Popyt na przenośne systemy nagłaśniające nieustannie rośnie wraz ze wzrostem ilości firm organizujących konferencje, szkolenia, prezentacje w różnych, nie tylko biurowych warunkach. Oczywiście, zapotrzebowanie na tego typu urządzenia jest i w środowisku aktorów, muzyków i innych osób, potrzebujących nagłośnienia o niewielkich gabarytach i ciężarze. Urządzenie dostarczone do testów – Roland BA-55 – wyróżnia się tym, że wzbogacono je w dwa systemy bezprzewodowe oraz dodano kilka ciekawych funkcji, o których mowa poniżej.
WYGLĄD I MOŻLIWOŚCI
BA-55 jest urządzeniem wielofunkcyjnym. Zanim opiszę każdą z jego funkcji wymienię kilka ogólnych informacji. Urządzenie umieszczono w obudowie o wymiarach 355 × 255 × 481 mm. Przy ciężarze 9 kg można śmiało stwierdzić, iż BA-55 jest wyjątkowo wygodny w montażu i transporcie. Montaż systemu jest rzeczywiście prosty. W tylnej ściance obudowy znajduje się schowek na mikrofony i zasilacz, więc po otworzeniu schowka i podłączeniu zasilacza system jest gotowy do pracy. Obudowa urządzenia pozwala na umieszczenie go na statywie w pozycji pionowej. W tym celu w dolnej ściance obudowy umieszczono odpowiednie gniazdo. Do dolnej ścianki obudowy przykręcono cztery „nóżki”, chroniące przed poślizgiem zestawu po powierzchni sceny. W górnej ściance obudowy znajduje się uchwyt, służący do przenoszenia urządzenia. BA-55 wyposażono w dwa szerokopasmowe głośniki o średnicy 6.5”. Ich membrany zabezpieczono czarną, metalową siatką ozdobioną logo Roland. Z przodu umieszczono także trzy diody, których zadaniem jest sygnalizowanie odpowiednio stanu pracy urządzenia oraz stanu pracy dwóch wbudowanych systemów bezprzewodowych. Konstrukcja wzmacniaczy została wzbogacona w czujnik grawitacyjny, dzięki któremu następuje automatyczne przełączeniu trybu pracy urządzenia MONO/STEREO, w zależności od sposobu umieszczenia urządzenia na powierzchni sceny. Urządzenie umieszczone poziomo (na bocznej ściance) pracuje w trybie STEREO. W tylnej ściance obudowy umieszczono pojemnik na baterie zasilające – 8 baterii typu AA jest w stanie zapewnić 8 godzin pracy BA-55. Urządzenie wyposażono ponadto w czujnik czasowy, wyłączający zasilanie po dwóch godzinach od ostatniego sygnału dźwiękowego. To tyle, jeżeli chodzi o szczególne właściwości. A teraz czas na opis podstawowych.
Panel umieszczony z tyłu urządzenia zawiera wszystkie gniazda i przełączniki, potrzebne do sterowania parametrami pracy urządzenia. Pierwsze dwa potencjometry obrotowe pozwalają ustalić poziom głośności każdego z odbiorników. Obok każdego pokrętła umieszczono diodę informującą o obecności sygnału z dedykowanego odbiornikowi mikrofonu. Tory sygnałowe dedykowane dwóm odbiornikom wyposażono w system redukujący sprzężenie zwrotne. Co więcej, jeżeli podłączymy mikrofon przewodowy, jego głośność regulujemy pokrętłem VOLUME opisanym jako WIRELESS 2 (jeśli używamy drugiego nadajnika bezprzewodowego, jego sygnał jest priorytetowy). Trzeci potencjometr obrotowy, również oznaczony jako VOLUME, służy do regulowania poziomu głośności sygnałów wprowadzanych poprzez wejścia liniowe. Gniazda udostępniane przez BA-55 można podzielić na trzy bloki. W pierwszym znajduje się gniazdo typu combo, umożliwiające wprowadzenie sygnału zarówno przez wtyczkę typu XLR, jak i wtyczkę typu jack 1/4”. Wejście to służy do podłączenia mikrofonu dynamicznego. W drugim bloku znajdziemy parę gniazd typu cinch oraz stereofoniczne gniazdo jack 1/8”. Ten blok jest przeznaczony do podłączenia różnego typu zewnętrznych odtwarzaczy. W trzecim bloku znajdziemy dwa gniazda wejściowe typu jack 1/4”. Ten blok służy do podłączenia instrumentów. Oprócz tego BA-55 wyposażono w parę gniazd wyjściowych typu cinch, za pomocą których można wyprowadzić sygnał o poziomie liniowym do systemów zewnętrznych. Ponadto znajdziemy tam gniazdo służące do podłączenia zasilacza.
BA-55 wyposażono w dwupasmowy korektor barwy. Zawartość tonów niskich i wysokich regulujemy za pomocą dedykowanych potencjometrów obrotowych. Dodatkowo BA-55 wyposażono w efekt ECHO/REVERB. Głębokość efektu wraz z czasem opóźnienia regulujemy dedykowanym pokrętłem. Kolejna ciekawą funkcją BA-55 jest funkcja CHIME, polegająca na tym, że użytkownik może za pomocą dedykowanego potencjometru ustawić alternatywny (zazwyczaj większy niż normalnie) poziom głośności oraz uaktywnić go poprzez wciśnięcie przełącznika. Taka opcja jest przydatna gdy użytkownik chce zwrócić na siebie uwagę przez nagłą zmianę głośności systemu. Mikrofon bezprzewodowy wchodzący w skład zestawu wyposażono w nie tylko we włącznik ale także dodatkową funkcję. Są to dwa przyciski za pomocą których można aktywować bądź dezaktywować pogłos.
Jak wspomniałem, BA-55 udostępnia dwa wbudowane systemy bezprzewodowe. Pracują one w paśmie 2.4 GHz. W komplecie znajduje się jeden mikrofon DR-WM55, a jeśli chcielibyśmy korzystać z obu systemów równolegle, musimy dokupić drugi. Bezprzewodowy, dynamiczny mikrofon kierunkowy jest zasilany dwoma bateriami AA.
WRAŻENIA
Konstrukcja testowanego zestawu jest dobrze przemyślana. Jego obsługa jest intuicyjna i nie wymaga wiedzy specjalistycznej. To ogromna zaleta dla użytkowników, którzy swą uwagę skupiają na przeprowadzaniu prezentacji czy konferencji, a nie na studiowaniu zasad akustyki. Wygody obsługi, transportu i montażu BA-55 nie trzeba podkreślać – wynika ona z gabarytów, ciężaru i dobrze przemyślanej konstrukcji panelu sterującego. Brzmienie zestawu jest naprawdę dobre, a korekcja barwy skuteczna. Dodatkowym atutem testowanego urządzenia jest możliwość zasilania za pomocą baterii. Poszerza to pole eksploatacji urządzenia. Wbudowany efekt pogłosowy oraz możliwość sterowania efektem na odległość (za pomocą przełącznika w nadajniku mikrofonowym) czynią BA-55 jeszcze bardziej atrakcyjną propozycją dla potencjalnych nabywców.
PODSUMOWANIE
Testowany system dobrze sprawdza się w warunkach małych pomieszczeń oraz tam, gdzie zasilanie bateriami jest wymogiem organizacyjnym. Jest to dobrze przemyślane, lekkie i skutecznie narzędzie służące do pracy w różnych, nietypowych warunkach.
Tekst: Jan Marek
DANE TECHNICZNE
Moc wyjściowa: 2 × 10 W RMS
Głośniki szerokopasmowe: 2 × 6.5”
Korektor barwy: dwupasmowy
Wejścia/wyjścia: MIC IN [combo XLR/jack], LINE IN (L, R) [cinch], STEREO LINE IN [jack 1/8”], LINE IN (L/MONO, R), LINE OUT (L, R) [cinch]
Wymiary: 355 × 255 × 481 mm
Ciężar: 9 kg
Cena: 2690 PLN
Do testu dostarczył:
Roland Polska
ul. Kąty Grodziskie 16B
03-289 Warszawa
tel. (22) 6789512
Internet: www.rolandpolska.pl
Test ukazał się w numerze 2/2012 miesięcznika Muzyk.