W branży nagłośnieniowej od lat mamy do czynienia z możliwością alternatywnego rozwiązywania rożnych kwestii. Oczywiście nie dotyczy to każdej sytuacji i dowolnego problemu, ale są takie zadania, do których użyć możemy sprzętu w różnych konfiguracjach. Jedną z takich alternatyw są z jednej strony powermiksery, a z drugiej zestawy złożone z konsolety i wzmacniacza mocy.
W zestawieniu, które publikujemy w kwietniowym wydaniu naszego miesięcznika przyglądamy się bliżej właśnie ofercie mikserów z wbudowaną końcówką mocy. Zgromadziliśmy w nim 29 modeli pochodzących z oferty ośmiu różnych producentów. Zwolennicy reprezentowanej przez nie koncepcji wymieniają wśród zalet m.in. fabryczne dopasowanie komponentów i zamknięcie w jednej obudowie miksera i dobranego do niego odpowiednio wzmacniacza. Oczywiście zdarza się, że w ofercie jakiejś firmy są np. powermiksery wyposażone w różne końcówki, będące tą samą konsoletą, ale oznacza to jedynie że do miksera dobrać można wzmacniacze o różnych parametrach.
Niemal trzydzieści powermikserów, które prezentujemy w zestawieniu pozwala zauważyć (choć stanowią one tylko część ogólnej oferty rynkowej) jakie zróżnicowanie panuje w tej grupie sprzętu nagłośnieniowego. Różnice między poszczególnymi modelami dotyczą rozmaitych kwestii, chociażby tak kluczowych jak ilość kanałów i ich konfiguracja (mamy tu do czynienia z różnymi kombinacjami kanałów mono- i stereofonicznych) czy moc wbudowanych wzmacniaczy. Z tą ostatnią jest jak zwykle pewien problem, gdyż nie wszyscy producenci podają moc używając tych samych definicji czy parametrów. Jako że nie ma jednoznacznego przelicznika trudno zunifikować wartości, ale tak czy inaczej, różnice są.
Oferta powermikserów jest zróżnicowana także pod względem ciężaru (co jest nie bez znaczenia dla osób, które będą musiały je przenosić), struktury sekcji miksera czy dodatkowych funkcji. Wśród urządzeń prezentowanych w zestawieniu ponad połowę stanowią modele zamknięte w obudowie box, które znakomicie sprawdzą się tam, gdzie wystarczy raz dokonać ustawień, a ewentualnych korekt dokonywać będziemy dość rzadko. Wśród zalet tego rozwiązania są m.in. niewielkie wymiary, przejrzystość panelu sterowania i prostota obsługi. Nieco mniej liczną grupę stanowią powermiksery typu desktop (czasem z możliwością montażu w skrzyni rack). Takie miksery z wbudowaną końcówką mocy, sprawdzą się z kolei świetnie w przypadku nagłaśniania koncertów.
Tak jak w „zwykłych” konsoletach, poszczególne modele są zróżnicowane pod względem elementów kontroli dostępnych w poszczególnych torach. Różnice te dotyczą chociażby korekcji w kanałach, która może być dwu-, trzy- (czasem z dodatkową regulacją częstotliwości granicznej dla „środka”) lub czteropasmowa. Do dyspozycji możemy mieć ewentualnie także dodatkowe szyny, w tym wysyłki efektowe i monitorowe (i to w różnej liczbie). Ponadto w zależności od modelu, dostępne mogą być różne dodatkowe funkcje (GAIN, filtr górnoprzepustowy, kompresor, zasilanie Phantom, tryb instrumentalny HI-Z, tłumik PAD i inne). Zróżnicowanie dotyczy także korektorów graficznych, wbudowanych procesorów efektów czy innych dodatkowych funkcji. Wśród tych ostatnich znaleźć możemy m.in. rejestratory/odtwarzacze audio (korzystające z nośników USB), eliminatory sprzężeń, dodatkowe filtry czy obsługę streamingu audio (Bluetooth), a nawet możliwość współpracy z cyfrowymi systemami bezprzewodowymi.
Naturalnie, poszczególne modele powermikserów różnią się także rodzajem gniazd wejściowych i wyjściowych. Do dyspozycji możemy mieć wejścia mikrofonowe, liniowe i instrumentalne, a także dodatkowe stereofoniczne. Ponadto dostępne mogą być gniazda insertowe, wyjścia liniowe, monitorowe i słuchawkowe, wysyłki i powroty, wejścia dla kontrolerów nożnych czy nawet gniazda pozwalające podłączyć lampę. Do tego dochodzą jeszcze wyjścia głośnikowe, które także występują w różnej ilości i są zrealizowane na gniazdach różnego typu.
Powermiksery, które zgromadziliśmy w tym zestawieniu mogą – w połączeniu z odpowiednimi zestawami głośnikowymi – z powodzeniem służyć do nagłaśniania różnego typu wydarzeń, od prób czy spotkań (także tych nie związanych z muzyką), przez różne imprezy kameralne, a na niewielkich imprezach okolicznościowych czy koncertach kończąc.
POWERMIKSERY PREZENTOWANE W ZESTAWIENIU (WG CENY):
1) Phonic Powerpod 415R – 694 PLN
2) Box Electronics M-200 – 990 PLN
3) Behringer PMP500MP3 – 1000 PLN
4) Behringer PMP550M – 1000 PLN
5) img StageLine PMX-162 – 1078 PLN
6) Phonic Powerpod 630RW – 1177 PLN
7) Behringer PMP560M – 1300 PLN
8) Monacor PA-312 – 1339 PLN
9) Rehard RH408 – 1370 PLN
10) Behringer PMP580S – 1400 PLN
11) Phonic Powerpod 750RW – 1460 PLN
12) Behringer PMP2000D – 1500 PLN
13) Behringer PMP500 – 1500 PLN
14) Phonic Powerpod 1062R – 1795 PLN
15) Phonic Powerpod 1082R – 1865 PLN
16) Rehard RH708 – 1950 PLN
17) Behringer PMP4000 – 2100 PLN
18) Yamaha EMX2 – 2136 PLN
19) Monacor PA-312DMP – 2440 PLN
20) Behringer PMP6000 – 2500 PLN
21) img StageLine PMX-64FX – 3140 PLN
22) Yamaha EMX5 – 3206 PLN
23) Mackie PPM608 – 3720 PLN
24) img StageLine PMX-122FX – 4090 PLN
25) Yamaha EMX7 – 4223 PLN
26) Yamaha EMX5014c – 4276 PLN
27) Mackie PPM1008 – 4800 PLN
28) Yamaha EMX5016cf – 5507 PLN
29) Mackie PPM1012 – 5850 PLN
Zestawienie ukazało się w numerze 4/2017 miesięcznika Muzyk.