Nagrywanie dźwięków instrumentów akustycznych takich jak pianino czy fortepian to najczęściej nie lada wyzwanie. Dobór i odpowiednie rozstawienie mikrofonów, jak również całej reszty „aparatury” nagraniowej wymaga wiedzy, doświadczenia i… miejsca. O ile w studiu nie będzie z tym problemów (a przynajmniej nie powinno być), to co ma zrobić muzyk czy kompozytor chcący zarejestrować grane przez siebie utwory mając do dyspozycji w domu jedynie któryś z wspomnianych wyżej instrumentów? Studia do siebie nie zaprosi, transport instrumentu też nie wchodzi w grę, a chciałby on utrwalić swe dzieła także w innej formie niż tylko na papierze nutowym, jak również mieć możliwość podzielenia się nagraniami np. z kolegami z zespołu. Przed podobnymi pytaniami stoi też osoba chcąca zarejestrować swój występ na dowolnej sali. Oczywiście sposobów na rozwiązanie wszystkich tych problemów jest wiele – zarówno profesjonalnych jak i bardziej amatorskich (w końcu potrzeba matką wynalazku), ale najlepiej byłoby móc uczynić to wszystko w sposób szybki i prosty.
Przykładem takiego podejścia do tematu jest system rejestracji firmy Kawai, którego sercem jest urządzenie oznaczone symbolem PR-1. Jest to rejestrator cyfrowy z wbudowaną nagrywarką CD, pozwalającą „wypalić” materiał na płycie CD-R/RW. W skład systemu wchodzą ponadto dwa specjalnie zaprojektowane mikrofony z wbudowanymi przedwzmacniaczami, dedykowane do zbierania sygnałów z fortepianu czy pianina. Mikrofony zamknięte w… drewnianych obudowach podłączamy do rejestratora specjalnymi kablami, a następnie przymocowujemy w odpowiednich miejscach nagrywanego instrumentu wykorzystując znajdujące się w komplecie taśmy na rzep. Schematy rozmieszczenia mikrofonów na przykładzie fortepianów i pianin Kawai umieszczono w instrukcji obsługi. Sam proces nagrywania jest prosty w obsłudze. Wystarczy ustawić odpowiednie poziomy mikrofonów aby uniknąć przesterowań oraz włożyć czystą płytę do nagrywarki i już możemy rozpocząć nagrywanie. Naturalnie mamy możliwość rejestrowania kilku utworów jeden po drugim jeszcze przed zamknięciem płyty, ale możemy również nie przerywać sobie i nagrać wszystko jako jeden długi utwór.
Poza wejściami dla załączonych mikrofonów „fortepianowych”, PR-1 wyposażono także w wejścia mikrofonowo-liniowe (L, R) typu jack 1/4”, do których podłączyć możemy różne źródła dźwięku. Oznacza to, że możemy nagrywać jednocześnie fortepian i partię wokalną lub sygnał pochodzący z innego instrumentu (akustycznego przez zewnętrzny mikrofon lub elektronicznego) lub urządzenia (np. odtwarzacza CD/MP3). Oczywiście możemy też (jeśli pianino czy fortepian nie jest jednak naszym jedynym instrumentem) rejestrować jeden utwór przez mikrofony podłączone do gniazd PIANO MIC, a już następny grając np. na syntezatorze podłączonym przez wejścia linowe, po czym znów zasiąść za fortepianem. Wszystko zależy od danej sytuacji i naszych potrzeb. Mimo że stworzony do współpracy z instrumentami akustycznymi, PR-1 równie dobrze dogaduje się z urządzeniami elektronicznymi/cyfrowymi pozwalając szybko „wypalić” płytę z naszym materiałem bez potrzeby angażowania całej baterii sprzętu. Dzięki wyjściom, w jakie to urządzenie zostało wyposażone – gniazda typu jack 1/4” i XLR mamy też możliwość podłączenia rejestratora do monitorów czy systemu nagłośnieniowego. Do dyspozycji mamy ponadto wyjście słuchawkowe oraz wejście dla kontrolera nożnego. Ten ostatni pozwala na „zdalne” włączanie/wyłączanie nagrywania lub odtwarzania.
Urządzenie oferuje także kilka dodatkowych funkcji związanych z procesem nagrywania i odtwarzania, w tym finalizowania płyty co pozwala na późniejsze odsłuchiwanie jej w dowolnym odtwarzaczu CD. W przypadku płyt CD-RW możemy również skasować ostatni nagrany utwór (lub wszystkie) jak również „otworzyć” zamkniętą wcześniej płytę w celu dokonania zmian. PR-1 pozwala także ustawić bufor czasowy przed rozpoczęciem nagrywania jak również ustalić wysokość dźwięku czy tryb odtwarzania. Do dyspozycji mamy ponadto 3-pasmowy korektor pozwalający wybrać jeden z 10 przygotowanych presetów lub samemu „ukręcić” jeden własny, możliwość ustawienia szerokości obrazu stereo oraz progu dla bramki szumów. Dla wejść MIC/LINE dostępny jest z kolei 2-pasmowy korektor, bramka szumów oraz możliwość ustawienia każdego ze źródeł w panoramie stereo. PR-1 pozwala także wzbogacić nagrania o pogłos, przy czym dla mikrofonów „fortepianowych” mamy do dyspozycji sześć algorytmów, a dla wejść MIC/LINE możemy jedynie włączyć lub wyłączyć efekt REVERB.
Obsługa systemu Kawai PR-1 jest łatwa choć naturalnie kluczowym etapem jest odpowiednie rozmieszczenie mikrofonów podłączanych do gniazd PIANO MIC. Sam proces nagrywania nie powinien sprawić trudności nawet pianistom stroniącym na co dzień od elektroniki. Z dodawaniem utworów, wykorzystywaniem różnych źródeł sygnału czy w końcu finalizacją płyt naprawdę powinien poradzić sobie każdy. Mimo że system jest obecny na rynku od kilku lat, jego funkcjonalność i potencjał nie zdezaktualizowały się. Cały czas jest to narzędzie, które z powodzeniem poradzi sobie w różnych sytuacjach, pozwalając na szybkie utrwalenie granego materiału na płycie kompaktowej.
Tekst: Grzegorz Bartczak
Cena: 3292.66 PLN
Producent: Kawai, www.kawai.de
Dystrybutor: Silesia Music Center, www.silesiamusiccenter.pl
Test ukazał się w numerze 9/2012 miesięcznika Muzyk.