Brytyjska firma Laney zaprezentowała niedawno nowy model pochodzący z serii wzmacniaczy basowych NEXUS. Mowa tu o hybrydowej „głowie” STUDIO LIVE, która – jak głosi informacja na obudowie – została zaprojektowana w Wielkiej Brytanii, ale wyprodukowana w Chinach. Tenże właśnie jednokanałowy wzmacniacz NEXUS-SL otrzymaliśmy do testu, pora zatem przyjrzeć mu się bliżej.
OGÓLNY OPIS
Głowa Laney NEXUS-SL została zaprojektowana z myślą o profesjonalnych muzykach poszukujących uniwersalnych wzmacniaczy o dużej mocy i solidnym, oryginalnym brzmieniu. Urządzenie wykonano w technologii hybrydowej – lampowo-tranzystorowej. Lampa ECC83 ma na celu „ocieplenie” brzmienia, rozszerzenie dynamiki, pasma i naturalnej kompresji. Tranzystorowy stopień mocy gwarantuje wysoką moc – 2 × 500 W RMS/4 Ohm. NEXUS-SL ma też na pokładzie kompresor oraz procesor z cyfrowymi efektami.
Na płycie czołowej wzmacniacza znajdziemy m.in. dwa gniazda wejściowe typu jack 1/4”, przeznaczone do instrumentów z elektroniką pasywną (LO) i aktywną (HI). Obok nich ulokowano pokrętło GAIN regulujące poziom sygnału wejściowego, sprzężone z kompresorem (aby go aktywować musimy pociągnąć za główkę potencjometru). Czerwona dioda LED wskazuje przesterowanie sygnału wejściowego, a zielona – uaktywnienie kompresora. Pokrętło SHAPE umożliwia wybór jednej z czterech fabrycznych modyfikacji, a raczej prekorekcji sygnału wejściowego, kształtujących ciekawe brzmienia. Pozycja 1 jest neutralna (bez filtrów), 2 – wycina delikatnie tony średnie, 3 – bardziej redukuje tony średnie, a 4 – podbija środkowe pasmo.
Do dyspozycji mamy też 3-pasmowy korektor barwy dźwięku z półparametryczną regulacją tonów średnich. Producent nie podaje tutaj bliższych danych technicznych. Wiadomo jedynie że częstotliwość graniczną dla pasma MIDDLE możemy regulować w zakresie 100 Hz – 5 kHz. W dolnym rzędzie kontrolerów znajdziemy ponadto ogólną kontrolę głośności wzmacniacza (VOLUME), pokrętło TILT wspomagające korekcję (ruch zgodnie z ruchem wskazówek zegara podbija tony średnie i wysokie, jednocześnie podcinając basy, ruch przeciwny daje efekt odwrotny) oraz gałkę TOUCH, która determinuje stopień nasycenia brzmienia poprzez różne ustawienia obwodu lampowego. Ciągnąc do przodu pokrętło VOLUME aktywujemy funkcję MUTE, a TOUCH – funkcję TIGHT.
W górnym rzędzie umieszczono trzy pokrętła regulujące wbudowany procesor efektów. Potencjometr SPACE pozwala wzbogacić sygnał o efekt klasycznego chorusu (ruch w prawo) lub pogłosu (ruch w lewo). Przy pomocy pokrętła INTERVAL możemy dodawać do danego dźwięku sygnał o oktawę niższy od podstawowego (ruch maksymalnie w lewo) lub wyższy o kwintę czystą (ruch w prawo). Pokrętło FOCUS, sprzężone z INTERVAL, podbija tony wysokie wybranego efektu interwałowego (ruch gałki zgodnie z ruchem wskazówek zegara) lub tony niskie (przy kierunku przeciwnym). Ostatnim składnikiem panelu jest podwójny włącznik/wyłącznik sieciowy (POWER i STANDBY). Przy włączeniu POWER podświetlone jest w kolorze błękitnym logo modelu NEXUS-SL i migocze czerwona kontrolka LED. Po załączeniu STANDBY – dioda LED sygnalizuje stałym światłem gotowość urządzenia do pracy.
Na płycie tylnej testowanego wzmacniacza umiejscowiono całkiem sporo gniazd wejściowych i wyjściowych, a także gniazdo zasilania sieciowego. Rozbudowana sekcja symetrycznego wyjścia liniowego D.I. [XLR] daje możliwość wyboru źródła dźwięku: po całkowitym przetworzeniu sygnału przez wzmacniacz wraz z głośnością (OUTPUT), po korekcji bez volumenu (POST) lub przed korekcją (PRE). Sekcja D.I. jest ponadto wyposażona w mini-pokrętło LEVEL regulujące siłę sygnału wyjściowego oraz przełącznik odcinania masy, eliminujący w razie potrzeby przydźwięki sieciowe. Stereofoniczne wejście AUX typu jack 1/8” umożliwia podłączenie odtwarzacza MP3, komputera lub jakiegokolwiek innego sprzętu grającego muzykę mechaniczną. Również posiada pokrętło głośności LEVEL. W taki sam potencjometr wyposażono także stereofoniczne wyjście słuchawkowe. Przez gniazdo to wysyłany może być sygnał z wzmacniacza lub sygnał wprowadzany do niego przez USB.
Wzmacniacz NEXUS-SL wyposażono bowiem w znany choćby z IRT-PULSE interfejs audio USB umożliwiający bezpośrednie połączenie z komputerem czy tabletem. Podwójny interfejs posiada opcje nagrywania zarówno sygnału „surowego” z instrumentu, jak i zmodyfikowanego poprzez korekcję i procesor efektów NEXUS-SL. Do dyspozycji mamy też dodatkowe gniazdo RE-AMP SEND umożliwiające przesłanie nagranego sygnału RAW z powrotem do wejścia wzmacniacza w celu dalszej obróbki.
Na płycie tylnej znajdziemy również złącza pętli efektów (SEND, RETURN) z przełącznikiem oferującym trzy ustawienia: – 10 dB (obcina siłę sygnału), 0 dB oraz BYPASS (wyłącza obwód pętli). Do dyspozycji mamy też gniazdo TUNER/RAW pozwalające wysłać czysty sygnał to stroika lub systemu DAW oraz gniazdo REMOTE służące do podłączenia sterownika nożnego FS4 NSL. Znajdujący się w komplecie kontroler umożliwia włączenie/wyłączanie efektów INTERVAL i SPACE oraz filtra SHAPE, a także wyciszanie wzmacniacza (MUTE). Head wyposażono w dwa uniwersalne gniazda wyjściowe (Speakon/jack) połączone niezależnie z dwoma oddzielnymi końcówkami mocy, służące do podłączenia zestawów głośnikowych (MASTER i SLAVE). Impedancja w obu wyjściach nie może być niższa niż 4 Ohm. Do chłodzenia urządzenia służy wymuszony obieg powietrza (niewielki i cicho pracujący wiatrak) oraz liczne otwory wentylacyjne umieszczone na płycie górnej i bocznych.
NEXUS-SL zamknięto w solidnej, metalowej obudowie o wymiarach umożliwiających (choć nie bezpośrednio) zamocowanie w standardowym 19-calowym racku. Do przenoszenia urządzenia służą dwa uchwyty zamocowane po obu stronach płyty frontowej. Oprócz kontrolera nożnego, w komplecie ze wzmacniaczem otrzymujemy „uszy” umożliwiające montaż „głowy” w skrzyni rack oraz torbę pozwalającą na wygodne przenoszenie całości.
WRAŻENIA Z TESTU
Wzmacniacz NEXUS-SL testowałem w różnych warunkach akustycznych. Do testu użyłem kilku gitar basowych: 4- i 5-strunowych oraz kontrabasu akustycznego.
Brzmienie wszystkich instrumentów było bardzo dobre: dynamiczne o szerokim paśmie i naturalnej kolorystyce. Możliwości korekcji są bardzo szerokie. Działanie korektorów jest skuteczne. Na szczęście dodatkowe opcje kształtowania brzmienia SHAPE, TILT i TOUCH nie zmieniają drastycznie charakterystyki brzmieniowej, jedynie subtelnie uwypuklają pewne niuanse.
Bardzo dobrze brzmią także wbudowane efekty SPACE oraz INTERVAL zwiększające możliwości oraz poszerzające paletę barw tego oryginalnego urządzenia. Szczególnie przypadło mi do gustu połączenia oktawera z pogłosem na basie elektrycznym bezprogowym. Inne kombinacje z udziałem procesora efektów także brzmiały atrakcyjnie.
PODSUMOWANIE
Laney NEXUS-SL jest profesjonalnym urządzeniem o sporych możliwościach. Moc i dynamika jest imponująca. Oryginalne walory brzmieniowe idą w parze z estetyką i solidnością wykonania. Model STUDIO LIVE posiada dobrze brzmiące efekty: REVERB, CHORUS, INTERVAL, które rozszerzają i uatrakcyjniają paletę brzmieniową basu. Przydatną opcją jest także kompresor wyrównujący charakterystykę brzmienia.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Moc: 2 × 500 W/4 Ohm; 2 × 250 W/8 Ohm
Korektor: 3-pasmowy (+ MIDDLE SWEEP)
Inne funkcje: COMPRESSOR, SHAPE, TILT, TOUCH, TIGHT, MUTE
Efekty: SPACE (CHORUS/REVERB), INTERVAL
Wejścia/wyjścia: INPUT (HI, LO), AUX IN [jack 1/8”], DI [XLR], słuchawkowe, FX LOOP (SEND, RETURN), TUNER/RAW, USB, RE-AMP SEND, REMOTE, LOUDSPEAKERS (MASTER, SLAVE) [Speakon/jack]
Wymiary: 428 × 88 × 285 mm
Ciężar: 5.5 kg
Sugerowana cena: 4250 PLN
Do testu dostarczył:
Audiostacja
ul. Główna 20A
03-113 Warszawa
tel. (22) 6161398
Internet: www.audiostacja.pl, www.laney.co.uk
Test ukazał się w numerze 12/2015 miesięcznika Muzyk.