Dźwięk i klawiatura to najistotniejsze elementy dla pianistów poszukujących substytutu fortepianu. Pianiście są przyzwyczajeni do ciągłego grania na różnych instrumentach akustycznych, bo w końcu jeśli ćwiczą w domu na swoim fortepianie czy pianinie, to na koncercie i tak grają na innym instrumencie. Pod tym względem są grupą muzyków przyzwyczajonych do „elastycznego” podejścia do instrumentu. Nie ma bowiem dwóch identycznych instrumentów akustycznych. Dlatego też doświadczeni pianiści posiadają umiejętność szybkiego dostosowania się do instrumentu. Jednak w dzisiejszych czasach można temu zaradzić, ponieważ dobre instrumenty cyfrowe są w stanie zastąpić w wielu sytuacjach akustyczne, tak więc można ćwiczyć i koncertować na tym samym, przenośnym egzemplarzu. Pisano już wielokrotnie na łamach naszego miesięcznika, że Kawai jest producentem nie tylko znakomitych fortepianów akustycznych, ale również ich cyfrowych odpowiedników. W końcu firma posiada ogromną wiedzę i doświadczenie w budowie pierwszorzędnych fortepianów jak również nowoczesne technologie, a więc najistotniejsze elementy potrzebne do produkcji pianin cyfrowych. Jednym z nich jest model o nazwie MP10, który otrzymaliśmy do testu.
Kawai MP10 to poważny instrument. Waży prawie 32 kilogramy, a więc najlżejszy nie jest, ale trzeba pamiętać, że klawisze są drewniane. Ponadto elementy obudowy są drewniane i metalowe. To wszystko ma swoją wagę. Ewentualnie uciążliwości przenoszenia zostaną wynagrodzone grającemu znakomitą klawiaturą RM3 z wymykiem. Akcją klawiszy nawiązuje do najlepszych akustycznych modeli Kawai. Drewniane klawisze pokryto syntetyczną kością słoniową w kolorze kremowym. Wygląda atrakcyjnie, zapewnia komfortową grę i nie ślizga się pod palcami. Od pierwszego kontaktu z nią wyczuwa się, że jest bezkompromisowo nakierowana na granie barwami fortepianów i pian elektrycznych, których jest zdecydowanie najwięcej w pamięci MP10. Instrument posiada 27 programów barw, które podzielono na sekcje Piano, E. Piano oraz Sub. W sumie do wyboru jest dziewięć fortepianów, siedem pian elektrycznych, dwa klawinety oraz dziewięć barw, w których znajdują się m.in. instrumenty smyczkowe, pady, wibrafon, klawesyn. To wszystko. W MP10 ważna jest jakość nie ilość, dlatego barwy są najwyższej jakości. Z przeglądu spisu barw wyraźnie widać, że MP10 to przede wszystkim fortepian/piano elektryczne. Właściwości każdego z osiemdziesięciu ośmiu dźwięków fortepianów i pian elektrycznych są zarejestrowane i odtwarzane dzięki zastosowanej technologii nazwanej Ultra Progressive Harmonic Imaging. Barwa o nazwie Concert Grand z naturalną reprodukcją rezonansu strun brzmi imponująco. Po naciśnięciu pedału Sustain słychać zwolnienie tłumików, jak w akustycznym fortepianie. Dźwięki wybrzmiewają naturalnie bez słyszalnego jakiegokolwiek zapętlenia, co czyni z niej barwę wiarygodną i przekonującą dla najbardziej wybrednych pianistów. Barwy fortepianów podzielono na trzy grupy: Concert, Pop, Jazz a każda z nich występuje w trzech odmianach. Chociaż fabryczne barwy fortepianów posiadają starannie dobrane parametry, użytkownik ma do dyspozycji funkcję Virtual Technician, w której może zmienić parametry jak rezonans strun, efekt zwolnienia oraz dotknięcia strun przez tłumiki czy umiejscowienie dźwięku w panoramie stereo i wiele innych według własnego uznania. Piana elektryczne (Rhodes, Wurlitzer) i klawinet są również wysokiej próby. W ślad za pierwszorzędną jakością wyżej wymienionych barw idą efekty i symulacje wzmacniaczy, w które wyposażono MP10. Zmodyfikowane przez użytkownika barwy można zapisać w 156 komórkach pamięci. W MP10 spodobało mi się również to, że chociaż istnieje wiele możliwości kontroli dźwięku, nie musiałem zagłębiać się w menu aby osiągnąć to czego potrzebowałem. Obsługa instrumentu jest intuicyjna i wszystkie suwaki, pokrętła oraz przyciski realizują w prosty sposób swoje funkcje.
Maksymalnie 192-głosowa polifonia to także poważny atut MP10. Taka ilość zapewnia brak problemów z „ucinaniem” dźwięków. Do instrumentu standardowo dołączony jest podwójny pedał sustain/una corda. MP10 wyposażono w pełni w system MIDI, co czyni z niego pełnoprawną klawiaturę sterującą. Posiada standardowe gniazda MIDI (IN, OUT, THRU) oraz USB TO HOST jak również kontrolery PITCH BEND, MODULATION oraz gniazda dla pedałów nożnych (EXP, FSW, DAMPER/SOFT). Zdążyliśmy się przyzwyczaić, że tego typu instrumenty ze względu na swoją uniwersalność posiadają również przydatny w wielu sytuacjach rejestrator/odtwarzacz. Ten w MP10 może nagrywać i odtwarzać zarówno pliki SMF i audio. Wewnętrzna pamięć instrumentu pozwala zapisać 10 utworów MIDI (90 000 informacji). Natomiast audio nagrywane i odtwarzane jest bezpośrednio z pamięci USB (gniazdo USB TO DEVICE z przodu instrumentu) w postaci plików MP3/WAV. Ilość nagranego materiału audio zależy od pojemności nośnika USB.
Kawai MP10 jest przemyślanym, dobrze zaprojektowanym pianinem cyfrowym. Kluczowymi elementami tego modelu są wyśmienitej jakości fortepiany i piana elektryczne oraz klawiatura. Ważne jest również to, że wszystkie elementy sterujące najważniejszymi parametrami instrumentu są dobrze rozmieszczone na panelu sterowania, czytelnie opisane i robią co do nich należy bez potrzeby spoglądania na mały wyświetlacz i zagłębiania się w menu. Dlatego MP10 jest instrumentem prostym w obsłudze, co jest niewątpliwie jego zaletą. Z czystym sumieniem mogę napisać, że MP10 zalicza się do najlepszych instrumentów typu Stage Piano.
Tekst: Jan Piotrowski
WYBRANE DANE TECHNICZNE
Klawiatura: RM3, 88 drewnianych klawiszy pokrytych syntetyczną kością słoniową
Źródło dźwięku: technologia Ultra Progressive Harmonic Imaging
Barwy: 27 (sekcje Piano, E. Piano, Sub)
Polifonia: 192-głosowa
Efekty: REVERB (7 typów), EFX (25 typów), symulatory wzmacniaczy (6 typów dla sekcji E. Piano), EQ (3-pasmowy korektor)
Rejestrator: 10 utworów SMF (90,000 MIDI informacji); nagrywanie/odtwarzanie audio (MP3/WAV) bezpośrednio na USB
Wyświetlacz: LCD z podświetleniem (128 × 64 pikseli)
Wejścia/wyjścia: INPUT (L/MONO, R), FIXED OUTPUT (L, R) [XLR], NORMAL OUTPUT (L/MONO, R), słuchawkowe, MIDI (IN, OUT, THRU), DAMPER/SOFT, FOOTSWITCH, EXPRESSION, USB (TO HOST, TO DEVICE)
Wymiary: 1380 × 428 × 185 mm
Ciężar: 31.8 kg
Cena: 10165 PLN
Do testu dostarczył:
Silesia Music Center
ul. Partyzantów 6
32-650 Kęty
tel. (33) 8451780
Internet: www.silesiamusiccenter.pl, www.kawai.de
Test ukazał się w numerze 4/2012 miesięcznika Muzyk.