Firma Audiotech wspólnie ze Szkołą Muzyki Nowoczesnej z Wrocławia zorganizowały drugą edycję warsztatów z produkcji muzyki – Synth Attack Vol. 2. Obejmowały one trzy spotkania, które odbyły się pod koniec listopada – 28.11 w Krakowie (Barka), 29.11 w Łodzi (DOM) oraz 30.11 w Poznaniu (Schron). Relację z tego ostatniego prezentujemy poniżej.
Poznańskie warsztaty przeprowadzono w surowym wnętrzu prawdziwego schronu, przez co wydarzenie miało swój klimat, a jego tematyka w połączeniu z luźną atmosferą klubu, który mieści się w tym miejscu sprawiły, że w czwartkowy wieczór zjawiło się całkiem sporo osób. W programie spotkania znalazły się dwa „wykłady” poświęcone konkretnym aspektom wykorzystywania syntezatorów w produkcji muzycznej, a ponadto uczestnicy mieli możliwość bliższego zapoznania się z kilkunastoma różnymi instrumentami.
Pierwszy wykład czy też raczej warsztat poprowadził Adam Milwiw-Baron – założyciel Szkoły Muzyki Nowoczesnej. Wykorzystując trzy syntezatory analogowe – MicroBrute i MiniBrute firmy Arturia oraz Novation Bass Station II – pokazał jak przy ich pomocy można stworzyć interesująco brzmiące barwy instrumentów perkusyjnych (bębna basowego, werbla i hi-hatu), których można użyć w podkładzie rytmicznym. Co ważne, zaprezentował nie tylko to, jak na każdym z syntezatorów „ukręcić” konkretną barwę wykorzystując właściwości toru syntezy danego instrumentu, ale także jak to ze sobą połączyć aby „wszystko razem grało” wykorzystując do tego gniazda CV/GATE i MIDI.
Drugi warsztat poświęcony był modulacji różnych parametrów toru syntezy (i efektom tego działania) przy pomocy generatora LFO, a poprowadził go Kuba Sojka. Na przykładzie dwóch instrumentów – wspomnianego już syntezatora analogowego Arturia MiniBrute oraz nowego grooveboxa/syntezatora Novation Circuit Mono Station, pokazał on jak w ich przypadku można kreatywnie wykorzystać LFO. Dodatkowo – już poza głównym tematem – zaprezentował możliwości najnowszego modelu z rodziny Pocekt Operator firmy Teenage Engineering czyli automatu perkusyjnego/sekwencera PO-32 Tonic.
W obu warsztatach poruszone były ciekawe tematy i praktyczne kwestie, a prowadzący je przekazywali informacje w przystępny sposób. Dodatkowo, dzięki podglądowi na dużym ekranie wszyscy zgromadzeni mogli śledzić kolejne kroki co z pewnością ułatwiało przyswojenie sobie przekazywanej wiedzy.
Listopadowe warsztaty nie ograniczały się do wysłuchania dwóch powyższych prezentacji, gdyż organizatorzy przygotowali specjalną „strefę testów”, z której można było korzystać przed i po wykładach. Do dyspozycji przybyłych licznie osób oddano kilkanaście instrumentów znajdujących się w ofercie dystrybucyjnej firmy Audiotech. Znalazły się wśród nich m.in. syntezatory firmy Novation – Bass Station II, MiniNova i UltraNova oraz najnowszy Peak (z podłączonym kontrolerem Launchpad Pro), a także grooveboxy Circuit i Circuit Mono Station. Udostępniono również syntezatory marki Arturia – MatrixBrute i MiniBrute oraz automat perkusyjny DrumBrute. Nie zabrakło też „drobiazgów” z oferty Teenage Engineering czyli niewielkich instrumentów z rodziny Pocket Operator. Aby każdy mógł ze spokojem wypróbować możliwości udostępnionych instrumentów organizatorzy zadbali o odpowiednią liczbę słuchawek (oczywiście też z oferty Audiotech – KRK). Syntezatory cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem, a jako że chętnych do ich przetestowania było więcej niż ich samych, trzeba było cierpliwie czekać na swoją kolej.
Warsztaty Synth Attack Vol.2 były naprawdę interesującym spotkaniem, które dobrze pokazuje – sądząc nie tylko po liczbie osób, które wzięły w nich udział – że takie połączenie teorii z praktyką i umożliwienie samodzielnego wypróbowania w jednym miejscu rozmaitych instrumentów jest czymś co potrafi przyciągnąć młodych ludzi i że nie brakuje wśród nich miłośników syntezatorów…
Tekst i zdjęcia: Grzegorz Bartczak
Artykuł ukazał się w numerze 1/2018 miesięcznika Muzyk.