Są pytania, na które raczej nie można udzielić krótkiej i zwięzłej odpowiedzi, albo przynajmniej nie sposób udzielić takowej „na poważnie”. Jedno z takich pytań to: „Który mikrofon wokalny będzie lepszy: „Model A firmy X” czy może „Model B firmy Y”… Przez długi czas tego typu pytania wywoływały we mnie sekwencje myśli bardziej filozoficznych niż technicznych na temat tego czemu ludzie poszukują gotowych cudzych receptur zamiast zastanowić się czego tak naprawdę sami potrzebują. Po jakimś czasie jednak zrozumiałem podłoże tych pytań. Głos ludzki to najbardziej unikalny i najstarszy instrument muzyczny. Trudno się dziwić, że do jego przetworzenia wymyślono największą ilość urządzeń (mam tu na myśli urządzenia stosowania na scenie – czyli mikrofony, a nie całość dorobku przemysłu muzycznego). Z drugiej strony ci, których świat uznaje za najwybitniejszych wokalistów korzystają z kilku wybranych modeli kilku wybranych firm absolutnie nie zwracając uwagę na wysiłki reszty producentów mikrofonów. Eliminując czynniki konserwatyzmu wykonawców oraz poziomu wypromowania poszczególnych marek i tak otrzymujemy dość jasny obraz tego jakie modele są preferowane a jakie są jedynie urozmaiceniem… Czemu tyle o tym piszę? Otóż testowanie CR77 skłoniło do kilku refleksji ale zacznijmy od początku.
OPIS
CR77 to mikrofon dynamiczny o charakterystyce superkardioidalnej, umieszczony w rewelacyjnie (moim zdaniem) wyglądającej obudowie wykonanej w stylu retro. Głowicę mikrofonu chroni pokaźna kapsuła wypełniona wewnątrz pianką redukującą ruchy powietrza towarzyszące wymawianiu niektórych „wybuchowych” spółgłosek. Pasmo przenoszenia mikrofonu wynosi od 50 Hz do 14 kHz. Sam mikrofon jest dość masywny (635 g to raczej spory ciężar jak na mikrofon wokalny) ale jest to naturalne przy takim typie obudowy. Korpus mikrofonu umieszczono na specjalnym uchwycie mającym amortyzować wstrząsy.
WRAŻENIA
Wrażenia z testu są pozytywne, aczkolwiek w pewnym sensie mieszane. Z jednej strony bardzo doceniam to w jaki sposób mikrofon został wykonany i zapakowany. Walizka ochronna w której użytkownik będzie przewoził testowany mikrofon wizualnie sprawia miłe wrażenie, jednak nie wszystko jest złotem co się błyszczy. Walizka ochronna… wygląda ładnie, jednak jest wykonana tak jak są wykonane tego typu wyroby wyprodukowane w krajach Dalekiego Wschodu. Nie dyskryminuje tych wyrobów bo we własnym studio posiadam kilka mikrofonów wykonanych tam i wyposażono je w podobne walizki. Mikrofony są dobre. Walizki są wykonane prawie tak jak te, w których przewożę niemieckie mikrofony. „Prawie” w przypadku walizek czyni różnicę tak jak w starej reklamie. Jednak nie walizka jest najważniejsza a mikrofon, a ten wygląda zachwycająco „charakterystycznym wyglądem wzbogaca sceniczną prezencję” – tu musiałem zacytować tekst dystrybutora gdyż w stu procentach zgadzam się z nim.
Co do brzmienia, wykonałem „politycznie niepoprawny” test porównawczy z dwoma innymi mikrofonami, które są w pewnym sensie standardem – najczęściej spotykanymi pozycjami w riderach technicznych. Wyniki tych porównań przedstawię następująco: wszędzie tam, gdzie wokalista chce wyeksponować środkowy odcinek pasma (w celu delikatnego przesterowania wokalu, albo uzyskania efektów specjalnych) CR77 wygrywa bezkonkurencyjnie. Jedynie muszę stwierdzić, że każde dotknięcie obudowy lub statywu mikrofonowego niestety jest słyszalne. W innych przypadkach jak na mój gust CR77 przegrywa z „riderowcami”, gdyż brzmi bardziej „nosowo” i mniej szczegółowo w górnym odcinku pasma. Natomiast po zastosowaniu kompresji brzmienie nie „psuje się” tak jak w przypadku wielu „dalekowschodnich” mikrofonów, gdzie najczyściej to właśnie górny odcinek pasma po mocnym skompresowaniu sygnału stwarza problemy. W przypadku CR77 ten problem nie zaistniał, co jest kolejną zaletą mikrofonu.
PODSUMOWANIE
CR77 jest wyjątkowo efektownie wyglądającym mikrofonem i bardzo dobrze sprawuje się w sytuacji gdy potrzebujemy brzmienia z dużą ilością częstotliwości środkowych. Można go polecić nie tylko wokalistom i wokalistkom szukających „kultowych” brzmień i efektów ale także użytkownikom harmonijki ustnej oraz wszystkim tym, którzy poszukują „ inaczej” brzmiącego mikrofonu.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Charakterystyka kierunkowa: superkardioidalna
Rodzaj przetwornika: dynamiczny
Pasmo przenoszenia: 50 Hz – 14 kHz
Czułość: -52 dB przy 1 V/Pa
Impedancja: 400 Ohm
Wymiary: 65 × 180 mm
Ciężar: 635 g
Cena: 790 PLN
Do testu dostarczył:
Audiostacja
ul. Główna 20A
03-113 Warszawa
tel. (22) 6161398
Internet: www.audiostacja.pl, www.mxlmics.com
Test ukazał się w numerze 12/2015 miesięcznika Muzyk.