolę ruchów i „przejmowanie władzy” nad publicznością. Ogromne brawa świadczyły o trafności i konieczności poruszania tak istotnych a często traktowanych, jako mało znaczących zagadnień bezpośrednio dotyczących każdego publicznego występu.
Prof. dr hab. Krzysztof Przybyłowicz z Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu przykuł uwagę słuchaczy brawurowymi i zarazem subtelnymi improwizacjami na tematy własne, zagrane na zestawie perkusyjnym. Udowodnił, że jazzowy zestaw perkusyjny jest równoprawnym instrumentem solowym, a możliwości techniczne, sonorystyczne i stylistyczne w grze na zestawie wymagają od artysty równie wielkiego kunsztu i wyobraźni jak podczas gry na marimbie czy wibrafonie.
Gdańska Grupa Perkusyjna „Jeunesses Musicales” złożona z uczniów klasy perkusji OSM I i II stopnia w Gdańsku prowadzonej przez prof. Piotra Sutta wykonała na obu koncertach 15 utworów. Zgodnie z założeniem dyrektora artystycznego Warsztatów, to młodzi artyści występujący na estradzie mają być spoiwem łączącym największych artystów, kompozytorów, epoki, kultury i tradycje wykonawcze muzyki perkusyjnej. Gdańska Grupa Perkusyjna jest „zespołem rezydentem” gdańskich warsztatów, akompaniującym zaproszonym gościom oraz wykonującym utwory stanowiące ilustracje tematyki i zagadnień poruszanych na warsztatach i zajęciach metodycznych. Jednym z tegorocznych tematów była kameralistyka perkusyjna oraz kompozycje i transkrypcje utworów wykorzystujące proste i łatwo dostępne instrumenty nawet dla małych ośrodków perkusyjnych. Zespół zaprezentował utwory wykonywane w kilkuosobowej obsadzie na pojedynczym instrumencie: kwartet grany na jednej marimbie, kwartet na wibrafonie grany arco, dzieła J. S. Bacha prezentowane na 6 kompletach dzwonków chromatycznych, czy transkrypcje dzieł W. A. Mozarta czy L. v. Beethovena zaaranżowane na dwie oktawy Boomwhackers (potocznie nazywane bum-bum rurkami).
Warsztaty prowadzone przez prof. dr. hab. Piotra Sutta z Akademii Muzycznej im. Kiejstuta i Grażyny Bacewiczów w Łodzi i OSM I i II stopnia w Gdańsku obejmowały zasady transkrypcji i kompozycji utworów na perkusyjne zespoły kameralne oraz metody pracy z solistami i grupą perkusyjną. Podczas dwóch dni Warsztatów odbyło się ponad 25 godzin warsztatów, lekcji i spotkań metodycznych. Dziesiątki bardzo wysokiej klasy instrumentów perkusyjnych wypełniały efektownie oświetloną estradę koncertową, a publiczności gromkimi brawami długo oklaskiwała artystów występujących na koncertach wieńczących każdy dzień warsztatów.
W minionych trzech latach istnienia tego cyklicznego perkusyjnego wydarzenia gośćmi warsztatów byli między innymi: prof. John R. Beck (USA), prof. Emmanuel Séjourné (Francja), dr Julie Hill (USA), dr John Wooton (USA), prof. Anders Åstrand (Szwecja), prof. Dmitry Lukiyanov (Rosja), prof. Fredrik Engdahl (Dania), prof. Massimo Pastore (Włochy), prof. Boris Estrin (Rosja), prof. Radosław Szarek (Niemcy), Walter Mertens (Belgia), Luc Goos (Belgia) Francesca i Claudio Santangelo (Włochy), Cezary Konrad, Tomasz Łosowski, Adam Tkaczyk i Mariusz Mocarski.
Ogólnoświatowy charakter Warsztatów tworzy niepowtarzalną okazję młodym perkusistom i nauczycielom do poznania muzycznych tradycji, odległych kultur i kontynentów. Spotkanie z wielkimi artystami i wykładowcami Warsztatów oraz koncertów daje naturalną motywację do dalszej pracy, poznawania niekończącego się instrumentarium perkusyjnego i zarazem promowania na świecie polskiej sztuki perkusyjnej.
Miesięcznik MUZYK był już po raz kolejny jednym z patronów medialnych tego wydarzenia.
Zdjęcia: Małgorzata Dietrich i Piotr Sutt
Artykuł ukazał się w numerze 5/2018 miesięcznika Muzyk.