Miksery Soundcraft są używane na całym świecie od wielu lat, oczywiście oprócz dużych konsolet dzięki którym firma zdobyła popularność, w ofercie Soundcraft jest wiele modeli skonstruowanych na potrzeby małych firm, zespołów lub innych użytkowników o mniej zasobnym budżecie niż duże studia nagrań i duże firmy nagłośnieniowe. Model dostarczony do testów to MPMi 12. Należy on do kategorii produktów wielozadaniowych. W niektórych sytuacjach sprawdzi się lepiej, a w niektórych trochę gorzej. Jedno jest pewne – konstruktorzy Soundcraft starają się utrzymać wygodę obsługi mniejszych modeli na najwyższym poziomie. To samo można powiedzieć o utrzymaniu poziomu jakości tychże urządzeń. Takie są założenia. Zobaczmy jak w odniesieniu do tych założeń sprawuje się testowany model.
OPIS
Konsoleta umożliwia jednoczesne wprowadzenie dwunastu sygnałów o poziomie mikrofonowym oraz dwóch sygnałów stereofonicznych o poziomie liniowy. Oczywiście nie jest to koniec możliwości urządzenia, ale zanim przejdziemy do opcji dodatkowych, zobaczmy jak są skonstruowane podstawowe kanały. Pierwszych dwanaście kanałów konsolety MPMi 12 jest identycznych. Każdy z nich jest przystosowany do pracy z sygnałem o poziomie mikrofonowym – sygnał możemy wprowadzić poprzez dedykowane gniazdo wejściowe typu XLR oznaczone jako MIC. Każdy z tych kanałów wyposażono w przedwzmacniacze mikrofonowe GB30 autorstwa Grahama Blytha, znane użytkownikom innych modeli konsolet Soundcraft. Do wszystkich gniazd wejściowych typu XLR możemy doprowadzić zasilanie typu Phantom +48 V. Do włączenia zasilania służy dedykowany przycisk. Obok przełącznika PHANTOM POWER umieszczono diodę sygnalizującą o statusie zasilania Phantom. Oprócz tego do każdego z tych kanałów możemy wprowadzić sygnał o poziomie liniowym poprzez dedykowane, symetryczne gniazdo wejściowe typu jack 1/4”. Do gniazda można również podłączyć niesymetryczną wtyczkę. Dodatkowo w każdym z opisywanych kanałów znajdziemy gniazdo insertowe jack 1/4”, umożliwiające wysyłanie sygnału do urządzenia zewnętrznego (najczęściej są to bramki lub kompresory) i wprowadzenie go z powrotem do toru sygnałowego tuż przed sekcją korektora barwy. Poziom sygnału kanału konsolety poddawany obróbce może być regulowany płynnie za pomocą potencjometru obrotowego GAIN. Gałki potencjometrów GAIN oznaczono czerwonym kolorem nakładki plastikowej. Każdy z pierwszych dwunastu kanałów konsolety wyposażono w filtr górnoprzepustowy wyciszający sygnał o poziomie częstotliwości niższej niż 100 Hz o -15 dB. Uaktywnienie filtru umożliwia dedykowany przełącznik przyciskowy. Korektor barwy w opisywanych kanałach składa się z czterech potencjometrów obrotowych. Do regulacji zawartości tonów wysokich służy potencjometr HF, którym możemy wzmacniać lub redukować poziom sygnałów z odcinka pasma powyżej 12kHz w zakresie od -15 dB do +15 dB. Potencjometrem oznaczonym jako LF możemy regulować zawartość niskich tonów (odcinek pasma częstotliwości poniżej 80 Hz) w zakresie ±15 dB. Do regulacji tonów środkowych służą dwa potencjometry obrotowe za pomocą których możemy wybrać odcinek pasma od 150 Hz do 3.5 kHz, który zostanie poddany obróbce w zakresie od -15 dB do +15 dB za pomocą potencjometru obrotowego MF. Potencjometry regulujące stopień wzmocnienia wybranych częstotliwości w korektorze barwy oznaczono czarnym kolorem nakładki plastikowej.
Testowaną konsoletę MPMi 12 wyposażono w trzy niezależne szyny AUX. Pierwsza z nich (AUX 1) służy do wysyłania sygnałów pobranych przed „tłumikiem” – PRE FADE. Potencjometry regulujące poziom sygnału wysyłanego na szynę AUX 1 oznaczono zielonym kolorem nakładki plastikowej. Druga szyna – AUX 2 została wyposażona w przełącznik umożliwiający zmianę sposobu pobierania sygnału (przed lub po obróbce w kanale). Przełącznik umieszczono w sekcji master obok potencjometru regulującego poziom sumy sygnałów w szynie AUX 2. Potencjometry regulujące poziom sygnału wysyłanego na szynę AUX 2 oznaczono błękitnym kolorem nakładki plastikowej. Trzecia szyna AUX służy do wysyłania sygnałów pobranych po obróbce w kanale – POST FADE. Potencjometry regulujące poziom sygnału wysyłanego na szynę AUX 3 oznaczono szarym kolorem nakładki plastikowej. Sygnał w każdym kanale dostarczonej do testów konsolety możemy umieścić w dowolnym punkcie panoramy dźwiękowej za pomocą potencjometru PAN oznaczonego żółtym kolorem. Każdy z kanałów konsolety wyposażono w podświetlany przełącznik przyciskowy MUTE umożliwiający natychmiastowe wyciszenie sygnału w kanale. Obok tego przełącznika na każdym kanale umieszczono przełącznik przyciskowy PFL za pomocą którego możemy wysłać sygnał (przed „suwakiem”) z wybranych kanałów na wyjście słuchawkowe oraz wyświetlić jego poziom. MPMi 12 wyposażono w dwie szyny główne oznaczone jako MIX i SUB. Dedykowany przycisk umieszczony obok przełącznika PFL umożliwia wybór szyny do której ma zostać skierowany sygnał z każdego kanału konsolety. W konsolecie zastosowano potencjometry suwakowe o długości 60 mm, umożliwiające precyzyjną regulację poziomów sygnałów w zakresie od -∞ do +10 dB. Plastikowe nakładki potencjometrów suwakowych w kanałach monofonicznych oznaczono białym kolorem. Oprócz tego w każdym z kanałów znajdziemy diodę sygnalizującą o obecności sygnału w kanale (punkt pomiaru znajduje się przed korektorem barwy), oraz diodę sygnalizująca o wysyłaniu sygnału na szynę MONITOR (PFL). Dwa kanały stereofoniczne w konsolecie mają konstrukcję podobną do kanałów monofonicznych. Różnią się w obsłudze tym, że wyposażono je w dwa gniazda wejściowe typu jack 1/4” oznaczone jako L (MONO) i R oraz tym, że korekcja zawartości tonów środkowych jest możliwa tylko dla odcinka pasma z centrum w punkcie odpowiadającym częstotliwości 720 Hz. Stereofonicznych kanałów nie wyposażono w filtr górnoprzepustowy ani w gniazda insertowe. Poziom sumy sygnałów na każdej szynie AUX jest regulowany za pomocą dedykowanego potencjometru obrotowego umieszczonego w sekcji master. Dodatkowo istnieje możliwość wysłania sumy sygnałów z każdej szyny AUX na szynę MONITOR (AFL). W tym celu obok każdego z potencjometrów obrotowych umieszczono dedykowany przełącznik przyciskowy. Sygnały z szyn AUX są wysyłane do urządzeń zewnętrznych poprzez symetryczne gniazda wyjściowe typu jack 1/4” oznaczone jako AUX 1 AUX 2 i AUX 3.
Poziom sygnałów na szynach głównych możemy regulować za pomocą potencjometrów suwakowych SUB L i SUB R (dla szyny SUB) oraz MIX w zakresie od -∞ do +10 dB. Poziom sygnału wyjściowego szyny MIX (lub szyny MONITOR) jest wyświetlany za pomocą dwóch rzędów diod. Świecenie się każdej diody odpowiada następującym poziomom sygnałów w kanałach lewym i prawym stereofonicznej sumy sygnałów opuszczających konsoletę: -22 dB, -16 dB, -12 dB, -6 dB, -3 dB, 0 dB, +3 dB, +6 dB, +10 dB, +16 dB. Sumę sygnałów z szyny SUB możemy skierować na szynę MIX za pomocą dedykowanego przełącznika umieszczonego w sekcji master. Oprócz tego stereofoniczny sygnał szyny SUB możemy przekształcić w monofoniczny. Dedykowany przełącznik umożliwiający takową czynność umieszczono tuż obok przełącznika SUB TO MIX. Suma sygnałów z szyny MIX jest wysyłana z konsolety do urządzeń zewnętrznych poprzez gniazda wyjściowe typu XLR oznaczone jako MIX L i R oraz gniazdo wyjściowe typu jack 1/4” oznaczone jako MONO. Jak sama nazwa wskazuje przez to gniazdo wysyłamy monofoniczną sumę sygnałów z szyny MIX. Suma sygnałów z szyny SUB jest wysyłana z konsolety do urządzeń zewnętrznych przez gniazda wyjściowe typu jack 1/4” oznaczone jako SUB OUT L i R. Suma sygnałów z szyny MONITOR jest wysyłana z konsolety do urządzeń zewnętrznych gniazdami wyjściowymi 1/4” oznaczonymi jako MONITOR L i R. Poziom sumy sygnałów w tej szynie jest regulowany za pomocą dedykowanego potencjometru obrotowego umieszczonego w sekcji master. Obok tego potencjometru znajdziemy przełącznik przyciskowy MIX/SUB, umożliwiający wybór sygnału wysyłanego na szynę MONITOR. Oprócz tego, sygnał z szyny monitor może zostać wysłany poprzez gniazdo słuchawkowe typu jack 1/4”. Poziom sygnału wysyłanego przez gniazdo słuchawkowe jest regulowany dodatkowym potencjometrem obrotowym. Obok diod wskazujących poziom sygnału znajduje się dioda SOLO sygnalizująca o włączeniu co najmniej jednego z przycisków PFL (AFL), w którymś z kanałów konsolety – w tym przypadku rząd diod będzie wyświetlał poziom sygnałów szyny MONITOR. Tuż obok diody SOLO umieszczono diodę oznaczoną jako PWR wskazującą na stan pracy testowanej konsolety. Konsoletę wyposażono w dwa gniazda wejściowe typu cinch, oznaczone jako 2 TRACK L i R, przez które można wprowadzić do konsolety sygnał z zewnętrznego urządzenia odtwarzającego. Obok tych gniazd znajdują się kolejne dwa gniazda typu cinch oznaczone jako RECORD OUT służące do wyprowadzenia sumy sygnałów z konsolety do zewnętrznego urządzenia rejestrującego. Sygnał wprowadzany przez gniazda 2 TRACK możemy skierować na szynę MONITOR oraz na szynę MIX – w tym celu konsoletę wyposażono w dwa dedykowane przełączniki przyciskowe. Aby dostarczoną do testów konsoletę zamontować w skrzyni transportowej typu rack, należy skorzystać z dołączonego specjalnego zestawu montażowego.
WRAŻENIA
Konsolety Soundcraft słyną z wygody ich obsługi. Testowany model MPMi 12 nie jest wyjątkiem. Na szczególne słowa uznania zasługuje bardzo przejrzysta konstrukcja, kolorowe nakładki i możliwości konsolety. Solidne wykonanie da się zauważyć we wszystkim – potencjometry barwy nie mają „pustych przebiegów”, które są zmorą wielu małych konsolet. Przedwzmacniacze mikrofonowy są dynamiczne a poziom szumów własnych jest rzeczywiście znikomy. Możliwość umieszczenia konsolety zarówno na powierzchni płaskiej jak i w skrzyni transportowej typu rack, podnosi również uniwersalność zastosowania testowanego modelu.
PODSUMOWANIE
Testowana konsoleta MPMi 12 umożliwia wysyłanie sygnałów na siedem szyn – dwie szyny główne i trzy szyny AUX oraz na szynę odsłuchową (MONITOR). Ilość kanałów monofonicznych oraz zamontowanie w nich gniazd insertowych definiują zakres zastosowania testowanej konsolety. Jest to urządzenie, które przede wszystkim sprawdzi się przy nagłaśnianiu niewielkich eventów oraz występów zespołów muzycznych i niezbyt rozbudowanym składzie. Ilość szyn poszerza zakres zastosowań o nietypowe sytuacje, takie jak transmisja sygnału do różnych sal konferencyjnych.
Tekst: Jan Marek
DANE TECHNICZNE
Liczba kanałów monofonicznych: 12
Liczba kanałów stereofonicznych: 2
Liczba wyjść AUX: 3
Pasmo przenoszenia: 20 Hz – 20 kHz (±1.5 dB)
Przesłuchy: dla kanału wyłączonego przyciskiem MUTE >90 dB, dla kanału wyciszonego suwakiem >90 dB
Korekcja w kanałach: 3-pasmowa (dodatkowa regulacja częstotliwości granicznej dla MF w kanałach mono)
Wejścia/wyjścia: MIC IN [XLR] × 12, LINE IN × 12, INSERT × 12, INPUT (L/MONO, R) × 2, MIX OUT (L, R) [XLR], MONO OUT, słuchawkowe, SUB OUT (L, R), MONITOR OUT (L, R), AUX OUT × 3, 2TRK IN (L, R), REC OUT (L, R)
Wymiary: 482 × 405 × 94 mm
Ciężar: 6.7 kg
Cena: 1883 PLN
Do testu dostarczył:
ESS Audio
ul. Graniczna 17
05-092 Łomianki-Dąbrowa
tel. (22) 7514246
Internet: www.essaudio.pl, www.soundcraft.com
Test ukazał się w numerze 3/2010 miesięcznika Muzyk.