Seria aktywnych zestawów głośniowych GSR, którą firma M-Audio debiutuje w działce nagłośnieniowej, składa się z subwoofera oraz dwóch zestawów szerokopasmowych. Konstrukcje modeli tej serii zaprojektowano w USA, a wykonano w Chinach. W czasach gdy ilość aktywnych zestawów głośnikowych dostępnych na rynku jest dość pokaźna, a podzespoły do niemal wszystkich modeli są produkowane w fabrykach umieszczonych w krajach Dalekiego Wschodu, trudno określić który producent lub model jest wart polecenia, a który nie. Trudno nawet wymienić cechy ogólne, ponieważ każdy model wyróżnia się czymś innym. Jedyne co możemy, to opisać rzetelnie wady i zalety testowanego modelu i pozostawić ocenę użytkownikom, gdyż na końcu ocena i tak będzie zawsze subiektywna. Do testu trafił większy z modeli dwudrożnych – GSR12.
OPIS
Testowane, aktywne zestawy głośnikowe umieszczono w obudowie wykonanej z czarnego tworzywa sztucznego. W ściankach bocznych i górnej obudowy umieszczono uchwyty służące do przenoszenia zestawu. W dolnej i bocznych, ukośnych ściankach ulokowano z kolei po cztery podstawki zabezpieczające zestaw przed ślizganiem się po powierzchni sceny. Oczywiście tylko w dolnej ściance te podstawki są gumowe. Konstrukcja obudowy umożliwia umieszczenie zestawu bezpośrednio na powierzchni sceny zarówno w pozycji stojącej jak i leżącej (jako odsłuch sceniczny). Dodatkową zaletą konstrukcji jest to, że testowany zestaw może być umieszczony na dowolnym boku, co jest przydatne w ustawieniu zestawów parami. Od spodu mamy też dostęp do gniazda służącego do umieszczenia zestawu na statywie. Oprócz tego w obudowie umieszczono gniazda montażowe M10, służące do zawieszenia zestawu w odpowiedniej pozycji jako części większego systemu nagłośnieniowego. Jak wspomniałem, GSR12 jest zestawem dwudrożnym. Jego konstrukcja jest oparta na technologii nazwanej OPTIMAGE WAVEGUIDE, zapewniającej minimum zniekształceń w odtwarzaniu materiału dźwiękowego. Niższy odcinek pasma jest odtwarzany za pomocą specjalnie zaprojektowanego dwunastocalowego głośnika szerokopasmowego z magnesem neodymowym. Wyższy odcinek pasma jest odtwarzany za pomocą jednocalowego głośnika wysokotonowego. Podziału pasma dokonuje krosownica w punkcie 2.8 kHz, tłumiąc niepożądane pasmo o 24 dB/okt. Głośniki są napędzane dwoma wzmacniaczami klasy D o mocy odpowiednio 250 W (LF) i 50 W (HF). Membranę głośnika średnioniskotonowego zabezpieczono metalową siatką, na której umieszczono nazwę modelu, natomiast tweeter połączony jest z tubą. W centralnej części przedniej ścianki umieszczono podświetlane logo producenta.
Panel na którym znajdują się wszystkie gniazda, przełączniki i potencjometry służące do sterowania pracą urządzenia, ulokowano na tylnej ściance. Sygnał sterujący pracą wzmacniaczy w testowanym systemie wprowadzamy do urządzenia przez gniazdo wejściowe typu combo [XLR/jack 1/4”]. Czułość modułu wejściowego jest dostosowywana do poziomu sygnału sterującego za pomocą przełącznika MIC/LINE. Oprócz tego GSR12 wyposażono w filtr górnoprzepustowy, wytłumiający pasmo poniżej 75 Hz. Uaktywnienie filtra następuje po naciśnięciu dedykowanego przycisku. Obok gniazda wejściowego umieszczono gniazdo wyjściowe typu XLR służące do wysyłania sygnału sterującego do urządzeń zewnętrznych. Poziom sygnału sterującego pracą wzmacniaczy regulujemy za pomocą potencjometru obrotowego LEVEL. GSR12 wyposażono ponadto w korektor barwy z możliwością wybrania jednego z czterech ustawień fabrycznych. Do ich wyboru służy dedykowany przełącznik obrotowy, a dostępne ustawienia to:
• NORMAL – korektor jest w trybie BYPASS
• HI-FI – to ustawienie jest zalecane do odtwarzania muzyki mechanicznej, niskie i wysokie częstotliwości są delikatnie uwypuklone
• DJ – w tym ustawieniu dodatkowemu wzmocnieniu poddano niskie częstotliwości, stąd też nazwa ustawienia
• VOICE – to ustawienie wzmacnia wybrane odcinki środkowego pasma częstotliwości, co czyni głos ludzki bardziej wyraźnym. Nie trudno się dziwić, że przeznaczono ono do nagłaśniania głosu.
Obok potencjometrów umieszczono trzy diody LED informujące o stanie pracy urządzenia, o obecności sygnału na złączach gniazda wejściowego oraz ostrzegające przed zbyt wysokim poziomem sygnału sterującym pracą wzmacniaczy. Oprócz tego na tylnym panelu umieszczono gniazdo sieciowe IEC oraz wyłącznik prądowy. Testowane urządzenie zostało wyposażono w cały szereg zabezpieczeń. Ich uruchomienie następuje automatycznie po zarejestrowaniu przez odpowiednie czujniki zbyt wysokiego poziomu parametru kontrolnego, takiego jak temperatura lub napięcie.
WRAŻENIA
Testowane zestawy prezentują wiele zalet. Są lekkie – jedna osoba bez trudu może przenieść dwa zestawy z samochodu do sali w której odbędzie się występ. Kolejna zaleta to łatwość w montażu i obsłudze. Jednak najbardziej istotną właściwością jest ich brzmienie. Ja chyba należę do tzw. użytkowników „starej daty”, dla których zestawy głośnikowe mają „grać” liniowo, a wszelkie niezbędne korekty dokonywane są w mikserze i korektorze zewnętrznym. Jednak fabryczne ustawienia korektora wbudowanego w GSR12 uznałem za przydatne. W warunkach gdy ma się do dyspozycji mały mikser bez dodatkowych funkcji (a zakładam, że z myślą o takich sytuacjach stworzono korektor w GSR12), ustawienia te są bardzo pomocne dla polepszenia komfortu pracy i odbioru nagłaśnianej sztuki. Jakość brzmienia testowanych zestawów jest imponująca. Szczerze przyznam, że spodziewałem się czegoś gorszego, gdyż do zwolenników innych wyrobów tej firmy nie należałem. Zmieniłem zdanie, brzmienie GSR12 jest głównym powodem. Te zestawy po prostu dobrze brzmią – w pasmie jest mniej więcej wszystko, czego spodziewa się użytkownik po 300-watowych zestawach głośnikowych kosztujących znacznie więcej niż GSR12.
PODSUMOWANIE
Testowane zestawy głośnikowe GSR12 są rzeczywiście wielofunkcyjne i bardzo dobrze brzmią. Nadają się idealnie do odtwarzania muzyki mechanicznej jak i głosu ludzkiego, jako część systemu flyware i jako odsłuchy sceniczne. Niewątpliwą zaletą jest niewysoka cena zestawów.
Tekst: Jan Marek
DANE TECHNICZNE
Moc wyjściowa: 300 W RMS
Głośniki: 12” (LF), 1.3” (HF)
Pasmo przenoszenia: 55 Hz – 20 kHz (-3 dB, NORMAL)
Maks. SPL: 127 dB
Zwrotnica: 2.8 kHz, 24 dB/okt.
Wejścia/wyjścia: INPUT [combo XLR/jack], THRU [XLR]
Wymiary: 414 × 668 × 350 mm
Ciężar: 14 kg
Cena: 2299 PLN/szt.
Do testu dostarczył:
Music Info
ul. Madalińskiego 11a
30-303 Kraków
tel. (12) 2672480
Internet: www.musicinfo.pl, www.m-audio.com
Test ukazał się w numerze 7/2011 miesięcznika Muzyk.