Już w najbliższą niedzielę 29 czerwca rozpocznie się kolejna edycja Krakowskiego Festiwalu Filmowego. W jego ramach odbędzie się m.in. międzynarodowy konkurs dokumentów muzycznych DocFilmMusic, w którym o prestiżowy Złoty Hejnał rywalizować będzie 11 filmów z muzyką w roli głównej.
Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach od 29 maja do 5 czerwca w krakowskich kinach oraz od 3 do 12 czerwca online na terenie całej Polski. W jego programie znajdą się cztery różne konkursy – w tym właśnie DocFilmMusic – jak również rozmaite cykle i wydarzenia towarzyszące. Dokumenty, które zakwalifikowały się do tegorocznej odsłony konkursu DocFilmMusic pochodzą z różnych stron świata (są wśród nich dwie polskie produkcje) i są zróżnicowane także po względem obecnych w nich gatunków muzycznych czy tematyki. Pełna lista filmów przedstawia się następująco:
• „30 lat wymówek” – film, którego bohaterem jest Michał „Gier” Giercuszkiewicz, perkusista zespołu Dżem, który porzucił rodzinny Śląsk i udał się w Bieszczady, gdzie żył w samotności na tratwie własnej konstrukcji. W filmie poznajemy go w momencie, gdy dostaje propozycję wydania autorskiej płyty od wytwórni Metal Mind Productions (reż. Armand Urbaniak, Polska 2022).
• „Atonalny blask” [„Atonal Glow”] – opowieść o dziesięcioletnim Tsotne Zedginidze pochodzącym z Gruzji, mieszkającym z babcią, która pełni rolę jego opiekunki, a jednocześnie nauczycielki gry na fortepianie i mentorki. Chłopiec nie tylko gra wykazując się olbrzymim talentem, ale też sam komponuje już własne utwory i występuje w kraju i za granicą (reż. Alexander Koridze, Gruzja 2021).
• „Blisko siebie” [„Near and Dear”] – film opowiadający o 91-letnich obecnie siostrach bliźniaczkach Cavallini z Buenos Aires, które zasłynęły wspólnymi występami, wzbudzając zachwyt w Argentynie i Stanach Zjednoczonych (reż. María Alvarez, Argentyna 2021).
• „Cesária Évora” – intymna podróż przez burzliwe życie bosonogiej diwy z Wysp Zielonego Przylądka, na którą składają się niepublikowane dotychczas materiały i wypowiedzi najbliższych jej osób. Od życia w ubóstwie i depresji po ogromny sukces, który przyszedł dopiero kiedy Évora skończyła 50 lat (reż. Ana Sofia Fonseca, Portugalia 2022).
• „Droga skrzypka na duży ekran” [„Fiddler’s Journey to the Big Screen”] – dokument o powstaniu jednego z najważniejszych musicali w historii kinematografii: „Skrzypka na dachu”, który w 2021 roku skończył 50 lat. Jego twórcy zdradzają kulisy i wyjaśniają poszczególne etapy produkcji, które złożyły się ostatecznie na niesamowity sukces filmu (reż. Daniel Raim, USA 2022).
• „Jan Kapr. Opera dokumentalna” [„Kapr Code”] – nietypowa biografia czeskiego kompozytora Jana Kapra – postaci tyleż barwnej, co i kontrowersyjnej. Kolejne etapy z jego życia wyśpiewuje chór, a tło ilustracyjne stanowią m.in. niepublikowane dotychczas archiwalia, na które składają się nagrania audio i wideo, listy, dokumentujące zarówno poważne, jak i beztroskie lata życia jednego z muzycznych pionierów z Czech (reż. Lucie Králová, Czechy /Słowacja 2022).
• „Paraíso” – zbiorowy portret rozśpiewanych mieszkańców Rio de Janeiro. Po zachodzie słońca, w romantycznej scenerii ogrodów przy byłym pałacu prezydenckim, spotykają się seniorzy. Przy akompaniamencie instrumentów snują wspólnie muzyczne opowieści o życiu i miłości, do chwili, kiedy pandemia brutalnie zniszczy ich raj (reż. Sergio Tréfaut, Portugalia / Francja 2021).
• „Shlomo Bar. Musical dokumentalny” [„Shlomo Bar – a Musical Documentary”] – film opowiadający o jednym z najważniejszych muzyków z Izraela. Poprzez kompilację archiwalnych i współczesnych nagrań koncertowych przeprowadza nas przez pełne etnicznej muzyki, ale i osobistych dramatów życie charyzmatycznego Shlomo Bara, którego krakowscy widzowie dobrze znają choćby z koncertów w ramach Festiwalu Kultury Żydowskiej (reż. Gilad Inbar, Izrael 2021).
• „Syreny” [„Sirens”] – dokument opowiadający o zespole Slave to Sirens – pierwszym na Bliskim Wschodzie grającym metal i składającym się wyłącznie z kobiet. W konserwatywnym Libanie dziewczyny nie tylko walczą o to, by móc występować ze swoim uznawanym za szatański repertuarem, ale też mierzą się z problemem dyskryminacji osób LGBT i problemami wewnątrz zespołu (reż. Rita Baghdadi, USA, Liban 2022).
• „Szalone dni. Premiera w pandemii” [„Crazy Days – or Making an Opera in Pandemic Times”] – film ukazujący wpływ pandemii na branżę muzyczną, w którym to Holenderska Opera Narodowa mierzy się z wystawieniem „Wesela Figara”, dbając jednocześnie o zachowanie wszystkich zasad bezpieczeństwa, co wiąże się również z brakiem publiczności (reż. Sanne Rovers, Holandia 2022).
• „Zbigniew Seifert. Przerwana podróż” – dokument o jednym z legendarnych polskich muzyków jazzowych. W filmie poznajemy jego postać śledząc jego losy – od Krakowa i miejsc związanych z jego dorastaniem, przez Europę, aż do USA, gdzie umiera przedwcześnie w wieku zaledwie 33 lat w 1979 roku. Film wypełniają dźwięki Seiferta, animacje stylizowane na lata 60. oraz wspomnienia jego najbliższych, jak również wybitnych postaci światowego jazzu ( reż. Robert Kaczmarek, Polska 2021).
Muzyka obecna będzie także w filmach wyświetlanych w ramach cyklu Dźwięki muzyki. Będą to „Ethiopiques – muzyka duszy” Macieja Bochniaka, „Fela odnaleziony” Alexa Gibneya, „Mama Africa” Miki Kaurismäkiego i „Pod niebem Afryki” Joe Berlingera. Bohaterami tych obrazów są kolejno: muzyka etiopska, Fela Kuti, Mariam Makeba oraz Paul Simon.
Krakowski Festiwal Filmowy realizowany jest przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej w ramach programu „Kreatywna Europa”, Miasta Krakowa, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Województwa Małopolskiego. Jego głównym organizatorem jest Krakowska Fundacja Filmowa, a współorganizatorem Stowarzyszenie Filmowców Polskich.
Więcej informacji w tym szczegółowy program festiwalu można znaleźć na stronie www.krakowfilmfestival.pl.