W drugiej połowie kwietnia odbyła się kolejna edycja warsztatów z produkcji muzyki organizowanych przez firmę Audiotech oraz Szkołę Muzyki Nowoczesnej z Wrocławia. Tak jak poprzednia, także ta – Synth Attack vol. 3 – objęła trzy spotkania, a ich gospodarzami były: Poznań (17.04 – Schron), Warszawa (18.04 – Miłość) i Katowice (19.04 – Klub Centrum). Poniżej prezentujemy relację z poznańskich warsztatów.
Znany już z poprzedniego spotkania Schron ze swym szczególnym klimatem ponownie sprawdził się jako miejsce spotkania miłośników syntezatorów oraz innych wszelkiej maści instrumentów i urządzeń sprzętowych wykorzystywanych do produkcji muzyki i jej prezentowania na żywo. Tym razem, poza wykładami / warsztatami prowadzonymi przez Adama Milwiw-Barona i Kubę Sojkę czyli wykładowców Szkoły Muzyki Nowoczesnej, w programie Synth Attack vol. 3 znalazł się nowy punkt, o którym więcej za chwilę.
Pierwszy wykład kwietniowej edycji warsztatów poświęcony był sekwencerom i ich wykorzystywaniu w produkcji muzyki. W oparciu o kilka różnych instrumentów, Kuba Sojka zaprezentował możliwości wbudowanych w nie sekwencerów, zarówno w zakresie tworzenia patterów jak i edycji zaprogramowanego materiału. Korzystając z trzech instrumentów Teenage Engineering z serii Pocket Operator – PO-32 tonic oraz najnowszych PO-35 speak i PO-33 K.O!, a także nowego desktopowego syntezatora Arturia MiniBrute 2S, pokazał jak kreatywnie wykorzystać sekwencery i drzemiące w nich możliwości oraz jak osiągać przy ich pomocy nieszablonowe efekty.
Tematem warsztatu Adama Milwiw-Barona w ramach Synth Attack vol. 3 był „Hardware’owy live act”, a dokładniej różne kwestie związane z w pełni sprzętowym setupem wykorzystywanym na scenie podczas występów na żywo. Użyta przez niego konfiguracja skupiona wokół analogowego miksera Spirit F1 obejmowała m.in. syntezator Novation Bass Station II, automat perkusyjny Arturia DrumBrute i sampler Teenage Engineering PO-33 K.O!, a także kompaktowe „kostki” czyli efekty typu delay i reverb oraz harmonizer. Jedynym „hybrydowym” elementem tego setupu był smartfon z aplikacją służącą za kolejny efekt audio. Poruszone tematy dotyczyły zarówno odpowiedniego przygotowania sobie środowiska pracy (np. przez użycie różnych kolorów kabli do poszczególnych typów połączeń), jak i chociażby zaprzęgnięcia zewnętrznych efektów do przetwarzania sygnałów z instrumentów. Nie zabrakło też kwestii regulacji poziomów przed i po faderze (suwaku) czy synchronizacji sprzętu, a przede wszystkim traktowania całego liveactowego setupu jako jednego dużego multiinstrumentu.
Nowością podczas warsztatów Synth Attack vol. 3 były wykłady prowadzone przez zaproszonych gości. W Poznaniu byli to Sylwester Kisiel i Dawid Nowak z patch.audio, którzy wprowadzili uczestników spotkania w świat syntezy modularnej. Przynieśli oni ze sobą system zamknięty w dwóch nowych skrzyniach firmy Arturia – RackBrute 6U, wypełniony po brzegi modułami takich producentów jak Mutable Instruments, Doepfer, Bastl, XAOC Devices, expert sleepers, Music Thing Modular, RYO, Bard, Manhattan Analog czy DOBOZ. Podczas swojej prezentacji wspomnieli oni zarówno o historii systemów modularnych jak i przybliżyli format Eurorack, objaśniając czego będziemy potrzebować do stworzenia własnego systemu modularnego. Poruszana tematyka objęła też najbardziej istotne kwestie związane z montażem modułów, czy łączenia ich ze sobą kablami, a także różnic między instrumentami o „zamkniętym” torze syntezy, a systemami modularnymi, w których jest on zależny od koncepcji użytkownika. Dzięki wykorzystaniu oscyloskopu uczestnicy warsztatów mogli też przekonać się jakie możliwości generowania przebiegów fal ma cyfrowy oscylator Braids, a także poznać działanie wybranych innych modułów. Nie zabrakło też muzycznej prezentacji możliwości całego systemu.
Podczas dwóch pozostałych spotkań zaproszonymi gośćmi byli odpowiednio Dj Eprom (Warszawa – „Nowoczesne metody produkcji”) i An On Bast (Katowice – „Bleep blop & blinking. Modularne początki”).
Tradycyjnie już warsztaty z cyklu Synth Attack były też okazją do wypróbowania instrumentów z oferty dystrybucyjnej firmy Audiotech. Tym razem do dyspozycji uczestników oddano syntezatory, grooveboxy i automaty perkusyjne, a były wśród nich produkty takich marek jak Arturia (MatrixBrute, MiniBrute, DrumBrute i nowy MiniBrute 2), Novation (Circuit, Circuit Mono Station, MiniNova, UltraNova, Bass Station II, PEAK) i Studiologic (Sledge 2.0) oraz cała gama instrumentów firmy Teenage Engineering z rodziny Pocket Operator. Organizatorzy zapewnili też odpowiednią liczbę słuchawek, dzięki czemu każdy mógł w spokoju testować konkretny instrument nie przeszkadzając innym uczestnikom spotkania.
Kolejny raz okazało się że – przynajmniej w Poznaniu – nie brakuje zainteresowanych tego typu warsztatami, pozwalającymi nie tylko poszerzyć swą wiedzę w zakresie produkcji muzyki czy kreatywnego korzystania z syntezatorów i innych instrumentów, ale także dającymi możliwość bezpośredniego kontaktu z nimi.
Tekst i zdjęcia: Grzegorz Bartczak
Artykuł ukazał się w numerze 5/2018 miesięcznika Muzyk.