Według Rolanda „Better Life With Music”, według mnie „Better Life With Roland”. Takie stwierdzenie nasuwa mi się po teście jaki wykonałem z najnowszą wersją urządzenia tej firmy. Połączenie innowacyjnej technologii oraz wieloletniego doświadczenia firmy Roland zaowocowało stworzeniem urządzenia, którego historia sięga końca XX wieku. W 1985 roku Roland zrewolucjonizował przemysł perkusyjny wypuszczając na rynek pierwszego Octapada (PAD-8). Pomimo, iż był on tylko kontrolerem MIDI, bardzo szybko został przyjęty przez muzyków z całego świata. W 1988 roku pojawił się na rynku Octapad II, który nie tylko posiadał zalety swojego poprzednika, ale również został wzbogacony o funkcję umożliwiającą uzyskanie dwóch warstw na jednym padzie, czyli dwóch różnych barw w zależności od siły uderzenia (np. otwarty lub zamknięty hi-hat). Kolejnym unowocześnieniem Octapadu II, była możliwość podłączenia kontrolera sterującego urządzeniem za pomocą stopy. W 1990 roku Roland wprowadził na rynek SPD-8, który posiadał swój własny zestaw barw. W 1993 roku unowocześniono tę wersję do SPD-11, który nie tylko posiadał więcej instrumentów, ale również możliwość dodawania efektów. Rozwój tego urządzenia zaowocował w 1998 roku powstaniem legendarnego do tej pory SPD-20, który głównie charakteryzował się poprawą jakości dźwięku. Rok 2010 zapisał się na kartach muzycznej historii XXI wieku pojawieniem się najnowszej wersji Octapadu czyli SPD-30. Zasadniczo, wygląd oparty na poprzednich modelach nie uległ większym modyfikacjom. Nadal urządzenie bazuje na układzie ośmiu padów, jednakże wprowadzono duży wyświetlacz, łatwy w obsłudze interfejs, nowatorskie barwy, efekty, możliwość komunikacji z innymi urządzeniami poprzez port MIDI USB oraz najnowocześniejszą technologię wyzwalania V-DRUMS. Poniżej przedstawiam możliwości tego urządzenia.
Octapad jest niewielkim urządzeniem składającym się z ośmiu padów. Każdy z nich jest oddzielnie separowaną jednostką, zapewniającą maksymalną czułość przy całkowitej eliminacji przesłuchów. Jak wcześniej wspomniałem, SPD-30 posiada cechy, które wprowadzono już we wcześniejszych modelach, jak na przykład dwuwarstwowość każdego z padów. Daje nam to możliwość umieszczenia łącznie aż do 16 różnych instrumentów. Warstwa oznacza, że do jednego pada mogą być przypisane dwie barwy. Mamy możliwość ustawienia pięciu różnych sposobów układania się barw w stosunku do siebie, zaś zasadniczym elementem konstrukcji tych typów jest „punkt warstwy”, czyli moment wyzwalania jednego z nich.
Celem opisu poszczególnych typów wprowadzimy oznaczenia: barwa pierwsza – warstwa A oraz barwa druga – warstwa B. Wyróżnimy tu pięć typów:
• OFF – gra tylko warstwa A
• MIX – warstwa A oraz warstwa B grają jednocześnie; jeżeli został sprecyzowany „punkt warstwy” o danym natężeniu uderzenia, warstwa B będzie słyszalna w momencie przekroczenia „punktu warstwy”
• SWITCH – uderzenie, które jest słabsze niż „punkt warstwy” uruchomi warstwę A, zaś mocniejsze warstwę B
• FADE – warstwa B zostanie dodana do warstwy A w momencie przekroczenia „punktu warstwy”
• XFADE – opcja podobna do poprzedniej, ale natężenie dźwięku warstwy A obniży się do połowy wartości wyjściowej w momencie kiedy uderzenie przekroczy „punkt warstwy”.
Urządzenie dodatkowo wyposażone jest w cztery wejścia (plus wejście kontrolera hi-hat – kompatybilne z Roland FD-8, VH-11), do których możemy podłączyć dwutriggerowe pady (Roland serie KD/PD/PDX/CY), aby stworzyć mini zestaw perkusyjny. Do każdego z dołączonych padów możemy przypisać dowolny zestaw barw. Istnieje również możliwość podłączenia triggerów z akustycznej perkusji (Roland seria RT). Podłączenie padów i pedałów znacznie rozszerza możliwości Octapadu. W ten sposób można grać nie tylko za pomocą swoich rąk, ale również stóp. Kontrola barw oraz efektów jest możliwa również za pomocą zewnętrznego kontrolera (footswitch) podłączonego bezpośrednio do SPD-30.
W przeciwieństwie do oryginalnego Octapadu (PAD-8), który był jedynie kontrolerem MIDI, nowy Octapad (SPD-30) jest urządzeniem wyposażonym w ponad 600 barw własnych, które pokrywają większość stylów muzycznych z całego świata. Poza standardowymi instrumentami perkusyjnymi odnajdziemy również całą gamę efektów dźwiękowych oraz instrumentów melodycznych. Dźwięk może być modulowany za pomocą wbudowanych kontrolerów strojenia, tłumienia, ataku, odstrojenia i wielu innych. Poprzez podłączenie komputera za pomocą złącza MIDI, mamy możliwość użycia niezliczonej ilości barw. Wszystko zależy od naszej inwencji twórczej, gdyż SPD-30 może uruchamiać barwy zapisane w specjalnych aplikacjach muzycznych np. samplerach programowych. Octapad posiada pięćdziesiąt zestawów wbudowanych, które można dowolnie modyfikować, ustawiać w dogodnej dla siebie kolejności (8 łańcuchów – po 20 zestawów na każdy łańcuch) oraz w razie potrzeby zapisywać na przenośnych nośnikach danych USB.
Kolejnym elementem ułatwiającym pracę jest ekran LCD, poprzez który mamy dostęp do wszystkich funkcji urządzenia. Sterowanie odbywa za pomocą potencjometrów oraz przycisków umieszczonych na głównym panelu. Przydatną funkcją jest wyświetlenie układu ośmiu padów, dzięki czemu na bieżąco widzimy jaki instrument jest podpisany pod dany pad. Warto zwrócić uwagę, że cały panel sterujący jest odporny na uderzenia, zatem nie musimy się martwić o jego uszkodzenie podczas grania. To jeszcze nie wszystko co oferuje nam producent.
Najbardziej przełomową funkcją SPD-30 jest PHRASE LOOP. Jest to funkcja umożliwiająca nagrywanie tworzonych sekwencji, zapętlania ich oraz dogrywanie kolejnych. W ten sposób budujemy loopy w czasie rzeczywistym, dając możliwość błyskawicznego nagrania i zapisania pięćdziesięciu z nich (istnieje również możliwość zapisu tych fraz na nośniku USB). Każda z fraz może się składać z trzech warstw, czyli z trzech dowolnie skonfigurowanych wcześniej zestawów perkusyjnych/barw. W momencie odtwarzania nagranych sekwencji mamy możliwość jednoczesnego grania na wyżej wymienionych zestawach bez konieczności ich zapisu. Dodatkiem ułatwiającym pracę są diody znajdujące się przy każdym padzie. Użycie danego padu, w trakcie nagrywania sekwencji, sygnalizuje nam dioda świecąca się ciągłym światłem.
Na panelu głównym znajduje się zestaw ośmiu przycisków dedykowanych tworzeniu loopów:
• STANDBY – służy do rozpoczęcia fazy tworzenia i zapisywania sekwencji, od wyboru metrum oraz ilości taktów.
• PLAY/REC (STOP) – te przyciski umożliwiają odtwarzanie oraz zapisywanie pętli. Można zatrzymać całą frazę naciskając jednocześnie oba przyciski. Do ponownego uruchomienia odtwarzania wystarczy uderzyć w dowolny z ośmiu padów.
• MUTE – naciśnięcie tego przycisku z jednoczesnym uderzeniem padu, uruchamia (zatrzymuje) opcję wyciszenia ścieżki odpowiadającej danemu padowi.
• ERASE – naciśnięcie tego przycisku z jednoczesnym uderzeniem padu, umożliwia usunięcie wskazanego przez nas fragmentu ścieżki odpowiadającej danemu padowi. Status usuwania pokazany jest jednocześnie poprzez wyświetlenie na ekranie oraz wskazanie używanego padu (migająca dioda).
• FX CONTROL – naciśnięcie tego przycisku uruchamia panel sterowania efektami specjalnymi, które również można zapisać w tworzonych frazach.
• SET LOOP/NEXT – w momencie migania tego przycisku, możemy ustawić punkt zapętlenia sekwencji. Podczas gdy przycisk ten pali się ciągłym światłem, mamy możliwość programowania opcji takich jak MUTE, PLAY, REC, STOP, które zostaną zastosowane od początku odtwarzania kolejnej pętli.
• V-LINK – przycisk ten pozwala na kontrolowanie urządzeń video w czasie rzeczywistym.
Nagrywanie podporządkowane jest ustalonemu tempu, które można zmieniać na bieżąco również podczas odtwarzania. SPD-30 zawiera również funkcję TAP TEMPO, bardzo często stosowaną w tego typu urządzeniach. Dogodną funkcją Octapadu jest kwantyzacja, umożliwiająca korektę uderzeń do wybranej odpowiedniej wartości (np. ćwierćnuta, ósemka, szesnastka). Opcja ta używana jest przy nagrywaniu.
Na szczególną uwagę zasługują efekty dźwiękowe, będące produktem światowego lidera w tej dziedzinie jakim jest Roland. Octapad zawiera trzydzieści typów wewnętrznych multiefektów, equalizer, limiter, a nawet siedem typów efektu AMBIENCE. AMBIENCE jest funkcją globalną, która w momencie wyboru działa na wszystkie pady jednocześnie. Alternatywną formą są multiefekty działające na pojedynczy pad (FX). Octapad wyposażony jest dodatkowo w złącza: OUTPUT (L/MONO, R), wyjście słuchawkowe, MIX IN oraz MIDI (IN, OUT).
Podsumowując – Octapad jest stworzony dla wszystkich muzyków po to, aby inspirować. Bazując na oryginalnej budowie, Octapad SPD-30 łączy najnowszą technologię wyzwalania opracowaną dla V-Drums, najbardziej zaawansowanymi barwami i efektami oraz wyjątkową funkcją PHRASE LOOP. SPD-30 jest urządzeniem optymalnym i uniwersalnym, ponieważ znakomicie zachowuje się w warunkach studyjnych jak i scenicznych. Octapad jest doskonałym modułem dźwiękowym, podręcznym zestawem perkusyjnym. Daje on również możliwość rozbudowania go o dodatkowe pady, które pomogą nam stworzyć zestaw perkusyjny według naszego uznania. SPD-30 posiada również kontroler MIDI, za pomocą którego mamy możliwość podłączenia komputera. Octapad ma ogromny potencjał do tworzenia własnej muzyki.
Tekst: Kacper Stachowiak
DANE TECHNICZNE
Ilość padów: 8 dynamicznych
Barwy: 670
Zestawy perkusyjne: 50
Efekty: AMBIENCE (7 typów), EQ, LIMITER, MULTI EFFECT (30 typów)
PHRASE LOOP: 50 fraz, 3 partie, tempo 40 – 260 bpm
Wyświetlacz: LCD (160 × 160 punktów)
Złącza: OUTPUT (L/MONO, R), słuchawkowe, MIX IN, EXTERNAL TRIGGER IN (HH CTRL, 1/KICK, 2/SNARE, 3/HI-HAT, 4/RIDE), FOOTSWITCH, MIDI (IN, OUT), USB (MIDI, MEMORY)
Wymiary: 541 × 272 × 88 mm
Ciężar: 3.8 kg
Cena: 2590 PLN
Dystrybutor:
Roland Polska
ul. Kąty Grodziskie 16B
03-289 Warszawa
tel. (22) 6789512
Internet: www.rolandpolska.pl
Test ukazał się w numerze 3/2011 miesięcznika Muzyk.