Pod koniec maja odbyła się kolejna edycja warsztatów z produkcji muzyki organizowanych wspólnie przez wrocławską Szkołę Muzyki Nowoczesnej oraz firmę Audiotech. Tym razem objęła ona dwa wydarzenia, a ich miejscem była klubokawiarnia Miłość w Warszawie (23.05) oraz siedziba SMN we Wrocławiu (24.05). Tradycyjnie już, program obu spotkań w ramach Synth Attack vol. 4 obejmował zarówno wykłady, jak również możliwość samodzielnego wypróbowania przez uczestników, instrumentów zgromadzonych na miejscu i udostępnionych przez Audiotech.
Tak jak podczas wcześniejszych edycji, także podczas czwartej odsłony wykłady prowadzili Adam Milwiw-Baron i Kuba Sojka czyli wykładowcy Szkoły Muzyki Nowoczesnej. Dodatkowo, w tej edycji pojawił się także trzeci prowadzący – Chris Calcutt z firmy Novation. Jak wspomniałem, spotkania z cyklu Synth Attack to nie tylko warsztaty i prezentacje ale także okazja do przetestowania instrumentów znajdujących się w ofercie dystrybucyjnej firmy Audiotech. Oczywiście były to przede wszystkim syntezatory, choć nie brakowało też grooveboxów i automatów perkusyjnych. Co więcej, w Warszawie i Wrocławiu pojawiły się też nowości, w tym instrument, który premierę miał zaledwie dwa tygodnie wcześniej. Oczywiście mowa tu o syntezatorze Novation Summit. Innym nowym produktem był modularny syntezator firmy teenage engineering – system 400 z serii pocket operator modular. Spośród produktów oferowanych przez Audiotech, które na rynku pojawiły się w tym roku wypróbować też można było syntezator Arturia MicroFreak oraz klawiaturę sterującą Novation SL MkIII. Oczywiście do dyspozycji uczestników warsztatów pozostawały także inne instrumenty z oferty firm Arturia, Novation, Studiologic i teenage engineering.
Pierwszy z warsztatów odbywających się w ramach Synth Attack vol. 4 poprowadził Kuba Sojka, a dotyczył on sterowania różnymi sprzętowymi instrumentami przy pomocy klawiatury Novation SL MkIII. Aby jak najlepiej zaprezentować jej możliwości na tym polu, zarówno w Warszawie jak i we Wrocławiu przygotowane zostały setupy (różniące się nieco od siebie), w których skład weszły także instrumenty innych producentów – w tym automat perkusyjny z lat 80. XX wieku oraz system modularny Eurorack. Wspomniana klawiatura daje bowiem możliwość komunikacji z innymi urządzeniami zarówno poprzez MIDI jak i złącza CV/GATE, a jej potencjał w kwestii kontroli jest naprawdę spory, o czym mogli przekonać się wszyscy przybyli do klubokawiarnii Miłość i siedziby SMN. Bohaterem drugiego warsztatu – zatytułowanego „Matrixwerk” był syntezator Arturia MatrixBrute, a prowadzący go Adam Milwiw-Baron miał do dyspozycji nie jeden lecz aż trzy egzemplarze największego z instrumentów francuskiej firmy. Jak łatwo się domyśleć, Chris Calcutt reprezentujący firmę Novation przybył do naszego kraju aby w ramach Synth Attack vol. 4 zaprezentować potencjał drzemiący w najnowszym syntezatorze brytyjskiej firmy czyli modelu o nazwie Summit, który podczas tych warsztatów świętował polską premierę.
Tak jak wcześniejsze wydarzenia z tego cyklu, także oba spotkania z syntezatorami i innymi instrumentami, które złożyły się na czwartą edycję Synth Attack spotkały się z zainteresowaniem co widać choćby na poniższych zdjęciach ilustrujących tę relację.
Tekst: Grzegorz Bartczak
Zdjęcia: Michał Kuczyński
Relacja ukazała się w numerze 7/2019 miesięcznika Muzyk.